Maximaal 30 km. voor autoverkeer betekent minder kans ongelukken en als er dan toch iets gebeurt, levert dat minder letsel op.

Met die argumenten nam de raad gisteravond een motie aan waarmee gepleit werd om die maximum snelheid op de Westzijde vanaf Gedempte Gracht tot (ten minste) de Papenpadsloot in te voeren, ondanks een tegenstribbelende wethouder Addy Verschuren.

De motie werd ingediend door GroenLinks, SP, PvdA, D66, ZIP en ROSA en kon daarmee op een meerderheid rekenen. Paul Laport (GL) was zeer ingenomen met de nieuwe indeling van de Westzijde, “maar het kan nog veel beter als je de maximum snelheid naar beneden brengt.” Hij voegde daar aan toe dat ook Et Buut en de Zaanse Fietsersbond het plan steunen.

In de motie werd erop gewezen dat er in de periode 2014-2016 elf gewonden zijn gevallen in het gebied. Daarom zou “de hele Westzijde, maar in ieder geval het heringerichte stuk tot aan het Papenpad” 30 km. moeten worden.

En de Westzijde is nog maar het begin. Ruud Pauw (ROSA): “na de Westzijde hopelijk nog meer straten in Zaanstad.”

Wethouder Verschuren ontraadde de motie, het lijkt veiliger om er een 30 km.-zone van te maken, maar volgens hem wordt er nu overdag al “gemiddeld tussen 30 en 38 km. gereden” en dat is precies wat er normaal gesproken in zo’n gebied gereden wordt.

Bovendien kent Zaanstad geen voorrangswegen in 30 km.-gebieden waardoor rechts voorrang krijgt (ook voor fietsers) en de doorstroming in gevaar komt. Ook het idee van de Fietsersbond om drempels in de zijstraten aan te brengen waardoor die toch voorrang moeten geven, leverde volgen hem een onduidelijke situatie op.

Verschuren kreeg de steun van POV, DZ, VVD, ZVI, CDA en CU, maar dat was te weinig om de motie tegen te houden. Een motie is overigens niet meer dan een suggestie aan B&W, in dit geval waarschijnlijk de nieuwe versie van B&W die na 21 maart aantreedt.