‘Anti-racisme activisten’ willen geen gesprek met burgemeester Hamming

De Sinterklaasintocht in Zaanstad betekent ook dat de Zwarte Pieten-discussie in Zaanstad gevoerd wordt. Dat doet de gemeente liever vooraf, maar de ‘anti-racisme activisten’ willen niet met burgemeester Hamming praten.

Drie activisten, waaronder de Zaanse Joke Kaviaar, schreven op Doorbraak een open brief aan de burgemeester waarin ze de uitnodiging afslaan. Ook kondigen ze  aan “bij de intocht in Zaandam” actie te zullen ondernemen.

Doorbraak-activist Jennifer van Leijen vroeg burgemeester Jan Hamming om niet deel te nemen aan de intocht “omdat de racistische Zwarte Piet-figuur daar net als voorgaande jaren deel van uitmaakt.” Van Leijen werd, net als andere activisten, uitgenodigd “om in gesprek te gaan over Zwarte Piet.”

Via een open brief geven van Leijen, Joke Kaviaar en Harry Westerink antwoord: “nee, wij willen niet met u in gesprek over Zwarte Piet.”

“door deel te nemen aan de intocht levert u een bijdrage aan de discussie: u neemt namelijk stelling voor Zwarte Piet en voor racisme. Aangezien u op deze manier al stelling heeft genomen, heeft het voor ons niet veel zin om het gesprek met u aan te gaan, vooral niet als dat gesprek achter gesloten deuren plaatsvindt. (…)

De gemeente Zaanstad heeft zich bij de NTR aangemeld voor het organiseren van de intocht, en heeft geaccepteerd geen invloed te hebben op de kleur en het uiterlijk van de Pieten. Ook daarmee heeft de gemeente gekozen voor racisme. (…)

Het is een regelrechte blamage dat nog steeds beargumenteerd moet worden dat er een einde aan het Zwarte Piet-racisme moet komen. Er is inmiddels genoeg over gepraat. Wij zullen dan ook, samen met andere anti-racisme activisten, bij de intocht in Zaandam en op andere plekken waar de racistische karikatuur zijn nare kop opsteekt, actie blijven ondernemen. Het is niet dit protest dat u zorgen zou moeten baren, maar de racistische karikatuur Zwarte Piet.

Weg met Zwarte Piet! Het is de hoogste tijd.”

57 Reacties op ‘Anti-racisme activisten’ willen geen gesprek met burgemeester Hamming

  1. Niceau schreef:

    Geen energie en aandacht meer insteken dus, en een gebiedsverbod ivm demonstraties/ruineren kinderfeest

  2. hans van loo schreef:

    Ziek.

  3. Roel schreef:

    Joke is niet meer van deze tijd met der langen tenen, joke wil enkel een confrontatie zoeken om nog meer podium te krijgen, niets meer of minder jokie der actie is al achter haalt,ook al zal de NTR veranderen in de nieuwe media zijn er gewoon zwartepieten te zien zijn. En daar kan NTR niks aandoen en de gemeente ook niet.

  4. Anneli Delfos schreef:

    Kom op gemeente Zaanstad, grijp deze kans en maak maak een vuist! Neem afstand van deze ouderwetse en voor veel mensen zeer kwetsende piet. Het feest moet voor alle kinderen leuk zijn! Er zijn mensen die nog steeds veel pijn ervaren door het slavernijverleden van hun voorouders. Probeer je eens in te leven hoe erg het moet zijn om daar steeds aan te worden herinnerd. Dat zou je zelf toch ook niet leuk vinden? Zelfs Doutzen Kroes is zeer verbaasd over het fenomeen racistische zwarte piet, en dat daar geen afstand van wordt genomen. Hallo allemaal, we leven nu in 2018!

    • Tillie schreef:

      Ja precies. We leven nu in 2018..!! Tijd om je aan te passen aan het hedendaagse bestaan, en niet blijven hangen in het verleden. Dan kunnen we alles wel verbieden. Weg met de Duitsers, weg met de Spanjaarden, weg met … nou ja,weg met de apen in de dierentuinen, want dat zijn onze voorouders, naja, verzin eens wat.
      Wat een gezeur.
      Kom op mensen, LEEF……….. leef NU, en niet gisteren.

