Als er één brug is die z’n naam geen eer aandoet, is het busbrug De Binding wel.

De brug tussen Westerkoog en Westerwatering kwam in 1989 gereed en zorgde eigenlijk vanaf het begin voor gedoe.

André Meester van de Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog stuurde een ’tijdlijn’ aan De Orkaan.

“met alle – volgens ons – belangrijke momenten in de ontwikkeling van de problematiek rondom De Binding. Wij merken vaak dat de geschiedenis van dit nu al 30 jaar slepende dossier voor heel veel inwoners van Zaanstad, maar ook voor de politiek en de inwoners van de wijken Westerwatering en Westerkoog zelf – begrijpelijkerwijs – niet meer zo helder voor ogen staat.”

Men heeft ze zaak compact op 3 A4tjes samengevat. De Stichting is voor permanente openstelling van de busbrug, maar alleen als de weg binnendoor wordt gebruikt voor de verkeersafwikkeling. De rondweg is daarvoor volgens hen ongeschikt.

Je kan de tijdlijn hieronder downloaden.

De hoofdpunten:

  • 1984-1985: Westerkoogweg (de geplande weg binnendoor) was bestraat! De stadsbus reed erover!
  • 1988-1989 – Bouw busbrug
  • 1989: toezegging, busbrug gaat niet gebruikt worden voor autoverkeer
  • 1995: procedure tegen bouw Prinsenstichting en afsluiten weg tussendoor vanwege angst voor openstelling busbrug.
  • 1999: gemeente wil busbrug buiten spits openstellen
  • 2003: rechter stelt dat busbrug niet open mag
  • 2010: busbrug ‘beperkt’ open
  • 2014: plannen om busbrug permanent open te stellen

Foto boven van Ronald Peeters (gemeentearchief Zaanstad, busbrug 1993)