De gemeenteraad van Zaanstad gaat niet over één nacht ijs bij het bespreken van de nieuwe Parkeervisie. In april 2024 werd deze gepubliceerd, vanavond wordt het in het Zaanstad Beraad besproken. Voor die bespreking heeft de raad niet minder dan drie uur uitgetrokken.
De ‘nieuwe regels en uitgangspunten omtrent parkeren’ komen in de praktijk vooral neer op een strenger parkeerbeleid, er moeten nu eenmaal ‘keuzes worden gemaakt’ aldus het college: ‘meer lopen, fietsen en openbaar vervoer’ en minder auto. Dat betekent uitbreiding van betaald parkeren, inzetten op autodelen, vaker parkeren verbieden, in duur beperken of lang parkeren onaantrekkelijk maken, het aantal parkeervergunningen per huishouden beperken, geen extra vergunningen na woningsplitsing…
Er is niet alleen veel tijd voor uitgetrokken, maar alles wijst erop dat die tijd niet genoeg is. Raadsleden hebben al 65 debatpunten aangedragen. Die gaan over auto- en fietsparkeren, want ook dat laatste wordt geregeld in de Parkeervisie.
Uit de Nota van Beantwoording (28 pagina’s) wordt ingegaan op zienswijzen en vragen uit buurtbijeenkomsten en eerdere reacties van de raad op de Visie. Uit de beantwoording blijkt vooral dat het college niet bereid is tot aanpassing van de visie.
Lees ook: Parkeren in Zaanstad volledig op de schop (april 2024)
De vergadering van het Zaanstad Beraad is van 20.15 tot 23.10 uur in het gemeentehuis en is ook online te volgen.
Door Piet Bakker op basis van Raadsinformatiesysteem Zaanstad. Foto: De Orkaan.
Er was ooit een partij die opkwam voor de ouderen. Lobbyde voor betere parkeermogelijkheden. Ik heb na 20 jaar wachten eindelijk een invalidenvergunning en een scootmobiel gekregen na twee keer het bos in gestuurd te zijn. In de tussentijd reed ik maar naar Beverwijk waar ik wel in de buurt van die ene winkel kon parkeren die ik kon bereiken. - Meer kon ik niet aan. Er is een flinke groep ouderen die slecht loopt maar geen voorzieningen heeft qua invalidenkaart of scootmobiel. Wanneer gaat Zaanstad daar eens rekening mee houden? Of moet er eerst een nieuwe partij komen die daar weer voor opkomt?
als je echt een visie hebt dan:
a in heel zaanstad betaald parkeren invoeren
b bouw parkeergarages aan de randen van de stad waar bewoners gratis kunnen staan
c gratis 10 minuten shuttles vanuit de woonwijken naar deze parkeergarages onder en/of bovengronds
De gemeente Zaanstad heeft altijd al een visie van 0 gehad!
Heel veel vage plannen waar niets van terecht is gekomen en veel externe onderzoeken laten uitvoeren die klauwen met geld hebben gekost.
Een ander gemeentebestuur met deskundige mensen in plaats van een stelletje kwakzalvers is een oplossing om tot een verstandig beleid te komen.
Ze zijn totaal van de pot gerukt en de kosten van al hun blunders van de afgelopen jaren worden nu verhaald op de burger.
Het aantal woningen neemt fors toe terwijl er geen extra parkeerplaatsen bijkomen.
Natuurlijk is het zo dat bouwgrond schaars wordt maar je kan ook de diepte in.
Waarom worden er geen ondergrondse parkeergarages gebouwd onder de nieuwe appartementencomplexen?
Waar is de tijd gebleven dat er voor ieder nieuw gebouwde woning een parkeerplaats moest komen?
Ik weet nog dat er op de hoek Savorin Lohmannstraat / Zuiderkerkstraat appartementen werden gebouwd en dat je verplicht was een parkeerplaats in het Rozenhof te kopen ook al had je geen auto.
