Het besluit om te kiezen voor een tunnel onder het spoor tussen Westerkoog en oud-Koog wordt nu ook officieel bestreden. Bij de gemeente Zaanstad is een formeel bezwaar binnengekomen, ondertekend door Hart voor Stad en diverse particulieren.

De bezwaarmakers vinden nog steeds dat een verdiept spoor veel beter (en misschien zelfs goedkoper) zou zijn en dat het recente besluit om toch voor de tunnel en afsluiting toe- en afrit bij Koog a/d Zaan (A8) te kiezen, te lichtvaardig is genomen.

De indieners hebben een lange lijst van bezwaren ingediend, een selectie:

  • De nieuwste plannen zijn aanzienlijk gewijzigd waardoor de gemeenteraad “onjuist en onvoldoende is ingelicht”.
  • “Eerdere onderzoeken zijn qua resultaat/konklusies achterhaald door een aanzienlijke aanpassing van de layout van het plan.”
  • De laatste maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) waarbij het verdiept spoor is doorgerekend gaat over een verdiept spoor van 2400 meter terwijl “een meer realistische oplossing van het Guisweg-probleem” via een verdiept spoor van 800 meter kan worden geregeld, dit is ten onrechte niet doorgerekend aldus de bezwaarmakers.
  • Het goedgekeurde voorkeursalternatief gaat grote stikstofproblemen opleveren, “een ADC toets ontbreekt volledig” (die toets is nodig om ondanks stiksftofuitstoot toch te bouwen.
  • Vervoer van gevaarlijke stoffen via de autotunnel is problematisch of zelfs verboden.
  • Fietsverkeer via de nieuwe fietstunnel bij de Guisweg zou “een verhoogde kans op aanrijdingen” hebben.
  • De participatie is onder de maat geweest.

Het bezwaar wordt eerst door Zaanstad zelf behandeld, als dat geen succes heeft, kunnen de bezwaarmakers naar de rechter stappen.

Lees hier ons Guisweg-dossier.

Afbeelding boven: de afslag op de A8 die gaat verdwijnen; onder: de nieuwe tunnel onder het spoor richting Provincialeweg.