      ZWarte Piet moet blijven..!!!

      • René schreef:

        We leven in 2018. Tijd om je aan te passen aan het hedendaagse bestaan in de multiculturele samenleving en de wereld. Wat witte mensen als een leuk feestje zien staat niet meer op zich. Men kán niet meer ongezien kwetsen. Het is van groot belang voor de samenleving van de toekomst om het uiterlijk van piet te veranderen.

    • Milko Kliemert schreef:

      Helaas blijven mensen allerlei rare dingen roepen over Zwarte Piet, heeft helemaal niets met racisme te maken. Er worden allerlei zaken uit een ver verleden aan geplakt door mensen die blijkbaar geen idee hebben wat een traditie is en hoe sterk dat leeft bij de autochtone bevolking. Ik voel mij erg beledigd door allerlei mensen die mijn tradities willen aanpassen in iets wat het niet is

      • André van Beveren schreef:

        Slavernij verleden, racistisch gedoe, wat denk je van een zwarte schoorsteen waar de Piet doorheen moet om zijn pakjes af te leveren. Zwarte Piet, Rode Piet, Gele Piet; we mogen toch niet kleuren? Dan ook geen andere Kleuren-Piet, maar helemaal geen één. Dat is precies wat de activisten willen, verandering in de tradities met oneigenlijke argumenten. Dom, dom, dom.
        Ik wil de traditie MET Zwarte Piet en een vriendelijke Sinterklaas. Dat wilden mijn kinderen, dat willen mijn kleinkinderen. En hun kinderen; kom op, denk eens na, het gaat om een KINDERFEEST.

  5. Tillie schreef:

    ………… is er leven op Pluto, kan je dansen op de maan………

    Pff, wat zou ik graag vertrekken uit dit achterlijke land. Zucht….

    • De Orkaan schreef:

      Wij zeggen: doen!

      • Tante Til schreef:

        Geef me de financiële middelen ervoor en ik ben weg.
        Beeeetje lompe reactie trouwens. Is de Orkaan ook tegen Zwarte Piet of zo?

        • De Orkaan schreef:

          We zijn er vooral voor dat mensen die dit een achterlijk land vinden waaruit ze zo snel mogelijk willen vertrekken dat ook echt doen.

        • Bruce schreef:

          Iemand die Nederland een achterlijk land noemt, noemt een ander lomp? Zou ik overigens mogen vragen, gesteld dat financiële middelen geen beperking zouden vormen, welk land u zou verkiezen boven Nederland (en waarom)? Ben ik oprecht benieuwd naar – ik ben in een hoop fijne vakantielanden geweest, maar nergens dat ik het echt beter geregeld vond dan in Nederland, of waar ik liever zou willen wonen.

  6. Berry schreef:

    Anneli, op welke basis denk jij dat zwarte piet racistisch is? En zijn redelijk wat onderzoeken geweest, en de achtergrond van zwarte piet is niet zeker. Echter de mogelijke verklaringen zijn juist niet racistisch.

    Als je tegen de zwarte piet bent omdat hij zwart is. Is dat niet een tikkie racistisch?
    En nogal tegen de wens van de meerderheid van de bevolking?

    Er zijn goede redenen om juist wel voor overduidelijke geschminkte pieten te kiezen. Ook de donkere medemens moet als piet geschminkt worden. Niet alleen omdat hij niet voldoet aan het stereotiep, maar ook om ‘m onherkenbaar te maken, dat het niet de buurman is. De pieten zijn het populairste onderdeel van het kinderfeest (o en de kadootjes). Jij zal wel een kerstaanhanger zijn, maar dan ook wel zonder gnoopjes he, want dat is tegen de kleine medemens.

