De invoering van een verplicht ticket voor de Zaanse Schans per april 2026 is voorlopig van de baan. De Zaansche Molen – de belangrijkste speler op de Schans – gaat voor het komende toeristische seizoen dezelfde prijzen en openingstijden van de molens en het Molenmuseum hanteren als in 2025-2026. Als het nieuwe ticketsysteem zou zijn ingevoerd zou dat een all-in-tarief van € 17,50 zijn geweest.
Directeur-bestuurder Katelijne Prinsenberg van Vereniging De Zaansche Molen schrijft aan de relaties op de Zaanse Schans dat ze daartoe overgaan ‘omdat er op dit moment nog geen definitieve invoeringsdatum is vastgesteld’.
De afsluiting, het nieuwe fietspad, de digitale toegang, de ontheffing voor inwoners van Zaanstad en Wormerland en anderen, het ondernemers- en het bewonersfonds gaan dus voorlopig ook niet door. De vermakelijkheden-belasting wordt niet afgeschaft. De gemeente draait in 2026 en 2027 dus nog steeds grotendeels op voor onderhoud op de Schans en de kosten voor het Zaans Museum.
Begin deze maand maakte Zaanstad de eerste kwartaalrapportage over de ‘Toekomstbestendige Zaanse Schans’ bekend waaruit bleek dat er wel veel gesprekken waren gevoerd maar nog weinig concrete maatregelen waren genomen.
Door Piet Bakker. Hier ons dossier over de afsluiting van de Zaanse Schans. Foto: De Orkaan.
Waarom zijn de leden van de Vereniging De Zaansche Molen hierover niet in kennis gesteld voordat dit besluit naar buiten is gebracht? Geen goede manier om te bouwen aan verbinding en vertrouwen, zoals het bestuur voor ogen zou hebben.
De leden hebben nooit vooraf invloed op de tarieven.
Daar invoering van het Schans ticket op zijn vroegst ergens in 2026 is, snap ik hun besluit.
De parkeeroverlast in oud Zaandijk is een probleem dat maar op 1 manier kan worden opgelost. Creëer parkeermogelijkheden heel dicht bij de Schans zodat de automobilist wordt 'verleid' om daar te parkeren. Tussen de Schans en het Michael een parkeergelegenheid voor honderden auto's. De prijs zal mínstens €10 zijn. Dat is geen probleem. Kijk maar naar parkeren bij strand Castricum, een flinke prijs en is in het hoogseizoen droogvol. Hiermee onlast je oud Zaandijk.
Minder toeristen door regelgeving is een onnozele illusie. We zitten nu eenmaal met 7,5 miljard mensen op deze aardkloot waarvan zo'n 15% geregeld verre reizen maakt. Toegang verbieden? Reguleren? Onzin.
Kortgeleden was ik naar de Rijp geweest. Dat is vergelijkbaar met de Schans. Daar hoor je niemand over toegangtickets zeuren, gejank over onderhoud of parkeeroverlast. En in de zomer is het daar rete-druk. Drie keer heb ik daar een babbeltje gemaakt met mensen uit de Rijp. "Tsja, zomers kan je hier over de hoofden lopen, maar dat hoort erbij. Gesellie toch?" De gemeente is blijkbaar apetrots op zo'n touristenstroom. Kan dus ook.
Kun je dat qua bezoekersaantallen écht vergelijken met de schans? Wow. Ik ben al sinds 2000 niet meer in de rijp geweest, maar het lijkt me echt enorm opzienbarend als dat dezelfde aantallen zijn!
De vereniging De Zaansche Molen stelt de prijzen voor de molens en het Molenmuseum voor 2026 ongewijzigd vast. Gaan daarmee de plannen van de gemeente Zaanstad niet door?? Rare een voorbarige conclusie!!
Als bewoner van de overkant is het nogal teleurstellend dat we wederom geconfronteerd worden met de overlast en de onveiligheid op straat t.g.v. de chaos met het doorsturen van auto’s en de grote getallen toeristen die op straat lopen in groepjes/ groepen waar de stoepen niet op zijn berekend. Het plotseling oversteken,geen ruimte geven leidt tot ongelukken en ergernissen. Het niet invoeren van een parkeervergunning gebied is van uit de gemeente goed te begrijpen . Waar moeten anders in het hoogseizoen al die auto’s heen die na 10 uur/ elf uur niet meer op de parkeerplaats passen.Als er over bewoners wordt gesproken gaat het altijd over de bewoners van de Zaanse Schans zelf ,maar in oud Zaandijk ziijn ook bewoners. Wij zijn een relatief klein dorp die ook die gigantische stroom toeristen zowel uit de trein als al die auto’s langs zien komen. In het voorjaar en hoog zomer is het bepaald onveilig. Helaas gaan de de belangen van ondernemers en het al jaren niet thuisgeven van de gemeente om verantwoordelijkheid te nemen voor hun bewoners ten koste van de bewoners van de twee oude dorpen Zaandijk en Koog. En het argument dan moet je hier maar niet gaan wonen is niet houdbaar want ik woonde hier al toen de Zaanse Schans een buurtje was met ongeveer 200.000 bezoekers per jaar en dat waren voor het grote deel Zaankanters
De vermakelijkheid belasting blijft. Deze belasting wordt geheven over het aantal verkochte tickets.
