Bewoners van de Czaar Peterstraat in de Russische Buurt in Zaandam ervaren veel overlast van fietsers, scooters, brommers, motoren en canta’s. Een bewoonster telde eens 45 eetkoeriers in de vooravond…

Buurtbewoners willen dat de gemeente daar wat aan gaat doen. Ze hielden een enquête in de buurt en gaan actievoeren.

De narigheid begon toen bij de herinrichting van de buurt de Czaar Peterstraat een doorgaande fietsroute werd. Een route die steeds ‘populairder’ wordt, zeker op marktdagen als de Rozengracht is afgesloten en door de afsluiting van de Dam. Dat het ’thuisbestellen’ van pizza’s, dönner en andere snacks in opmars is, gaat ook niet ongemerkt aan de buurt voorbij.

De voortrazende brommers en scooters veroorzaken ongelukken en overlast, volgens bewoners is zo’n doorgaande route helemaal niet toegestaan op een woonerf.

In de Czaar Peterstraat zijn 57 enquêteformulieren verspreid waarvan er 30 zijn terug ontvangen (het is vakantie). Uitkomst: 100% vindt hardrijdende scooters, brommers, fietsers en andere voertuigen een probleem

Foto boven: de ‘slinger’ in de Czaar Peterstraat, een bron van narigheid volgens bewoners, onder de raamaffiches. Onder de foto’s het volledige persbericht van de bewoners.

Bewoners Czaar Peterstraat zijn ‘nieuwe’ herprofilering al vier jaar meer dan zat! (Persbericht 1:1)

Wij, bewoners van de Czaar Peterstraat, zijn het zat! Onze straat is gelegen in een woonerf en de gemeente heeft er een doorgaande route in gemaakt. Dit is tegen de regelgeving hierover, de RVV 1990. Een fietsslinger, jaja, wij hebben het eerste fietsslinger fiasco, zogenaamd voor fietsers maar er rijden scooters, brommers, motoren, cantawagens en gewone wagens doorheen. Een bewoonster telde eens 45 eetkoeriers in de vooravond!

De situatie is ontstaan na de herprofilering van het wegdek, vroeger moest je sowieso afstappen en twee hekken door. Nu gebeuren er ongelukken met mensen en dieren want er wordt voor de slinger nauwelijks afgeremd door alle thuisbezorgdkoeriers, brommers, scooters enz. Geluidsoverlast van scheurende brommertjes overdag en ’s nachts, auto’s met schade, de gemeente is hiervan op de hoogte maar verandert de situatie tot op heden niet.

Ook bizar in de straat, verschillende maten parkeervakken, varkensruggen die nergens op slaan, rare fiets op- en afritjes, geen juiste bebording waardoor het aan de ene kant een (woon)erf is maar aan de andere kant zijn ‘verkeerde’ borden gebruikt zodat het een doorgaande route is geworden voor fietsers en bromfietsers. Daarnaast ook schade aan auto’s omdat de bocht voor de HVC auto bijvoorbeeld veel te krap is. Als je er niet zoveel last van had was het een slapstick.

We hebben iedereen geïnformeerd, er is een evaluatie geweest met de gemeente, maar dat was meer omdat de gemeente de procedure goed moest afsluiten, althans zo leek het. Er is mediation ingezet, maar dat werd gedaan door medewerkers van de gemeente. Met als gevolg grote vraagtekens bij de onafhankelijkheid en met een zeer onduidelijke uitkomst, op één ding na: iedereen is nog steeds ontevreden over de ontstane situatie. Inmiddels is ook de ombudsman ingeschakeld om naar het proces te kijken . Dit zie je eigenlijk gewoon terug in de antwoorden van de enquête, hoe goed heb je het gedaan als 100 % van de respondenten de nieuwe situatie als een probleem ervaart.

Wat rest ons nog, anders dan actievoeren. We beginnen subtiel, heel veel bewoners hebben toegezegd vanaf de 16e het woonerfpostertje op het raam te plakken, we hebben eigen verkeersborden gemaakt, want ja de gemeente herstelt de fouten maar niet en wil niet handhaven. Daarom beraden we ons ook op volgende acties. Het is heel vervelend dat we tot deze acties gedwongen worden, maar de gemeente laat niets van zich horen anders dan dat zij ons aan het lijntje houden door te zeggen dat er contact met ons wordt opgenomen, zonder daarbij, flauw gezegd, een jaartal te noemen. Een buurtbewoner wacht namelijk al vanaf 7 december op contact.

De gemeente gaf aan dat de vermaledijde fietsslinger op verzoek van de fietsersbond is gemaakt, maar laatstgenoemde zegt dat ze alleen akkoord hebben gegeven op het ontwerp, van hun lag er geen verzoek. Overigens bleek op zo’n informatieavond dat de fietsersbond niet eens wist dat een doorgaande route niet op zo’n erf mocht! Tsja gemeente, had maar liever naar bewoners geluisterd, nu zitten we met dit soort rariteiten.