    • Anneli Delfos schreef:

      Beste Berry,

      Wij zijn juist zeer fanatieke Sinterklaasvierders, met lootjes trekken, surprises maken,
      gedichten waarin iedereen op de hak wordt genomen, verse speculaas en taai taaipoppen van een goede banketbakker, en we zingen de hele avond Sinterklaasliedjes met gitaar erbij. Sinterklaas is voor ons juist het belangrijkste feest van het jaar! Ik vind alleen niet dat andere mensen gekwetst hoeven worden. Je kunt kunt prima roetvegen op de wangen maken, want zwarte piet komt immers via de schoorsteen. Tot drie jaar terug dacht ik net zoals jij. Maar na veel gesproken te hebben met mensen die het ECHT niet leuk vinden om op deze manier aan het zeer traumatische slavernijverleden te worden herinnerd, begon ik me steeds meer te beseffen dat zwarte piet met een hele kleine aanpassing ook op een andere manier kan worden neergezet. Ik wens in ieder geval iedereen alvast een heel fijn en gezellig Sinterklaasfeest!

      • Joris Dekker schreef:

        Beste Anneli,

        Juist, een Sinterklaasfeest wat zo min mogelijk mensen kwetst. Daar ben ik helemaal voor. Want als Sinterklaas niet meer met Zwarte Piet gevierd mag worden, kwaets je alle mensen die dat feest in die hoedanigheid, zonder racistische bijbedoelingen, gevierd hebben in hun jeugd. Dus, laat het feest zoals het is en je kwestst de minste mensen. En wat mevrouwtje Doutzen Kroes vindt, is voor niemand interessant. Zij is op geen enkel gebied een autoriteit, al denkt ze zelf van wel. Maar Joke Kaviaar moeten ze prefentief opsluiten. Anders moeten we de N515 en Julianabrug maar afsluiten voor demonstranten, naar Fries voorbeeld.

        • Hans Kuyper schreef:

          Beste meneer Dekker,

          Kunt u me uitleggen hoe bijvoorbeeld een roetveegpiet u kwetst? Ik kan me voorstellen dat u zo’n verandering niet mooi vindt, of overbodig. Aan de andere kant zult u toch ook zien dat een roetveegpiet veel beter past in de mythe van de schoorsteen dan een egaal zwarte Piet met rode lippen.
          Maar wat ik echt niet begrijp, en wel zou willen begrijpen, is hoe een roetveegpiet iemand zou kunnen kwetsen. Ik hoop dat u mij dat wilt uitleggen.

          • Joris Dekker schreef:

            Hoi Hans,

            De roetveegpiet an sich kwetst niemand. Dat ben ik volledig met u eens. Echter wel de mensen die racisme menen te zien in een gewone Zwarte Piet. Die kwetsen daarmee automatisch een hele boel normale mensen. En daardoor zorgen ze ervoor dat een dierbare jeugdherinnering geweld aangedaan wordt.

            Dat is mijn mening, en die ventileer ik hier, zoals velen.

          • Milko Kliemert schreef:

            Een roetveegpiet is herkenbaar voor kinderen dus geen optie

          • JoyCD schreef:

            Beste Milko, En hoe werkt dan dan met sinterklaas? Die is toch ook niet tot in zn neusgaten zwart geverfd? Voor een tientje kan je een student als Piet inhuren. Die kennen je kinderen helemaal niet. Probleem opgelost.

        • Anneli Delfos schreef:

          Beste Joris Dekker,

          Ik vind dat je nare opruiende taal gebruikt als je zegt dat ze Joke preventief moeten opsluiten. Ik vind dat we in een vrij land leven, en iedereen mag demonstreren. Ik vind echter dat Joke dit demonstreren NIET moet op een kinderfeest, en WEL een open dialoog moet aangaan met de gemeente.

          • Joris Dekker schreef:

            Joke is een eng mens. Google maar eens op haar naam. Hieronder een quote van haar:

            “Is het in de fik steken van een bedrijf dat geld verdient aan apartheid eigenlijk wel geweld? Volgens mij niet (…) Een affikkend bedrijfspand is geen geweld, het is het begin van gerechtigheid”.

            En nog eentje:

            “Hoe dan ook: tijd voor een nieuwe generatie om op te staan en de fakkel van Rara over te nemen!”.

            Kijk, mevrouw Delfos, DAT is pas opruiing. Niet als je zegt dat een radicaal persoon, die verkapt oproept tot geweld, prefentief opgesloten mag worden.

            Mevrouwtje Joke Kuijt, zoals ze echt heet, is niks meer dan een broepsquerulante pur sang.

            Dat punt van het demonstreren en dialoog deel ik met u. Al wil Joke Kuijt helemaal geen dialoog.

  7. Bart schreef:

    Zo Anneli, die onderdrukking van de spanjaarden op mijn voorouders doet mij ook nog steeds elke dag pijn… hoe moeilijk kan je het voor jezelf maken.

  8. Kees schreef:

    Kom op zeg: hoelang geleden is de slavernij al afgeschaft. Er nog steeds over miepen, dat moet worden afgeschaft.

    • Hans Kuyper schreef:

      De slavernij is 155 jaar geleden afgeschaft. Maar de mentaliteit die de slavernij mogelijk maakte, bestaat nog overal. Dat kunt u zien aan sommige reacties onder dit artikel en in nog veel vreselijker vorm op de sociale media in het algemeen.
      Daar gaat dit over.

      • Joris Dekker schreef:

        Hoi Hans,

        Noem eens een paar voorbeelden van die “mentaliteit” in de reacties. Ik zie niemand die slavernij verheerlijkt.

        Ik zie ze namelijk niet…..

        En hoe weet u dat dat uit een bepaalde mentaliteit voorkomt? U bent een deskundige op dit gebied en heeft ervoor doorgeleerd?

    • Rob schreef:

      Zwarte episodes uit de geschiedenis negeren, omdat ze lang geleden hebben plaatsgehad heeft ook tot consequentie dat de “hoogtepunten” niet herinnerd mogen worden. Dus geen viering van het Leids en Alkmaars ontzet, niet van de SLag bij Nieuwpoort en geen herdenking van de Acte van Verlatinghe. Wie de grootsheid van de Nederlandse geschiedenis herdenkt, waarbij ik niet noodzakelijkerwijs stel dat u dat doet, zal op enig moment ook rekenschap moeten geven van de zwarte bladzijden uit die geschiedenis.

      Ik prijs me zelf wat dat betreft gelukkig dat ik de grootse daden “onzer voorouders” niet tot de mijne reken, zodat ik ook geen verantwoording hoef af te leggen voor de donkere kanten van die voorouders 😉

  9. AJ schreef:

    Joke moet maar lekker gaan emigreren… naar Zimbabwe, Ghana of Eritrea

  10. Wouter schreef:

    Ach ja, mevrouw Kaviaar rides again. We waren haar alweer bijna vergeten, dus dat moest ze even verhelpen kennelijk.

    Dat de brief een bij elkaar geraapt stukje dwarsdenken is, blijkt ondermeer uit de volgende alinea:
    ‘De gemeente Zaanstad heeft zich bij de NTR aangemeld voor het organiseren van de intocht, en heeft geaccepteerd geen invloed te hebben op de kleur en het uiterlijk van de Pieten. Ook daarmee heeft de gemeente gekozen voor racisme. (…)’
    Gekozen voor rascisme wanneer er geen invloed wordt uitgeoefend op de kleur en het uiterlijk van de Pieten? Waaruit maakt mevrouw Kaviaar op dat er (alleen) voor zwart gekozen wordt? Dat staat nergens vermeld namelijk. Misschien heeft de NTR dit jaar wel sinaasappeloranje Pieten (pas op voor furieuze fruithandelaren), stroopwafelkleurige (kort geding van tandartsen ligt op de loer) sinterklaashulpjes en hemelsblauwe (KNMI en KLM komen in opstand] knechten op de loonlijst staan.

    Rascisme is een verwerpelijk iets, daar zal iedereen het over eens zijn. Maar het is tot op de bodem uitgezocht en beargumenteerd; de figuur Zwarte Piet heeft niets met rascisme te maken. In tegendeel zelfs.
    Helaas blijven de schreeuwers en aandachttrekkers de feiten weerleggen, louter en alleen om rotzooi te trappen om het rotzooi trappen.
    Hoe triest figuur ben je dan?

