Gister schreef De Orkaan over de actie voor een 30 km-zone op de Westzijde. Bij bedrijven en particulieren zijn affiches opgehangen om te pleiten voor zo’n maatregel.

De affiches zijn in de Westzijde verspreid door bewoners, met de oproep om ze voor het raam te hangen. Kennelijk met succes.

Anouk Diepenbroek, Jelte Althuis en Maurice en Marjolein Lensink hopen hiermee de discussie die in de raad gevoerd gaat worden te beïnvloeden.

De Westzijde is volgens hen een drukke straat met veel verkeer en met winkels, kantoren, de Bieb en muziekschool. In de zijstraten zijn diverse basisscholen. Er fietsen veel kinderen en jongeren door de straat. Bij een maximum snelheid van 30 km kunnen deze weggebruikers veel beter mengen, voetgangers kunnen veiliger oversteken, aldus de initiatiefnemers.

Bovendien stoot verkeer dan veel minder vervuilende stoffen uit en geeft minder geluidsoverlast.

Als het historische karakter van de straat in ere wordt hersteld past 30 km daar beter volgens de actievoerders. Ook omdat Verkade de bezoekersentree en toegang voor vrachtverkeer verplaatst en er bij de huidige ingang van Verkade een parkje komt. Het nieuwe fiets- en voetpad vanaf de Provincialeweg via de Reigerstraat naar de Westzijde zou ook beter aansluiten op een 30 km-straat.

Op 18 september is er een informatieavond over de Westzijde in de Westzijderkerk. De initiatiefnemers zullen daar hun plannen nog eens onder de aandacht brengen.

Voormalig wethouder Verschuren stelt in een reactie op De Orkaan (bij artikel van gister) dat de verkeersveiligheid beter gewaarborgd is door een beperkte 30 km-zone.

Dat er geen ‘uitritconstructies’ mogelijk zijn bij  30 km-zone (waardoor de ‘hoofdweg’ voorrang houdt) is volgens Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond onjuist, in de Oostzijde wordt dat namelijk wel toegepast.