De Zaansche molen wordt hierdoor hard geraakt in de exploitatie-kosten. Per ticket werd in 2024 0.50 euro afgedragen aan de gemeente in totaal meer dan 340.000 euro. Deze last drukt zwaar op de exploitatie-rekening van de vereniging en gaat ten koste van het in stand houden van het erfgoed. De gemeente draait de belangrijkste partij op de Zaansche Schans zwaar de duimschroeven aan.
Enkele van de bedenkers ( wethouder van Breunisse en Katelijne Prinsenberg ) van dit belachelijke plan nemen binnenkort de wijk net als de wethouder van Parkeren en Chaos ($legers)
Er is weer veel geld over de balk gegooid.
Hopelijk gaat volgend jaar de nieuwe wethouder die over parkeren gaat harde maatregelen nemen om wat aan de parkeeroverlast in oud-Zaandijk en oud Koog te doen.
Voor mij is de belangrijkste maatregel die genomen moet worden de bouw van een grote parkeergarage bij de Zaanse Schans.
Te denken om ter plekke van het sportveld en het parkeerterrein van het Michael College een ondergrondse parkeergarage te bouwen waar een paar honderd auto`s in kunnen.
Na de bouw kunnen het sportveld en het parkeerterrein van de school weer terug komen.
Voor oud Zaandijk en oud Koog zal belanghebbende parkeren ingevoerd moeten worden zodat toeristen niet massaal daar gaan parkeren.
dat heb ik jaren geroepen. .gratis parkeren van uit het toerisme, en bewoners stonden dan straten verderop geparkeerd...
wat een afschuwelijk idee!
die parkeergarage...
Een ondergrondse parkeergarage met 300 plaatsen moet makkelijk te realiseren zijn.
Met 5 miljoen euro moet het wel lukken dat ding te bouwen.
Reken 3 euro per uur of een dagkaart van 24 euro.
Parkeergarage open van 08.00 tot 20.00 en tel uit je winst.
300*3 euro *12 = 10800*7 = 75000 euro per week * 50 = 3.375.000.
Natuurlijk zal de garage niet altijd vol zijn maar zelfs bij een gemiddelde bezetting van 25% komt er nog altijd bijna een miljoen per jaar binnen.
Trek er een half miljoen exploitatiekosten vanaf en binnen 10 jaar heb je de bouwkosten er uit terwijl bij een bezetting van 50% deze kosten er al met 5 jaar uit zijn.
Waarom?
Het is niet te geloven dat we als vrijwilliger en lid van de Vereniging Zaanse Molen dit via de Orkaan moeten vernemen.
idd ben het helemaal met je eens.
CITAAT: Directeur-bestuurder Katelijne Prinsenberg van Vereniging De Zaansche Molen schrijft aan de relaties op de Zaanse Schans dat ze daartoe overgaan ‘omdat er op dit moment nog geen definitieve invoeringsdatum is vastgesteld’.
Leden van de Zaansche Molenvereniging zijn dus blijkbaar géén relatie meer.
Er is niets veranderd in de houding van de vereniging.
De route langs de molens is te smal voor kinderwagens , de helling af kan vallen een gebrek aan valbescherming voor het publiek laat zien ...mij verbaas over het ontbreken van een EHBO post mij onprofessioneel overkomt , de veiligheid voor de bezoekers onvoldoende is gewaarborgd kosten met zich meebrengen die verhaald kunnen worden door een digitaal toegangsticket aan te bieden die tevens het aantal bezoekers reguleert ( drukte spreiden )
zaanstad zal de belasting die we al betalen voor de zaanse schans ophoog gooien?
Ik denk dat het in de toekomst nooit doorgaat.
Ik denk, dat de gemeente een wijs besluit heeft genomen. Het heeft vele emoties opgeroepen bij de inwoners en de bedrijfjes op de Zaanse Schans incl de beroepsmolenaars.
Men spreekt van EEN Zaanse Schans, met vele kleine zelfstandige bedrijfjes, als EEN grote familie.
Nu is het belangrijk, om toeristen bedrijven, aan te schrijven en deze bedrijven te vertellen, dat men zich moet aanmelden, om de Zaanse Schans te kunnen bezoeken met de bus. Zo kan de gemeente, deze groep toeristen, verdelen over de vakantie maanden.
Als bedrijven miljoenen verdienen zijn dat toch geen 'bedrijfjes' meer?
Toeristen komen voor een groot deel zelfstandig naar de Schans. Die kun je dus niet aanschrijven en er valt dan ook niets te verdelen. Die halen hun informatie van het wereldwijde web.
en wie mag er eerst en wie mag er laatst?
Het zoveelste ballonnetje van Zaanstad is weer lek geraakt. Zo zonde van het geld en de energie dat in deze onzin wordt gestoken