  11. Peut schreef:

    Ik ben tegen een blanke (oh ja, moet tegenwoordig witte zijn…) Sinterklaas.

    Dat stereotype beeld van de blanke Mensch die cadeautjes uitdeelt op zijn verjaardag, een Kindervriend, die vriendelijke oude man met baard (heb een hekel aan baarden) met witte schimmel tussen de benen… Compleet met heldencape, mijter en staf, voor de één een superheld, voor de ander een religieus figuur.
    Alsof alle blanke mannen zo door het leven gaan! Altijd oud zijn, maar nooit ouder worden. Schande!

    Niet alle blanke mannen hebben mensen in dienst die stoute kinderen komen opruimen (was het maar waar, zou een hoop ellende schelen in de wereld…).

    Dus laat Sinterklaas ook maar eens een andere gedaante aannemen. Bijvoorbeeld een lesbische donkergetinte vrouw die geen woord nederlands spreekt, niet met een lading bootvluchtelingen aankomt maar met Zweedse Nimfen en waarvan na het vertrek van de stoomboot blijkt dat ze asiel heeft aangevraagd.

    Als we een simpel kinderfeestje gaan moderniseren moeten we het wel goed doen, niet?

  12. H. Brunt schreef:

    Door het afslaan van de uitnodiging tot discussie heeft men zichzelf buitengesloten. Volgens mij ga je eerst een discussie aan, tenzij je een ander doel hebt. Blijkbaar gaat het niet om de inhoud maar puur op het “TEGEN” zijn en dit als legitimering voor het relschoppen.

    • Joost Weemhoff schreef:

      Meneer/Mevrouw Brunt, u slaat de spijker op zijn kop. In een democratie grijp je in beginsel toch pas naar het actiemiddel als er niet geluisterd wordt? In dit geval wordt een uitgestoken hand genegeerd, dus lijkt mevrouw Kaviaar niet bereid argumenten uit te wisselen.
      Bovendien is deze weigering tot dialoog gebaseerd op een zuivere drogredenering, namelijk dat de burgemeester die zich niet uitspreekt tégen zwarte piet, kennelijk vóór zwarte piet is. (Of hebt ik gemist dat meneer Hamming zich openlijk als pro-piet heeft geafficheerd?)
      Alle argumenten tégen zwarte piet ten spijt, is een uitspraak als “er is genoeg gepraat” zeer betreurenswaardig. Zolang zwarte piet een twistappel is, lijkt het me dat er nog lang niet genoeg gepraat is. Ik hoop dan ook dat mevrouw Kaviaar zich nog bedenkt en op de uitnodiging van de burgemeester in zal gaan.

  13. Egbert Visser schreef:

    Zwarte Piet moet blijven ! Het is en blijft een kinderfeest en daar houden die actievoerders geen rekening mee!
    Het zijn zielige mensen die een prachtige oerhollandse traditie om zeep proberen te brengen!
    Sluit al die linkse tegenstanders tussen 15 november en 6 december op en blik die Kaviaar in want dat mens loopt bij alle linkse protesten voorop!

    • Gre luttik schreef:

      Zo oer-Hollands is het nu ook weer niet, hoor. Oostenrijk, België, Balkanlanden kennen allemaal Sint en zwarte begeleiders. En Oostenrijk en de Balkan kenden geen tot slaaf gemaakte mensen! En er is geen sprake van dat deze eerder genoemde landen ons feest hebben gekopieerd. Wat raar trouwens dat dit hele discriminatie gedoe niet in België speelt! Huh? En als iedereen die hier heeft geschreven nu een in nov/dec naar het gratis toegankelijke sinterklaasmuseum in Westzaan gaat zal een waarheid over dit feest ontdekken die je verbaasd doet staan. Ja, vooral diegenen die tegen dit oeroude feest zijn. Niemand die hierboven een reactie gaf heeft het over de waarheid van deze al 3000 jaar oude legende! Dus uit de tijd van Wodan, Donar en andere noordelijke goden. Geen tot slaaf gemaakte mensen van 150 jaar geleden staan aan de oorsprong. ECHT NIET.

