In IJmuiden wordt een nieuwe sluis gebouwd: nog grotere schepen naar Amsterdam.

Cruisschepen moeten een nieuwe plek vinden: de Noorder-IJplas, vlak naast Zaandam, lijkt de gedroomde locatie.

Meer bouwen op het Hembrugterrein – ook voor ‘overloop’ uit Amsterdam.

Er komt nogal veel op Zaanstad af, vooral vanuit de richting Amsterdam.

Over de mogelijkheden om de Zaan-IJ oever “te ontwikkelen tot een gemengd woon-werkgebied met aantrekkelijke voorzieningen” geeft stedenbouwkundige Ton Schaap donderdagavond 22 september een lezing in het Antoniushuis, Kamperfoelieweg 207 in Amsterdam-Noord, het begint om 20.00 uur.

Dat wonen zou onder meer in de Achtersluispolder (lange termijn) of het Hembrugterrein kunnen. Dit laatste plannen zijn recent en concreet: geen 500 maar 1000 woningen. Een onderwerp waar de politiek ernstig verdeeld over is.

Het Hembrug-terrein lijkt al haast geannexeerd door Amsterdam, het bureau Heren2 ontwikkelde bijvoorbeeld een plan voor “Hembrugterrein Amsterdam“. (foto boven)

Een nieuwe cruise-terminal wordt nodig als er meer en grotere schepen naar Amsterdam komen, een nieuwe brug over het IJ maakt een terminal in het havengebied waarschijnlijk.

De Noorder-IJplas was eerste één van de opties.

Voor Zaanstad – duurzaam in 2020? – is de komst van cruiseschepen in haar achtertuin geen onverdeeld genoegen. De milieubelasting van dergelijke schepen is enorm. De NOS schreef – op basis van onderzoek van The Guardian – dat een groot cruiseschip

“net zoveel CO2 uitstoot als 84.000 auto’s, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto’s, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto’s en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto’s.

Dat is op vol vermogen op open zee. In de buurt van Europa en de VS en in havens moet het schip brandstof gebruiken met minder zwaveldioxide of de uitstoot beperken met een soort katalysator in de schoorsteen.”

cruiseboot uit

(Foto van Yvonne Wijsman, van de Splendida, het grootste cruiseship dat door het Noordzeekanaal voer, 2 juni 2015).