Het gemeentehuis staat op een zodanige ongelukkige plaats dat vooral bewoners uit het noordelijk deel van Zaanstad wel met de auto moeten komen om bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs te verlengen en het voor minder validen nauwelijks bereikbaar is.
In het kader van het autoluw maken van Amsterdam sluit men daar de P+R plekken. Amsterdam vindt dat men beter in de regio kan parkeren en schuift het probleem door naar de omliggende gemeentes. Dus ook naar Zaanstad. Daar zal wel geen overleg over geweest zijn, gezien het feit dat Zaanstad het parkeren nog meer aan banden gaat leggen dan nu al het geval is. De toekomst ziet er somber uit aangezien geen enkele gemeente meer gaat investeren en beter en frequenter openbaar vervoer.
Het doel is juist om P&R overstap hubs te realiseren langs de A10 ring zodat er met kleinere voertuigen en duurzaam de overvolle stad wordt ingegaan. Voor busvervoer van toeristen zijn wel verdere aanscherping op plekken waar dit wel en niet kan. Vergis je niet in de bouw- en wegwerkzaamheden in 2025 rondom de stad, waardoor 20% reductie van autobewegingen in 2025 nodig is vanuit samenwerking. De bouwhub verminderd door samenvoeging en samenwerking de grote bouwtransporten. Andere oplossingen worden eveneens in 2025 gerealiseerd. De stad loopt al vast en de wegwerkzaamheden zijn meer en de overlast is groter dan in 2024.
Het lijkt erop dat je een aantal belangrijke punten spreekt over mobiliteit, duurzaamheid en het evenwicht tussen verschillende vormen van vervoer, zoals auto, trein, bus, en fiets. Je wijst erop dat het belangrijk is om rekening te houden met zowel de kosten als de duurzaamheid van vervoer opties. Daarbij geef je aan dat het goed is dat er meer elektrische auto's zijn, maar dat het niet ten koste moet gaan van andere vervoersmogelijkheden, zoals openbaar vervoer (OV) en fietsen. Je ingewikkelde dat er praktische oplossingen nodig zijn, zoals meer parkeergarages in de centrum in de wijken en buitenwijken of verplichtingen voor parkeerruimte bij nieuwbouw, zodat het gebruik van de auto mogelijk blijft zonder te pesten op links
Je spreekt ook over de risico's van een te rigide benadering van autovrij beleid, wat zou kunnen leiden tot ontevredenheid bij automobilisten bij linkse automobilist, mogelijk zelfs versterkt door rechts radicaal populistische benaderingen. Dit zou volgens jou kunnen
Het lijkt erop dat je oproept voor een balans tussen duurzaamheid en auto en fiets, kosten, en de praktische behoeften van mensen, terwijl je ook pleit voor een politiek die zowel de belangen van autogebruikers als de term van groene en duurzaamheid serieuze serieuze neemt. Het idee van een nieuwe linkse partij die krachtige omgaat met de mobiliteitsbehoeften van de samenleving op een sociaal links en realistisch en haalbaar manier
Het is duidelijk een dat je
Dit onderwerp gaat over veel verschillende aspecten van mobiliteit, politiek en de toekomst van steden, wat complex is maar het kan wel. Het is belangrijk om een scala aan oplossingen te overwegen die zowel de duurzame ontwikkeling als de behoeften van de burgers respecteren en dat je duidelijk bent.
ps bron chat GPT mag het nu wel pff zucht alleen ik schreef het totaal anders pff hoor joh zucht
Totaal onleesbaar. Maak zelf een tekst en laat dat niet aan ChatGPT over!!
Ja, en die zijn ook onleesbaar….
ik heb het over rosa GroenLinks pvda sp
en denk is zelfs nog veel beter op deze onderwerp dan alleen er mee hoor joh
mvg Fabian bolding
Meer openbaar vervoer???? dat moet dan wel heel wat betrouwbaarder zijn als nu, as we speak..