      • Hans Kuyper schreef:

        Tuurlijk niet. Maar denkt u dat Odin in de figuur van Zwarte Piet zijn helpers Hugin en Munin zou herkennen? Die kans is niet groot. Het waren immers raven.

      • Bruce schreef:

        Volgens mij zijn veel tegenstanders het volledig eens met u op veel van deze punten. Alleen de conclusie die u trekt kan over getwist worden. De vraag is, van alle culturen waar deze figuur bestaan, waarom de Nederlandse variant kroeshaar, rode lippen, en gouden oorbellen hebben; waarom draagt Piet 16/17e eeuwse bediendenkleding draagt? De basis van de figuur is in veel verschillende maatschappijen gelijk, maar de referentiekaders die zijn gebruikt om er invulling aan te geven verschilt wel. En de Nederlandse variant lijkt nou eenmaal veel op karikaturen (van rond dezelfde tijd als vroege prenten met Zwarte Piet) van zwarte Afrikanen.

  14. Bruce schreef:

    Ik heb altijd moeite gehad om zwarte piet te verantwoorden tegenover buitenlandse familie. De eerste reactie is: dat is toch blackface? Ik probeerde dan uit te leggen dat het anders zat, en niet racistisch bedoeld was, maar hoe vaker ik dat probeerde, hoe minder overtuigd ik was. Want waarom die knalrode lippen en grote gouden oorbellen? Waarom het kroeshaar? En als het geen karikatuur van zwarte mensen moet voorstellen, waarom hoorde ik dan zoveel donkere klasgenoten, teamgenoten (en tegenwoordig nog steeds collega’s) spottend ‘zwarte piet’ genoemd worden? De enige reden die ik vaak hoor is dat het traditie is. Maar de traditie is al heel erg veranderd; de Piet is in de verhalen geen boeman meer die mensen slaat met een roe, maar een vriendelijke knecht die goedlachs snoep uitdeelt. Piet is al sinds mijn jeugd veranderd – de slechte imitaties van Surinaamse accenten heb ik gelukkig al jaren niet meer gehoord, net als het overdreven dom doen, en de oorbellen zie ik steeds minder – al zijn die zeker op lokale intochten nog zeker aanwezig.

    Zie hier alle veranderingen die er al hebben plaatsgevonden, nog voordat de ‘zwarte piet = racisme’ beweging in het nieuws kwam:
    https://nos.nl/op3/artikel/2203127-zie-zelf-hoe-zwarte-piet-al-anderhalve-eeuw-van-uiterlijk-verandert.html

    Ik vraag mij daarom af waarom een roetveegpiet zo onacceptabel is voor zovelen, gezien alle veranderingen die er de afgelopen honderd jaar hebben plaatsgevonden? Temeer omdat de uitleg ‘Piet is zwart vanwege de schoorsteen’ dan veel beter opgaat dan met de smetteloze kleding, rode lippen en kroeshaar. Wat ik ook erg storend vind, los van de discussie of zwarte piet racistisch is, is de veelvoorkomende boodschap dat ‘zij’ niet aan ‘ons’ feestje mogen komen. ‘Zij’ zijn (vaak ook nog door de Nederlandse geschiedenis) gewoon volwaardig onderdeel van de Nederlandse samenleving, en hebben recht om mee te praten over hoe wij in Nederland ons Nederlands feestje vieren.

    En dat op Curaçao of waar dan ook ook zwarte piet met schmink wordt afgebeeld vind ik ook niet relevant – daar wordt het niet als kwetsend ervaren (hoe groot is ook de kans dat je daar voor ‘zwarte piet’ uitgemaakt wordt wanneer de meerderheid van de bevolking zwart is?), maar dat betekent niet dat donkere mensen die in Nederland wonen niet een andere mening mogen hebben – mede ingekleurd door hun ervaringen van hoe zij in dit stukje van het koninkrijk behandeld zijn.

