Analyse: Raad wil roltrap – maar waarom eigenlijk?

De grote meerderheid van de Zaanse gemeenteraad wil geen vaste trap in plaats van de roltrap die naast het Inntel hotel ligt.

De roltrap vertoont zoveel gebreken dat vervanging noodzakelijk is. Als er eenzelfde soort roltrap komt, kost dat € 350.000. Dan krijg je volgens het college “vergelijkbare kwaliteit”. Dus een roltrap die weer vaak kapot is omdat dit soort roltrappen niet echt geschikt is voor buitengebruik.

Voor € 350.000 heb je ook een vast trap. Die doet het altijd. En is aanzienlijk goedkoper in onderhoud. In het Inverdan-overzicht liet het college de trap alvast intekenen.

Een fikse trap: wij telden op de tekening 38 treden. Dat zou best kunnen, de trap die vanaf het Stadhuisplein naar het terrein van De Zweed gaat (de fietsenstalling op de Korte Hogendijk) telt 42 treden.

vaste trap

Een nieuwe goede roltrap (van Thyssen Krupp) kost een miljoen, en minstens € 200.000 per jaar voor onderhoud. (De andere roltrap maar € 60.000 – rara hoe kan dat?).

roltrap kosten

Met het aannemen van de motie staan college en raad (inclusief coalitiepartijen) recht tegenover elkaar. CDA-wethouder Addy Verschuren werd alleen gesteund voor zijn partijgenoot Marc Wit.

Wit had een ander argument: traplopen was gezond. Dus daarom moest de roltrap weg.

marc wit

Ook Verschuren vergreep zich aan curieuze argumenten om de vaste trap erdoor te krijgen. Er was ook aan een roltrap aan de westkant van het station (maar daar heb je natuurlijk niks aan als je naar het centrum wilt) en eentje bij het busstation (ja, alleen omhoog, en dan moet je vanuit het centrum via Rustenbrug, Stationsstraat en Provincialeweg vier keer een straat oversteken en voor stoplichten wachten voordat je op het station bent) en ook nog liften op die plekken.

verschuren

En een roltrap bij de parkeergarage. Dat was eigenlijk het enige argument dat hout sneed.

Romkje Mathkor (GroenLinks) had uitgerekend dat er 5237 (of 5429) inwoners van Zaanstad slechte knieën hadden. Dus zonder roltrap kwamen die niet meer in het centrum (komen die allemaal met de trein of uit Westerwatering wandelen met hun slechte knieën?).

mathkor

Waarschijnlijk gaf het argument van POV’er Ton Brekelmans de doorslag: “wat doen we met mensen die liftfobie hebben en niet kunnen lopen?”

brekelmans

Wat gaat het college doen? In de voorstellen staat al een leuke uitvlucht: uitstellen tot 2020. Laat de volgende club dit hoofdpijndossier maar oplossen. Maar daar zal de oppositie geen genoegen mee nemen. Er is met het aannemen van de motie een barstje in de coalitie ontstaan, de oppositie zal blijven beuken tot het een scheur is.

9 Reacties op Analyse: Raad wil roltrap – maar waarom eigenlijk?

  1. Rob schreef:

    Dit lijkt me typisch weer een voorbeeld van de “Kleur van het fietsenschuurtje” …. ofwel de trivialiteitswet van Parkinson. De hoeveelheid vergadertijd is omgekeerd evenredig aan het belang (of geldbedrag) van het onderwerp. Er zijn belangrijker onderwerpen in de raad te bespreken, maar die krijgen minder aandacht omdat ze moeilijker te begrijpen zijn.

  2. Guido schreef:

    En de inwoners maar afvragen waarom de gemeentelijk belasting van Zaanstad zo’n beetje de hoogste is van heel Nederland!!!
    #Blaricumprijzen, #overdebalk #wanbeleid

  3. Boon schreef:

    Oke, als de raad dat dan wil moet ze daar ook budget voor vrijmaken. Het zou de wethouder van de centjes dus ook sieren als hij de voorstemmers vraagt om daarvoor nogmaals te tekenen en ook aangeven waar dat dan vandaan moet komen. Ik ben het met ieder eens die stelt dat het station vanaf de Gracht moeilijk bereikbaar is . Een weigerende trap, een Ommelandse reis of een colletje eerste categorie. Dus ook ik opteer voor een roltrap oia maar dan moet er toch ergens bezuinigd worden. Die €60.000 tov 200.000 is ook een vreemde en daar kan ook wel een vraagje over gesteld worden. Alleen blijft het een roltrap in de openbare ruimte met weer. kots en vernielers waar ook kosten aan toegerekend moeten worden. Een afdakje, en zeker in de stille uurtjes stilzetten of bewaken door fysieke aanwezigheid.
    Alleen ik heb het gevoel dat bij de Raad er een hoop leden zijn die vooral voor zijn om het college te pesten en dat maakt de keus erg moeilijk.

  4. Siem schreef:

    Het is niet zo moeilijk als een bedrijf fouten maakt met men dit gaan oplossing, kosteloos. Zo ook de architect. Deze zijn toch zo goed met berekeningen maken?
    dus de rekening naar Soeters als de roltrap weer stuk is.

  5. Sandra van Rij schreef:

    Mij bevreemd meerdere andere oplossingen: A. Overkapping van de roltrap (kunnen we droog rollen). B. Neem de onderhoudsmonteur(s) in vaste dienst van de Gemeente.

  6. Willemsen schreef:

    Jaja het is ook wel heel erg moeilijk om een trap op te gaan, zeker als je vanaf kindsbeen gewend bent om met een roltrap te worden vervoerd. Wat mij betreft komt er gewoon een trap. Heb je gelijk ook wat (meer) lichaamsbeweging. En voor de minder goed ter been zijnden kunnen de lift nemen (die is er toch wel?).

  7. Sjoerd Klarenbeek schreef:

    Ik vind een miljoen plus 2 ton per jaar wel wat te veel. Daar komt geheid ook gezeur over. Er is een inpandige roltrap bij de garage inderdaad, men kan die nemen, of de lift. Maak van de roltrap een vaste trap. Milieuvriendelijker (hallo GroenLinks!), goedkoper, gezonder, betrouwbaarder en wat mij betreft ook mooier.

  8. Rob Hond schreef:

    Er is destijds voor gekozen, om stadhuis en station (twee belangrijke voorzieningen) verhoogd aan te leggen. Gevolg is is, dat één en ander moeilijker bereikbaar is voor mensen voor wie het overwinnen van een hoogteverschil een probleem vormt. En dan heb ik het niet alleen over “versleten knieën”. Als COPD patient bijvoorbeeld, heb ik op “slechte dagen” zelfs moeite om een trap van twaalf treden op te komen. En ik ben zeker niet de enige. Voorzieningen als deze, behoren voor eenieder goed toegankelijk te zijn. “Goed toegankelijk” betekent: zonder onnodig omlopen (roltrap parkeergarage) of extra wachttijd (lift). Consequentie van de destijds genomen beslissing is, dat er jaarlijks kosten zijn om een goed werkende (en zonder omwegen bereikbare) voorziening, in dit geval een roltrap, in stand te houden. Punt.

Laat een reactie achter op Sjoerd Klarenbeek Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *