In december schatten we dat Schiphol in 2022 op 400.000 vluchtbewegingen uit zou komen. Het werkelijke cijfer bleef daar net onder: 397.646. Dat is bijna twee maal zoveel als in 2021 toen Schiphol 266.969 vluchten verwerkte. In 2020 was het dankzij het uitbreken van de corona-pandemie nog lager: 227.304 vluchten.

Voor corona werden er bijna 500.000 vluchten per jaar via Schiphol verwerkt. Of dat aantal ook in 2023 gehaald wordt is de vraag. Het kabinet streeft ernaar om Schiphol op 450.000 à 465.000 vluchten te houden om de overlast te beperken.

Aanvankelijk wilde het kabinet Schiphol terug naar een maximum van 440.000 in 2023 maar dat maximum zal wegens Europese regelgeving pas eind 2024 vastgelegd worden.

Op langere termijn mag Schiphol van minister Harbers trouwens weer groeien, als de overlast maar beperkt blijft. Hoe dat vastgesteld gaat worden is nog onbekend. Harbers heeft ook aangekondigd dat hij voortaan de regels bij Schiphol gaat handhaven waardoor de overlast en het aantal vluchten wordt beperkt.

Lees: Schiphol hoeft voorlopig nog niet terug naar 440.000 vluchten

In 2022 was het aanzienlijk drukker op Schiphol in vergelijking met 2020 en 2021. Het niveau van 2019 is nog niet bereikt.

In 2022 werden 398.000 vluchten afgewerkt via Schiphol. In 2019 (en ook in 2017 en 2018) eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. Het jaar 2020 was dankzij corona een dieptepunt voor het aantal vliegbewegingen (227.000), in 2021 lag het aantal op 267.000. Hieronder de totalen vanaf 1992.

Passagiers

In 2022 reisden 52,5 miljoen reizigers van, naar of via Schiphol. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2021 (25,5 miljoen reizigers). In 2019 maakten 71,7 miljoen reizigers gebruik van Schiphol. Van de reizigers in 2022 had 37% een transfer op Schiphol.

De Nederlandse Antillen (Curaçao en Bonaire) waren afgelopen jaar populair. Er vlogen 19% meer reizigers naar Curaçao en 59% meer reizigers naar Bonaire t.o.v. 2019.

Door Piet Bakker, cijfers Schiphol, grafieken en foto: De Orkaan