    • Anneli Delfos schreef:

      Beste Bruce,

      Ik ben het helemaal met je eens.
      Piet is door de jaren heen veranderd. Waarom wordt er zo ontzettend moeilijk gedaan over een piepkleine aanpassing, namelijk de roetveegpiet? De Sinterklaasliedjes veranderen toch ook? Ik zie kinderen nu dansen op De Piet-en Sinterklaasmix. Wie kent er eigenlijk nog alle teksten van oud Hollandse Sinterklaasliedjes? En in mijn jeugd lagen er echt nog geen chocoladepepernoten in de schappen. Dat mag kennelijk allemaal wel veranderen.

      Amsterdam heeft vorig jaar een stap in de goede richting gezet, door roetveegpieten mee te laten lopen tijdens de intocht. Onze kinderen hebben daar niks van gemerkt, en hebben een fantastische dag gehad. Als zij later groot zijn, herinneren zij zich de roetveegpiet of regenboogpiet. Ze weten dan niet beter.

    • Milko Kliemert schreef:

      Helaas is er geen begrip voor mensen die binnen de eigen familie en of kennissen kring zwarte piet laten uitbeelden door bekende mensen uit die zelfde kring. Juist daarom is die schmink zo belangrijk. Alle mensen die roetveeg of welke andere soort Pieten voorstaan begrijpen het doel blijkbaar totaal niet. Los van de ideeën over welke racistische motieven dan ook

      • JoyCD schreef:

        Zijn dit kinderen die ouder zijn dan laat ik zeggen 8? Geloven die nog? Kom op nou, wat een flauwe reden.
        Bruce ik herken je verhaal erg goed, vooral toen ik zelf in het buitenland woonde was het een waanzinnig lastig onderwerp. Uitleggen is niet te doen. Mijn kinderen waren resp 5 en 9 toen we emigreerden en niet 1x hebben ze gezegd dat ze Sinterklaas en zwarte Piet zo missen. Het interesseert kids namelijk helemaal niet wié die cadeautjes brengen áls ze ze maar krijgen! Dus binnen no-time was Santa met zijn Elfs de beste ever. Kinderen doen niet moeilijk. Volwassenen die weten dat het een achterhaald sprookje is wel, en dat is jammer.

  15. Frank Peter schreef:

    Eigenlijk verbaast het me dat er nog geen actiegroep is van ex-kloosterkindjes die tegen Sinterklaas zijn wegens de associatie met kindermisbruikende geestelijke met een jurk en raar hoofddeksel… o wacht…die zijn niet zielig genoeg voor de deugpolitie…

  16. Wim schreef:

    Wanneer stopt dat stompzinnige gelukkig nou eens??? Gun de kinderen ongestoord het sinterklaas feest. Ga wat nuttigs doen in plaats van dit jaarlijks terugkerende inhoudloze, nutteloze en onzinnige gezijk. Ga wat nuttigs doen dan hebben jullie geen tijd voor dit soort onzin.

  17. Rob schreef:

    Zwarte Piet is een 19e eeuwse toevoeging aan de Nederlandse versie van het Sinterklaasverhaal, dat toen al zeker 700 jaar oud was. Maar in de enkele decennia na zijn introductie is ZP wel erg veel gaan lijken op een karikatuur van een Afrikaanse man, zoals die ook ooit werd uitgebeeld in de beeldverhalen van Kuifje en Suske en Wiske. Wellicht onbewust en zonder bijbedoelingen, maar desalniettemin … een karikatuur. Als je je dat realiseert kun je de karikatuur ook eruit halen en vervangen door een andere figuur zonder de Sinterklaastraditie geweld aan te doen.

  18. Egbert Visser schreef:

    Waarom moet altijd een kleine minderheid de boel lopen te verzieken ?
    Die kleine minderheid is een groep niksnutten die niets anders te doen hebben dan herrie schoppen en die altijd voorop lopen als het om het verstoren van de Openbare Orde is.
    Het is toch vreselijk dat een paar mensen het plezier van velen steeds bederven en de gemeenschap met torenhoge politie- en andere kosten opscheept?
    En dat gaat het niet alleen om Zwarte Piet maar ook om acties van milieugroepjes als Wakker Dier of Milieudefensie, krakersrellen, voetbalgeweld etc.

