Aangescherpt schetsontwerp Guisweg: ‘hellingbaan’ voor fietsers

In het ontwerp voor de nieuwe inrichting van de Guisweg is er nog maar één optie voor de fietsverbinding: bij de begraafplaats onder het spoor door en aansluitend op de Guisweg richting Zaanse Schans.

Bij de geplande fietstunnel is er nu wel een aansluiting op de noord-zuid-verbinding (langs de Provincialeweg) via een hellingbaan.

Het alternatief waarbij de fietstunnel bij het station zou komen, is vervallen. Voor de autoverbinding zijn er nog wel twee alternatieven: een noordelijke waarbij de afritten naar de A8 blijven behouden en een zuidelijk waar die afritten komen te vervangen. Bij Westerkoog komt een nieuwe aansluiting op de A8, ook komt er een aansluiting op de Provincialeweg via een autotunnel onder het spoor.

Uit de gepresenteerde plannen wordt duidelijk de voorstellen om het spoor te verdiepen niet zijn meegenomen.

Boven het plaatje van de plek van de ‘oude’ spoorwegovergang die dus verdwijnt. Er komt een grote trap richting richting Parklaan en Guisweg.

Onder de nieuwe aansluiting op de Provincialeweg. Op de website van het project zijn meer details te lezen, o.a. gedetailleerde kaartjes van de plannen en alternatieven.

Deel dit artikel:

5 reacties op Aangescherpt schetsontwerp Guisweg: ‘hellingbaan’ voor fietsers

  1. Jonathan Romans schreef:

    Mooi, nu nog een fatsoenlijke aansluiting ter hoogte van Westerwatering en een ontheffing van bewoners van Westerkoog, Westerwatering en Rooswijk voor de busbrug!

  2. Frits Roos schreef:

    de gemeente zet geen druk op de NS en dan krijg je dit gedrocht, het is in het belang van de NS, want zij willen de frequentie van de treinen opvoeren, dus moeten ze ook meebetalen en dan is er nog maar 1 optie.

  3. P. Hoogkamer schreef:

    Nu nog een soort van hellingbaan voor voetgangers ipv die getekende rare trap.
    hoeven slecht ter beners niet tegen wil en dank op het fietspad te lopen.

  4. Hart voor Stad schreef:

    De raadsmotie van 26 nov. 2020 zegt:
    – een onderzoek op te starten naar de effecten van het deels onder het maaiveld brengen van de spoorlijn Zaandam-Uitgeest en, als onderdeel hiervan, alle kosten en baten zorgvuldig tegen elkaar af te wegen in de vorm van een MKBA;

    – voorafgaand aan het opstarten van dit onderzoek de raad te betrekken bij het opstellen van de onderzoeksvraag en het inventariseren van de diverse varianten;

    – de technische uitwerking van andere oplossingen voor het verkeer rond de spoorlijn onafhankelijk van dit onderzoek te laten doorlopen;

    – geen onomkeerbare beslissingen van de raad te vragen alvorens dit onderzoek gereed en door de raad besproken is.

    Dit onderzoek en overleg loopt nog.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.