De maximumsnelheid op De Wildeman in Westerkoog blijft na de 24-uurs-openstelling van de busbrug naar Westerwatering 50 km. Maar de adviessnelheid wordt 30 km. Ook komen er verkeersremmende maatregelen.

Op De Glazenmaker wordt het nu 50 km in plaats van de geplande 30 km. Maar ook hier wordt 30 de adviessnelheid.

Zaanstad wilde aanvankelijk 50 km op De Wildeman en 30 km op De Glazenmaker. Maar dat voorstel kon niet op steun van de klankbordgroep van bewoners rekenen. Zij wilden overal 30 km. Maar dat kan weer niet volgens landelijke richtlijnen, de politie en de vervoerregio volgens wethouder Slegers.

“Verkeerskundig is deze niet gewenst, omdat bij een 30km/uur-inrichting, volgens de landelijke richtlijnen Duurzaam Veilig, hoort dat auto- en fietsverkeer gemengd over de weg rijden en verkeer van rechts voorrang krijgt. Hierdoor is de kans op opstoppingen groter. En vanwege gemengd verkeer en dat verkeer van rechts voorrang krijgt in combinatie met de hogere intensiteit komt de verkeersveiligheid in het geding. Ook zebrapaden horen niet thuis in een 30km/uur-gebied. Dit is het tegenovergestelde van wat de bewoners wensen (o.a. veilige voorzieningen voor fietsers en voetgangers).

Verder adviseren de Vervoerregio Amsterdam (vanwege de betrouwbaarheid van de dienstregeling) en de verkeerspolitie (het is een gebiedsontsluitingsweg: richt deze als zodanig in) negatief op deze variant.”

Bij de klankbordgroep was ook veel enthousiasme voor de zogenaamde Westerkoogweg die dwars door Westerkoog zou lopen, vanaf de busbrug tot het benzinestation, maar: “deze variant ligt echter buiten scope en budget.” (Het zou naar schatting minstens € 9 miljoen kosten.)

De voorkeursvarianten, overal 30 km en Westerkoogweg, haalden het dus beide niet, “de reactie van de klankbordgroep is wisselend” volgens Zaanstad.

De verkeersremmende maatregelen bestaan uit kruispuntplateaus met zebrapaden, fietsstroken en een rotonde aan de noordzijde. Doorgaand verkeer houdt voorrang.

Eind 2019 wil Zaanstad het definitieve ontwerp aan de raad voorleggen. Het besluit om de busbrug 24 uur per dag open te stellen is overigens nog niet genomen. Als dat gebeurt en het ontwerp is af kan de vergunning worden aangevraagd (bezwaarprocedures zijn mogelijk). Als het stikstofbesluit (PAS) geen roet in het eten gooit kan de vergunning in 2020 worden verleend.