‘Een plek waar je fijn en geborgen woont’, zo beschrijft Wonen in de Zaanstreek de nieuwbouwwijk De Bannenhoven in Rooswijk op de website. De bewoners van het Herman Broodhof vrezen echter dat dit woongeluk van korte duur is. Volgens bewoners Vincent van Vught en Lonneke Drost heeft dit alles te maken met drie loop- en fietsbruggen die in de toekomst toegang moeten geven aan De Bannenhoven.

Volgens de buren Drost en Van Vught is hen bij de aankoop van hun woning verteld dat er wandelbruggen zouden komen. Toen ze hoorden dat ook fietsers op deze bruggen welkom zouden zijn kwamen ze van een koude kermis thuis. Volgens hen is de stoep namelijk te smal voor rijdend verkeer en zijn ze bang dat ook scooters van de bruggen gebruik zullen maken.

Daarnaast zijn ze bang voor overlast van racende fatbikers en elektrische fietsers. Volgens de wet mogen elektrische fietsen en fatbikes maximaal 25 km/u lopen, maar de realiteit is dat met name fatbikes vaak opgevoerd zijn en hogere snelheden kunnen behalen. Lonneke Drost vertelt:

‘Dat die bruggen komen is prima, maar dan niet met fietsers en fatbikes. Dat is het grootste probleem, vanwege de veiligheid van de bewoners. Dit kan namelijk gevaarlijke situaties opleveren voor kinderen die hier spelen en bijvoorbeeld de beesten (huisdieren red.) die hier rondlopen.’

Daarnaast bestaat de angst dat er weinig rust zal zijn op het pleintje dat grens aan de meest noordelijke brug. Dit terwijl volgens Vincent van Vught de gemeente hier een ontmoetingsplaats voor jong en oud heeft beloofd. 

‘Zo heeft de gemeente dat zelf bestempeld; een ontmoetingsplek voor jong en oud die veilig zou moeten zijn.’

Het onderstaande kaartje laat in het rood de locaties van de nog te plaatsen bruggen zien. 

Bijval

Tijdens het Zaanstad Beraad van 13 februari maakten Drost en Van Vught gezamenlijk gebruik van de mogelijkheid om hun zorgen tegenover de gemeenteraad te uitten. Zo lieten ze weten zich zorgen te maken over het gevaar van e-bikes en fatbikes, verkeersdrukte en gevaar voor kwetsbare groepen. Met die kwetsbare groepen bedoelden ze bijvoorbeeld ook de ouderen uit het verzorgingstehuis Guisveld. Via de brug die zo ongeveer voor de ingang van het verzorgingstehuis komt te liggen lopen bewoners makkelijk de wijk in. 

Naast hun betoog kregen de raadsleden ook foto’s voorgeschoteld van de bewoners. Op deze foto’s hebben de bewoners situaties in scéne gezet die het rijdend verkeer volgens hen zal opleveren. Aan de hand van deze foto’s kregen de bewoners bijval van raadslid Marianne Doeves-De Boer (LZ). Zo noemde ze het ‘een rare situatie.’

Ook kregen ze bijval van Casper Davelaar (VVD). Hij liet weten ‘het helemaal eens’ te zijn met het gevaar van fatbikes. Hierop werd hij overigens wel teruggefloten door voorzitter Marieke Visser (PvdA), die dit te veel ‘een politiek statement’ vond. De raadsleden mochten op dat moment alleen vragen stellen aan de bewoners. 

Onderstaand de foto’s van de geschetste scenes van de bewoners in een slideshow. Klik of druk op de pijltjes. 

Van Vugt droeg tijdens het Zaanstad Beraad ook gelijk een mogelijke oplossing aan. Fietsers moeten volgens hem in ieder geval niet welkom zijn op de bruggen. Om dit duidelijk te maken pleitte hij voor setjes van drie hekken (fietssluizen). Een optie die hij nog steeds als de meest ideale ziet.

Anti-fatbike-hekken

Bij de oplettende Orkaan-lezer doet de oplossing van Van Vught waarschijnlijk een belletje rinkelen. In november 2024 plaatste de gemeente namelijk al anti-fatbike-hekken in de omgeving van de Jaspersstraat en Clusiusstraat. In Poelenburg zorgde dit voor boze buurtbewoners omdat hiermee niet alleen racende fatbikers werden tegengehouden, maar ook mensen met een rollator, rolstoel of kinderwagen.

Volgens Van Vught zijn de hekken de enige optie om, als er überhaupt een verbod komt, fietsers en aanverwanten zo veel mogelijk te weren op de bruggen.

‘Als je paaltjes neerzet fiets je er gewoon door. Je moet dus een soort sluis creëren waarbij de mensen eigenlijk verplicht worden om af te stappen. Dat kan alleen als je drie hekjes neerzet.’ 

Drost benadrukt dat dit wel moet gebeuren met de mindervalide mensen in het achterhoofd.

‘Je kan tussen de hekjes ook wat meer ruimte laten voor voetgangers, als je als fietser drie van die hekjes ziet staan denk je eerder ‘ik fiets toch even om.’ Anders moeten ze afstappen en weer op stappen en kunnen ze net zo goed omfietsen. Ze kunnen dan iets breder worden gemaakt zodat er wel een rolstoel doorheen kan, dan heb je dat probleem ook opgelost.’ 

Best mogelijke optie

Al met al zijn de buurtbewoners vanaf september vorig jaar bezig met hun strijd tegen fietsers en fatbikers op hun stoep, en hebben ze gesprekken gevoerd met de buurtmanager en mensen binnen de gemeente. Mocht er een verbod, inclusief hekwerk, komen voor fietsers op de bruggen, beseffen de buren dat niet elke bestuurder zal worden tegengehouden. Het is een kwestie van het zo moeilijk mogelijk te maken. Van Vught:

‘Een politieagent komt hier toch niet op de hoek staan en als bewoner wil je ook geen politieagent spelen. Maar als er een verbodsbord staat kan je wel er iets van zeggen als er toch iemand langs komt fietsen. Honderd procent tegenhouden doe je het nooit, dat lukt niet.’

Het is echter zeer de vraag of er een verbod voor fietsers zal komen. De voorbereidingen voor het plaatsen van de twee zuidelijkste bruggen zijn al genomen, en alles doet vermoeden dat ze zijn ingericht voor zowel wandelaars als fietsers. 

Pad naar de brug die zal uitkomen op het Herman Broodhof.

Door: Rick Nieborg, info: Vincent van Vught en Lonneke Drost (foto boven), Zaanstad Beraad 13 februari, www.nieuwbouw-zaanstreek.nl en eerder nieuws op De Orkaan. Beeld: Rick Nieborg (boven en onder), bewoners Herman Broodhof en Google Maps (kaartje).