  19. Ton van Harlingen schreef:

    Het speculaaskoekje is de sleutel tot het verstaan van het Sinterklaasfeest. Speculaas is van het Latijnse ‘speculum’, dat spiegel betekent. Het koekje zet dus aan tot bespiegeling over het goede en het kwade in de mens. De Sint symboliseert het goede, terwijl het zwarte en de zak staan voor het oudtestamentische symbool van ‘zak en as’, van bekering. Geldt voor alle mensen met alle huidskleuren. Uitstekende symboliek, dus verder niet zo zeuren.

    • Rob schreef:

      De symboliek van goed tegen kwaad kom je inderdaad in veel culturen tegen. Maar waar Sinterklaas in andere regio’s vergezeld wordt door een figuur als Hans Trapp, Knecht Ruprecht of Krampus wordt zijn antagonist in Nederland en Vlaanderen voorgesteld als een karikatuur van een Afrikaanse man. Speelt hierin wellicht toch racisme in mee? Als men toch hecht aan die zwart/wit symboliek maak van ZP dan een schoorsteenveger of introduceer Krampus als het hulpje van Sinterklaas.

      • Ton van Harlingen schreef:

        Het Sinterklaasfeest is van oudsher een christelijk feest, dus een schoorsteenveger speelt daarin geen enkele rol. ZP is een deugniet, die zich bekeerde en als teken daarvan gehuld gaat in ‘zak en as’, zoals in het oude Nineveh. ZP was nooit een neger. Die interpretatie is waarschijnlijk het gevolg van de secularisatie en van de hopeloze Bijbelvertalingen, waarin de term ‘zak en as’ niet meer voorkomt.

        • Rob schreef:

          Bij Sinterklaas verenigen zich juist katholieke en folkoristische elementen, waarbij de laatste de boventoon voerden. Niet voor niets heeft de kerk enkele malen getracht het Sinterklaasfeest te verbieden. Zo is de Krampustraditie al ouder dan het Christendom en zijn de roede en de zak aan hem ontleend. Krampus ontvoerde kinderen (sterker: hij at ze op) lang voordat Sinterklaas voet aan wal zette in Bari.

          Maar al die herkomstverhalen ten spijt valt moeilijk te ontkennen dat ZP verworden is tot een karikatuur van een Afrikaanse man.

  20. Jules Vismale schreef:

    Ik heb vroeger ooit eens het verhaal over Moriaantje, een negerjongetje, gelezen in het vreselijke Duitse kinderboek van Heinrich Hoffmann uit de 19de eeuw waarin Moriaantje toen door drie blanke jongens werd gediscrimineerd om zijn huidskleur.
    Toen verscheen Sinterklaas (die was verkleed als een monnik) en hij waarschuwde die racistische kinderen dat Moriaantje helemaal niets kon doen aan zijn zwarte huidskleur maar ze gingen gewoon door met hem te pesten! Sinterklaas werd daarop zo kwaad dat hij de drie jongens onmiddelijk in een enorme inktpot gooide zodat ze hierna nóg zwarter werden dan Moriaantje!
    Wie Zwarte Piet wil afschaffen kan eigenlijk net zo goed heel Nederland gaan afschaffen opdat er nooit meer over dat eindeloze gezeur over racisme blijft doorgaan!

  21. Ben van Roode schreef:

    Ik erken geen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor daden van Nederland in het verleden. Alles heeft zijn tijd en plaats.Doutzen Kroes begrijpt Nederland niet op dit onderwerp. Begrijpelijk. Haar klanten zitten in het politiek correcte Amerika. Ze kijkt dus wel uit. Maar je ziet in Amerika ook waartoe al dat politiek correct gedoe toe leidt. Iedereen mag zijn eigen opvatting houden. De meerderheid beslist.

    • Rob schreef:

      Heeft waarschijnlijk niet zoveel met het verleden te maken, wél met de uiterlijke vorm waarin ZP gegoten is. Die kun je aanpassen zonder de traditie geweld aan te doen. Dáar zou een discussie over kunnen gaan.

  22. c.fahner schreef:

    ophouden met al die flauwe kul |zwarte piet blijft zwarte piet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *