5.277 tickets Zaanferry (2021), € 45 subsidie per kaartje

De Zaanferry blijft een schip van bijleg. Vorig jaar maakten ruim 5.000 passagiers gebruik van de bootverbinding tussen Amsterdam en de Zaanstreek, dat is meer dan vorig jaar (ruim 3.000) maar zonder de subsidie kan de boot niet varen.

Afgelopen jaar betekende dat € 45,11 subsidie per verkocht kaartje. Per jaar betaalt Zaanstad € 181.000 (inclusief btw) aan rederij Lee om de exploitatie mogelijk te maken. Bij aanvang van de consessieperiode (2018) werd er ook eenmalig € 242.000 uitgekeerd.

In 2022 zal de boot beperkt varen, alleen in het voorjaar en de zomer (april t/m september). Volgens de rederij is het anders niet dekkend. Zaanstad is daar voor dit jaar mee akkoord. De concessie liep af en Lee wilde niet verder op de oude voorwaarden. Zaanstad betwijfelt of een andere rederij de verbinding voor dit subsidiebedrag wil exploiteren: “geen enkele marktpartij was geïnteresseerd om op basis van het huidige programma van eisen op deze concessieopdracht in te schrijven” schreven wethouders Gerard Slegers (CDA) en Annette Baerveldt (D66) eerder.

Corona?

De wethouders suggereerden dat corona debet was aan de problemen, maar dat is maar ten dele het geval. Lee maakte duidelijk dat ook vóór corona er jaarlijks geld bij moest. Corona kan tijdens de zomers van 2020 en 2021 geen enorme invloed hebben gehad. Toen was vrijwel alles open.

In 2018 was de subsidie per kaartje € 41 en dat daalde tot € 33 in 2019. Het eerste coronajaar werden er minder toeristen vervoerd, de subsidie per kaartje was toen bijna € 67. In 2021 was het dus € 45. Die subsidie bestaat uit de jaarlijkse bijdrage van € 150.000 (€ 181.000 inclusief btw) en een eenmalige van € 200.000 (€ 242.000 inclusief btw) die in 2018 is verstrekt en voor de berekening verdeeld is over de afgelopen 4 jaar.

Tickets voor de Zaanferry zijn € 5,- (enkele reis) en € 7,50 voor een retour Amsterdam – Zaandam. Voor het hele traject tot Wormerveer kosten kaartjes € 10,- en € 15,-. De boot vaart 5 keer per dag van donderdag t/m zondag.

Lees hier ons Zaanferry-dossier

Onder de aantallen passagiers sinds 2009. In de periode tot 2016 voer de Zaanhopper, in 2012 en 2014-2016 ook de Zaanboot (ook die kreeg subsidie). De Zaanferry vaart sinds 2018.

cijfers 2016 zijn een schatting
Deel dit artikel:

18 reacties

  • Kunnen de zaanferyy tickets niet aangboden worden als dagtocht Zaanse Schans met uit en instapmogelijkheden onder weg
    En dan via de amsterdamse ticketshops
    Verhoog de zichtbaarheid bij Amsterdam CS

  • Kees Huyser

    Doe er nog €5 subsidie bij en maak de ferry gratis OV. Met een beetje reklame trek je dan bootladingen touristen naar de Zaan. En dat levert weer geld en werkgelegenheid op. Nu komen de touristen per trein en bus naar o.a. de Schans; met de boot kunnen ze de hele dag op- en afstappen in de hele Zaanstreek en zo veel meer bekijken dan alleen de Schans. Het zou dan ook mooi zijn als de dienstregeling nog iets fijnmaziger was dan eenmaal per uur.

    • Ernst Debets

      Een soort ontbrekende schakel invoeren door het GVB CS-NDSM veer door te trekken naar Zaandam Centrum (aanlegsteiger nabij Zaantheater of de Burcht realiseren? Evt. met tussenstop nabij Hembrugterrein zoals een paar jaar geleden een directe GVB pont van CS naar Hembrugterrein voer. Als je een pontverbinding CS – Zaandam Centrum ook voor fietsers in de spitsuren laat varen, denk ik dat je behoorlijk veel reizigers trekt. Het is alleen de vraag hoeveel Zaanstad en Amsterdam hieraan financieel willen bijdragen.

  • Meteen stoppen met deze subsidie om een fraktie van de bezoekers via de Zaan naar Zaanse Schans te varen. Wat is er nog over van de industrie langs de Zaan? De passagiers zien hoofdzakelijk blokkendozen met woningen en dat wordt alleen maar meer. Ik zie heel veel toeristen op de fiets vooral via fietspad Twiske, langs A7 en Leeghwaterweg naar Zaanse Schans gaan. Maar via station Zaandijk/Zaanse Schans reizen nog veel meer toeristen op eigen gelegenheid . Op weekbasis misschien net zoveel als de Zaanferry met zijn subsidie van 181.000,00 euro per jaar vervoerd.
    Weggegooid geld. Kunt nog beter op CS Amsterdam treinkaartjes uitdelen of OV fietsen aan toeristen die naar Zaanse Schans willen.
    Toeristen willen meer zelf doen en ontdekken en hebben meer te doen dan hele dag varen langs woontorens. Die hebben ze thuis al in overvloed. De mooiste foto’s maakt de toerist vanaf de Julianabrug op het molen decor.
    En de lelijkste kant van de Zaanse industrie stond altijd al aan de waterkant. Uit het zicht. Doet iedereen die zelf aan water woont namelijk ook. Ga maar met een kano of
    bootje door Zaandam of Krommenie varen.
    181.000,00 is heel veel subsidiegeld waar je veel betere dingen mee kan doen om de toerist naar Zaanse Schans en wellicht wat aardige plekken in Zaanstad te doen verleiden.

  • hans van rheenen

    Géén nieuwe ontwikkelingen dan maar weer subsidie geven … halve acties.

    Toeristen willen tegenwoordig “meters-maken” en door een gids of via technische hulpmiddelen onderweg geïnformeerd worden over wat ze zien of wat er vroeger ooit op die plek was. De Ferry Amsterdam CS – Zaandam draait echter weer om bij het Zaan-Theater en dat was het. Overstappen in een tweede boot is een lastige en lelijke onderbreking.

    De meeste Zaankanters kennen de Ferry-route wel en stappen misschien met hun bezoekers in de zomer nog wel eens op, meestal in het weekend, om naar Amsterdam te varen. Aan de verhouding van de enkeltjes tot retourtjes kan de rederij aflezen hoe ze dan weer naar huis terug komen. Waarschijnlijk minder vaak met de Ferry, omdat er geen nachtvaarten zijn.

    Het lijkt mij, dat er te liefdeloos wordt omgegaan met dit medium … marketing technisch gezien, maar deze “stervende zwaan” komt toch telkens weer terug, zonder grote veranderingen/aanpassingen,

    … tot ze binnenkort uiteindelijk helemaal dood is!

  • hans van rheenen

    Om het sterven van de Ferry uit Amsterdam te verhinderen zijn ideeën nodig.

    Laat bij voorbeeld de toeristen uit Amsterdam het Monet-Atelier zien, terwijl de Ferry dan leeg door de sluis gaat en met dezelfde gasten weer kan doorvaren door de Zaan. Op de terugweg mèt de gasten door de sluis, dat is veel velen óók een nieuwe beleving.

    Het Monet-atelier is momenteel gratis, maar wanneer je dit met een Ferry-vaart combineert is het voor de gasten een meerwaarde en … kan het kaartje dus wat duurder. Praat en denk erover meneer van de rederij. Denk en praat erover binnen de gemeente (toerisme).

    Er zijn vast Zaankanters die soortgelijke iedeeën hebben … zet ze hier op De Orkaan en laten we er een reddingsactie van maken. De subsidie wordt uit onze zakken betaald!

    https://monetinzaandam.nl/monet-atelier/

    • MonetAtelier is in ieder geval heel blij met de aanlegplaats Beatrixbrug. Een trap verder staat onze vlag en op vrijdag t/m zondag hopen we dat we door de Zaanferry meer bezoekers mogen ontvangen. Daar doen we in ieder geval al alles aan (zie onze social mediaposts). Onze toegang is gratis (nog wel) terwijl wij ook twee zware jaren achter de rug hebben. We hopen met gratis entree vooral ook de Zaankanters zelf te trekken. In de hoop dat zij op een later moment nog eens een MonetWandeling of een ander arrangement boeken.

  • hans van rheenen

    @Simone Ronchetti,

    Ik stel vast, dat jullie op de eigen website “reclame maken” voor de rederij van de Ferry-boten.

    Brochures mogen uitleggen op de Ferry’s is tenminste alvast een redelijke tegenprestatie om Monet en zijn positieve uitstraling op onze stad, het komende seizoen “warm te kunnen houden”.

    Geef deze uitwisseling regelmatig Zaans water en er kan uiteindelijk iets moois uit groeien, óók voor de gemeente, die onze stad ook professioneel moet “verkopen”.

    Ik vermoed dat jullie inkomsten primair uit merchandising bestaat … ?

    • We zoeken in ieder geval de verbinding met Zaanferry, we zitten tegenover elkaar aan de Beatrixbrug. En we timmeren in ieder geval aan de weg en met onder meer de MonetWandelingen en Arrangementen genereren we inkomsten. Stichting Monet heeft zoveel moois en interessants te vertellen, niet alleen over Claude Monet ook over de historie van Zaandam.

  • Dirk Schoonderbeek

    Schip van bijleg. Verspilling van overheidsgeld. Is gisteren weer de hele dag leeg voorbij gevaren in Wormerveer. O nee, smiddags zaten er 3 of 4 mensen in. De watersporter toeristen met een staande mast hebben geen doorvaart omdat de Brug van de A8 niet geopend wordt en de tijdelijke Zaanbrug gaat waarschijnlijk ook niet draaien voor jachten. Is te laag voor sloepen. Dit gaat het niet worden!

  • hans van rheenen

    Eén April … ?

    Een filmpje over de toekomst van de (electrische) Zaan-ferry, fake of ècht?

    https://youtu.be/XRkZQX0_0-0

  • STOPPEN MET ZAANHOPPEN.
    Denk in de geest van de toerist. Vaak jongeren uit Azie en Zuid Europa uit vaak steden vele malen groter dan Amsterdam voor hen is Zaanstad een soort buitenwijk.
    Met elke 15 minuten een trein naar station Zaandijk/Zaanse Schans van ’s morgens vroeg tot na middernacht. Bijna 200x per week tussen 09.00 en 17.00 uur, 365 dagen per jaar. Binnen 20 minuten van CS tot halte Zaanse Schans en maar 15 minuten vanaf Sloterdijk. Voor een euro of 7,00 een retour.
    10 minuten lopen naar de Zaanse Schans, voor vooral de molens en de kaasboerderij als trekkers.
    Voor deze groep vaak overnachtend in budgethotels en airbb zit een boottocht met de zaanhopper niet in hun systeem. Wel een rondvaart door de grachten of met de gratis CVB pont naar Eye of NDSM terrein.
    Vraag het de toerist met het plan de Zaanse Schans te bezoeken en zijn antwoord zal zijn
    REIZEN MET DE TREIN IS FIJN OM ER SNEL TE ZIJN

    • hans van rheenen

      Aaf … en alle Zaanse winkeliers die er direct belang bij zullen hebben:

      Ik kan me vanaf Amsterdam en elders een prima en interessante route door onze geschiedenisrijke Zaanstreek en stad voorstellen, kom eens in concept met me mee:

      01 – te beginnen met een snelle treinverbinding naar het station-Zaandam,
      02 – gevolgd door een wandeling vanaf het station, langs het stadshuis, (het VVV-kantoor!) en het te gekke gestapelde hotel naar de Ferry-opstap Beatrixbrug (dus zonder het te lang durende Voorzaantraject met overstap),
      03 – langs het Monet-atelier, met een uitstekende Zaanregio-historie-kennis
      04 – met een korte Lee-bootsvaart langs de geschiedenis over de Zaan en
      05 – originele koekjes van Verkade en een mooi verhaal erbij (gesponsord},
      06 – hoge verwachtingen richting de Zaanse Schans in de kleine Lee-boot
      07 – en … een tegoedbon van Albert Heijn vóór het snoeperige AH-winkeltje
      08 – museumkaartje met korting en gratis toiletgebruik en/of verder naar
      09 – Wormerveer, waar ook weer een Lee-boot je terug vaart naar Zaandam
      10 – de horeca krijgt nog een tweede keer de gelegenheid om deze gasten uit te nodigen, de trein rijdt ook later nog terug dan de huidige Ferry.