En wat. dacht je van goedkoper. Even retourtje Utrecht. € 23,-.
Dat haalt mensen niet uit de auto.
het beste is wat je in het buitenland al zit voor bijvoorbeeld 50 euro per maand onbeperkt reizen met de ov flex kaart met bus trein en co ov voor een vaste bedrag en dan bijvoorbeeld 25 jaar lang dat het politiek vastgelegd is en wordt bijvoorbeeld
Spanje wil een nationaal vervoersbewijs voor trein en bus in 2026 https://search.app/fJqXi4mtYkGsP3f66
De auto is en blijft DE MELKKOE van de gemeente.
De meesten parkeerproblemen zijn in Zaandam. De rest van Zaanstad op wat blauwe zones na is goed met de auto bereikbaar en parkeren geen problemen.
Vooral het uitbreiden van het betaald parkeren moet niet onderschat worden. Bijna heel Zaandam betaald parkeren, ook in wijken ver van het centrum, en dat voor fors hogere tarieven. Het doel is niet parkeerregulatie, maar het autogebruik terugdringen. Niet meer bij oma en opa op bezoek, niet meer naar het kaartavondje, niet meer naar de sportclub. Geen informele mantelzorg meer.
Op naar een maatschappij waar de havermelkdrinkende elite gelukkig kan leven en de hardwerkende arbeider het onmogelijk wordt gemaakt een normaal bestaan op te bouwen.
Hebben deze arbeiders hiervoor op de POV gestemd?
ze moeten in Zaanstad niet teveel voor de auto verbieden wan dan loop je het risico dat ene Musk zich er mee gaat bemoeien, en ik denk dat de raad daar niet tegenop kan
En nu komt het plan in effect om de geldkraan open te zetten voor de gemeente. Eerst schaarste creëren door nergens parkeerplaatsen te laten ontwikkelen omdat niemand zogenaamd een auto (nodig) heeft. En nu de prijs omhoog schroeven en de burger betaald zich scheel. En dit zagen we al sinds 2018 aankomen…om te janken
Gretverde.... sindswanneer gaat een ambtenaar bepalen wat de burger moet doen én laten? Waarvoor, hoe vaak en hoeveel er betaald moet worden? Is daarover een maatschappelijke discussie gevoerd? Is dat democratisch bepaald?
Waardoor wordt die arrogantie gevoed? Waarom plaatst die ambtenaar en politicus zich boven die burger?
Zo ver ik weet staan die ambtenaar en politicus in dienst van de burger, worden ze betaald door de burger en behoren ze de democratische keuze van die burger uit te voeren. Klaar! Basta! En dus niet andersom.
Als het allemaal zou gaan zoals het moet dan is de volgorde: politiek idee-verkiezingen-meerderheid- wethouder-geeft opdracht tot voorschrift-ambtenaar maakt raadsvoorsel- stemming-aangenomen-publicatie waarna handhaving volgt.
Kortom, je kan de ambtenaren alles verwijten maar je moet bij wethouder zijn.
Helaas is het zo dat in veel gemeenten de ambtenaar aan het begin zit, de wethouder het goed vindt en daarna de Raad iets besluit waar ze nog nooit iets van in hun verkiezingsprogramma hebben gezien. Neem daarnaast de ambtelijke regelneverij waarbij ze zich lam zoeken naar dat ene regeltje waarom iets niet kan in plaats van naar dat andere ene regeltje te zoeken waarom iets wel kan. Ik zou alle leden van Zaanse politieke partijen het advies willen geven om op een extra vergadering hun vertegenwoordigers door te zagen over het hoe en waarom van dit ingrijpende plan.
In een grijs verleden meende de grootste partij in Oostzaan zonder ruggespraak met zijn achterban de woningcorporatie over te doen aan een woonreus. Het daarop volgende politieke echec is die partij nooit meer te boven gekomen…..
Belachelijk plan, Saendelft markeren als A locatie waar mogelijk betaald parkeren invoeren, want er zijn zo veel parkeerproblemen rondom het winkelcentrum..
Het is gewoon graaien om de begroting te dichten, ondersteund door de groene rakkers welke graag overal groen willen.
De auto de heilige koe noemen... je bent vanaf hier 5 kwartier onderweg om met het ov in Oostzaan te komen...
mensen gaan naar hun werk met de auto, naar voetbaltraining of sport met de kinderen, op bezoek bij oma met de kinderen...
Breng je kinderen met de fiets naar school, ja zeker! echter als de rit naar de school op de route naar je werk is en je daar heen moet, ga je niet eerst met je fiets heen en weer...
Tenzij je natuurlijk werkeloos thuis zit te genieten van het groen voor je deur wat ooit een parkeerplaats was is dit een stompzinnig plan.
andere politieke partij kiezen. de pvda/GL burgemeester moet je hier niet voor hebben. kijk maar naar Amsterdam waar het probleem het zelfde is. zaanstad is een voorstad van amsterdam
Amsterdam is de fietsenstalling van de Zaanstreek.
Nou meneer Grandiek, mijn mening is dat wij ons al enige tijd in een soort van neo communisme bevinden. We beelden ons in dat we in een democratie leven. https://zaanstad.nieuws.nl/bedrijvigheid/zaanstad-vestigt-voorkeursrecht-op-bedrijfspand-aris-van-broekweg hier wordt gewoon een bedrijf ingepikt en je hebt het maar te slikken. Overal verdwijnen parkeerplekken na herbestrating, worden torenflats gebouwd zonder parkeerplek. Volgens mij zijn we heel dichtbij een systeem dat er gedicteerd gaat worden hoe u en ik straks moeten gaan leven. Geen vrije keus of vrije meningen. Vreemd eigenlijk toch hè, dat de politiek zo weinig vertrouwen wekt bij de burgerij.
Breng ze dat maar eens aan hun verstand…
sorry mag ik een update stuuren van GPT alvast bedankt er voor aub en het komt door een tip van een lezer mvg Fabian bolding
Er moet een goed evenwicht zijn tussen de kosten van het gebruik van de trein, bus en auto, waarbij duurzaamheid voorop staat. De meest duurzame optie zou goedkoper moeten zijn dan de minder duurzame alternatieven, zoals de auto. Hoewel veel auto's tegenwoordig elektrisch en schoner zijn, nemen ze nog steeds ruimte in op straat, wat meegewogen moet worden in het beleid.
Het is begrijpelijk dat sommige maatregelen nodig zijn om ruimte en duurzaamheid te bevorderen, maar een te rigide "autopestbeleid" aan de linkerzijde kan averechts werken. Denk aan oplossingen die ook autogebruikers tegemoetkomen, zonder afbreuk te doen aan goed openbaar vervoer- en fietsbeleid. Bijvoorbeeld door meer parkeergarages te bouwen in wijken buiten het centrum of bij nieuwbouwwijken. Dit zou vanaf het begin geïntegreerd moeten worden in nieuwbouwprojecten, zodat de parkeerdruk op straat niet verder toeneemt. Bij bestaande bouw kunnen er waar mogelijk extra parkeerplaatsen worden gecreëerd.
Een oplossing kan ook zijn dat elk nieuwbouwhuis of flat een verplichte parkeerplaats of garage krijgt. Dit is niet alleen logisch voor woningen, maar ook voor flatgebouwen. Als dit niet mogelijk is, moet er vooraf een andere realistische oplossing worden bedacht. Het doel is om al in de ontwerpfase rekening te houden met deze behoeften, zodat er in de toekomst minder problemen ontstaan.
Een beleid dat gericht is op het volledig weren van auto's, zoals 100% autovrije straten of buurten, kan extreem overkomen en weerstand oproepen. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen duurzaamheid, realisme en haalbaarheid, zodat ook linkse automobilisten zich gehoord voelen.
Het huidige linkse beleid kan soms te weinig rekening houden met de praktijk, wat leidt tot frustratie en zelfs een groei van radicaal-populistische stromingen. Dit komt doordat bepaalde linkse keuzes, zoals het weigeren van financiële middelen voor parkeeroplossingen of het creëren van autovrije zones zonder alternatieven, mensen van zich vervreemden.
Het is tijd voor een nieuwe, realistische linkse visie: een die rekening houdt met duurzaamheid, maar ook met de behoeften van automobilisten. Kies voor een normaal, groen en haalbaar beleid dat iedereen meeneemt in de transitie naar een duurzamere samenleving.
aub orkaan mag ik het plaatsen het is lang van stof maar wel duidelijk wat mij punt is en sorry voor de spelfouten die erin staat en u weet inmiddels hoe het komt ook he!
moet er evenwicht zijn tussen wat de kosten voor trein bus en de auto zijn en dat je naar duurzaamheid kijkt en die op nummer een zet en dat die optie goedkoper is en maakt tegen de grijs optie wat het toch blijft ook de auto ook al rijd veel auto electrische al op dit moment en schoon he en dat is alleen maar goed en die wel een plek in de straat in neemt en dat dan ook mee genomen word erin snap ik ook en weegt natuurlijk maar je kan het ook te gek maken op de links zijde met de auto pest beleid met de weg weg pest beleid he bijvoorbeeld denk aan oplossingen waar de autogebruikers van links wel wat aan heeft en dat je even goed voor goed ov en fiets beleid bent zonder dat je dit weg pest en weg streept met bijvoorbeeld meer parkeergarage is een optie in de wijken buiten het centrum op in nieuwbouw wijken het gaan maken en gelijk met de nieuwbouw huis ipv van op de straat waar de parkeer druk al hoog is bijvoorbeeld ja helaas of dat elke nieuwe bouwhuis een auto parkeer garage verplicht erbij krijgt gemaakt ja je hoort het goed en ook de flat bewoners krijgen die en of word dat gemaakt bij bestaande gevallen alleen waar het mogelijk is vooral bij nieuwbouw wijken zeker kan je hierop inspelen en anders komt die huis of flat er toch niet eerder zo kan je het toch ook oplossen dat het gedaan word of dat er een anderen oplossing er voor komt waar ja waar dat mogelijk is zo veel mogelijk vooral zoveel mogelijk bij de nieuwbouw en daar vooraf plaats hier alvast voor maken op de teken tafel al en al er vanuit gaan voor de toekomst en hierop in gaan zitten springen zonder dat je gaat zitten weg pesten gaat met de auto beleid en vind je het dan gek dan extreem rechts radicaal populist groot gaan worden er door dat doen jullie tocht echt zelf dan met deze onderwerpen beleid van linkse zwaktes en weg gaan zitten kijken er mee waar geen juiste ja links antwoord erop komt en de kosten moet normaal zijn en er moet zo veel mogelijk aan gedaan worden waar het kan op auto parkeer plaatsen te gaan maken en soms gaat het ten kosten van iets anders wat links vaak niet wil door de keuze van waar het anders te kosten van gaat om dat dat wel links is zogenaamd of om dat links hier geen geld voor wil gaan zitten vrij maken of geen rekening er mee houdt of dan maar geen auto erbij of dan maar een auto vrij wijk of straat of buurt of straat deel dan maar er van maken of een fiets straat er van maken 100 procent waar de auto niet welkom is en dat is dan te ten top te gek voor woorden gewoon het is tijd voor een nieuwe linkse partij die wel voor de linkse automobilist kant staat wn kies op een normaal links en ook op een groen en op een realistisch en een haalbare manier natuurlijk
Mvg Fabian bolding hoor joh
Gooi dr eerst eens hoofdletters en punten in.
leest een stuk makkelijker.
Grt Ben.
Hahaha, inderdaad zeg!!