      Hier nemen dan ook Nederlandse en andere EU-toeristen graag aan deel. Een actieve en afwisselende dag zònder het te drukke Amsterdam!

      Cadeau?
      “Deze bootsvaart wordt u aangeboden door de winkeliers van Zaandam”.

      ERGO: De gemeente blij, Simone Ronchette met de nieuwe toeloop blij, Mr. Lee weer een duidelijkere toekomst met nieuwe electrische boten misschien en de toeristen … die hebben een kei van een afwisselende dag gehad met een vriendelijke Zaanregio-beleving die ze zó niet kenden.

      • Hans mooi plan maar je onderschat aatal zaken die niet meer terug te draaien zijn:
        De huidige maatschappij wordt steeds individulistischer. Kijk naar het vinden van vrijwilligers bij bv sportclubs. De huidige sporter kiest voor sporten waar hij/zij zelf kan bepalen wanneer etc. Kijk naar aantal fitness clubs, fietsen, wandelen, bolderen uitoefenaars. Zo ook de toerist die graag zelf bepaald. De stedentripper heeft geen tijd om een hele dag beziggehouden te worden.
        Nog belangrijker is dat de huidige toerist en wie niet, leeft op zijn telefoon. De toerist zit in zijn telefoon op weg naar de Zaanse Schans of dat nu de trein of de boot over de Zaan. Kijkt alleen op wanneer het reisdoel is bereikt. Het is een utopie en denken tegen beter weten in dat huidige toerist het voorgestelde dagje Zaanstad zo zal uitvoeren.
        Ik kom zelf uit een scheepvaartfamilie, zou het liever ook anders zien maar het is 2022 Hans.

  • hans van rheenen

    Beste Aaf …

    Bedankt voor de reactie en mijn antwoord is daarop, dat juist het telefoontje ingezet kan worden om het resultaat positief te beïnvloeden.

    Stadsmarketeers hebben ervoor gestudeerd om allerlei soorten bezoeker te verleiden onbewust dàt te doen wat ze bewust niet meekrijgen. Als voorbeeld de toenemende duwgroep die ge- of misbruikt wordt door musea, pretparken, evenementen, supermarkten enz. is de allerjongste generatie die hun ouders en grootouders aan de hand nemen.

    Ik geef toe, dat we vaak vanuit onze eigen ervaringen argumenteren, maar “het beïnvloeden” is een brede wetenschap. Mijn intentie is te bevragen waarom Lee subsidie krijgt en hoelang nog en de vraag op tafel te leggen of de huidige situatie niet efficiënter verbeterd kan worden.

    Het uitgangspunt is, om de “vreemde bezoekers” in de stad tweemaal door het centrum te lopen lopen. De winkelier en de horeca kunnen meer profiteren, wanneer deze bezoekers NIET vóót het eten terug moeten om op de Lee-boot vóór de sluis te komen, juist op het moment dat ze moe, maar vooral hongerig zijn!

    We zullen het meemaken of de zakenmensen en specialisten een mogelijkheid zien om van die onzekere subsidie af te komen. Lee zal iets anders en intensiever ingezet moeten worden …

    • M. de Boer

      Varen op de Zaan in deze schetsen wordt nooit wat.
      Het enige wat er te beide is en wereldwijd bekend is de Schans.
      Maar daar wil niemand wandelen en vaarreizen van een uurtje voor maken.
      Eens met een vorige schrijver, de huidige toerist komt met de bus of de trein, want wel snel zien en snel weer verderop.
      De Zaanse Schans is verder richting waterrecreatie een instelling, die met de rug naar het water staat, onvriendelijke borden op mogelijke aanmeerplekken en dus afschrikking voor diegenen, die het nog zouden overdenken en dan een officiële afweersteiger van max 12 meter, ook een leuke ontvangst als men met een aantal jachten een gezellige plek zoekt. 1 kan afmeren wellicht 2 als ze mini zijn en anders doorvaren !

  • hans van rheenen

    Tenslotte spreekt onze burgemeester Jan Hamming van Zaanstad nog een krachtige zin m.b.t. het organiseren van het toerisme:

    “wij helpen Amsterdam met al die toeristen” (dus graag van al die toeristen af) :-))

    https://www.youtube.com/watch?v=knKrx0xHkFE&ab_channel=Iamsterdam

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.