Brief aan de raad: ‘Dit hou ik niet vol’ 

Gisteren bereikte een brief, eerder een noodkreet, de raad van Zaanstad. Daarin stonden simpele vragen als: ‘Wie is er verantwoordelijk?’ En: ‘Wat is ertegen te doen?’

De meneer die deze brief schreef is niet alleen. In iets meer dan een jaar zijn er al meer dan 150.000 klachten bij onafhankelijk meldpunt Vliegherrie.nl binnengekomen. 

We zijn benieuwd naar de reactie van de dames en heren van Stadhuisplein 100. 


De brief 1:1

Goedemorgen, 

Dat ik in 5 jaar geleden Oostzaan woonde heb ik met een bloedend hart mijn huis moeten verkopen, met een privé park van 2350 meter, met grote aangelegde vijver. We moesten deze verkopen omdat we recht onder de draden van een elektramast woonden.

Ik heb spijt als haren op mijn hoofd, ik ben er alleen maar slechter op geworden, het laatste half jaar, gaan er 1 tot 2 vliegtuigen per minuut over mijn huis, dat is circa 100 stuks per uur, normale conversatie in de tuin is niet mogelijk. Ik heb er geen zin meer in draai helemaal door, constant die herrie aan mijn kop.

Dat ik dit huis kocht 5 jaar geleden, waren er afspraken met Zaanstad over de vliegroutes. 1 a 2 ochtenden in de week gingen er wat vliegtuigen over mijn huis. Nu het laatste half jaar, is het echt niet meer houdbaar. Wij hebben nu een 3-4 vliegroutes boven ons huis, er gaan 1 a 2 vliegtuigen per minuut over ons huis, elke dag en de hele dag, ik word er gek van. Ik heb wat vragen. Zijn de afspraken met Zaanstad veranderd? Blijft dit zo, en hoelang? Wie is er hier verantwoordelijk voor? Wat is ertegen te doen? 

Ps. Ik ben al zwaar overspannen, dit heeft echt een hele grote impact op mij, het wordt met dit ondoenlijk. De hele dag vliegtuiglawaai, ik hoor geen vogeltje meer, ik heb er geen zin meer in. Dit hou ik niet vol. Graag op korte termijn antwoorden.

Deel dit artikel:

29 reacties

  • Samuel van den Brink

    Vreselijk voor deze persoon en ieder ander die zich in deze situatie bevindt. Echter, het probleem is niet alleen Schiphol, het is ook onze maatschappelijke drang om overal maar met het vliegtuig heen te willen. Daar mag wat mij betreft ook wel eens aandacht voor gevraagd worden.

    Als wij geen tickets meer kopen, is het probleem gelijk opgelost en kunnen we stoppen met het hypocriete gewauwel dat de vluchten maar over een ander bewoond gebied moeten vliegen.
    Dat is het verleggen van het probleem.

    Ik wens de auteur van deze brief veel succes.

    • Bruce Latham

      Als vanaf Schiphol alleen vakantievluchte zouden vertrekken zou dat niet zoveel overlast geven. Dat schiphol zo nodig een ‘hub’ en een van de grootste vliegvelden van de wereld wil zijn is het probleem. Een groot deel van de passagiers die landt en vertrekt op Schiphol komt het vliegveld niet uit, maar stapt alleen over.

  • Cor Frederiks

    Er kan geklaagd worden zoveel als wij willen maar helaas is het niet interessant genoeg dat er mensen geestelijk en fysiek echt doodziek worden. Iedere minuut een vliegtuig over dag en nacht maar Schiphol is heilig verklaarde Het mag allemaal.
    Vliegtuigherrie.nl is een leuk iniatief maar zal niets in kunnen brengen.

    • J.S. Leene

      Heel veel sterkte vanuit Amsterdam voor deze inwoner van Zaanstad. Het is diep treurig. Ik volg dagelijks Vliegherrie.nl en uit de vele meldingen uit de hele Randstad blijkt dat de situatie volkomen uit de hand is gelopen door het enorme aantal vliegbewegingen en het extreem laag vliegen over steeds dezelfde routes. Hierdoor worden mensen die onder een route wonen aan een ongekende geluidsterreur blootgesteld, en waartoe dat kan leiden laat het verhaal van deze meneer zien. (Ik woon zelf onder de Oostbaan, de minst gebruikte baan, maar ook hier is de leefkwaliteit inmiddels zwaar aangetast,) De oorzaak ligt bij het feit dat Schiphol van der overheid jarenlang carte blanche heeft gekregen omdat al dat vliegen zo belangrijk zou zijn voor onze economie. De gemeente Zaanstad kan dat als individuele gemeente natuurlijk niet zomaar oplossen. Maar wat zou het een goede stap zijn als Zaanstad een daad stelde om duidelijk te maken dat dit zo echt niet meer kan, dat de zorgplicht die de overheid heeft tegenover haar burgers ernstig wordt geschaad. Een paar suggesties: (1) bied deze zwaar overspannen meneer een aantal hotelovernachtigen aan om enigszins op adem te komen; (2) schrijf een dringende brief naar de Minister van IenW; (3) zoek contact met andere gemeenten om gezamenlijk met een strategie te komen en het verdeel- en heersspel waarmee Schiphol nu al jaren wegkomt een halt toe te roepen. Dat zou pas opkomen voor je burgers zijn.

  • l. Boonstra

    Alleen als je fysiek Schiphol pest zal de politiek bewegen, zie de boerenactie. Dus niet klagen maar langzaam rijden op de A4 en 5 en de toegangsweg naar Schiphol. Net niet stilstaan maar kruipend doorrijden .

  • hans van rheenen

    De vrees dat de auteur een slachtoffer is gewordenis duidelijk±

    1 – Hij noemt zelf de herrie, die onlangs al optimaal is teruggedrongen volgens de verantwoordelijken
    2 – Daarbij worden de nachtvluchten nu juist over deze route nieuw verlegd
    3 – De uitstoot van giftige stoffen en de reacties daarop zijn inmiddels ook wetenschappelijk duidelijk
    4 – De herwaardering van het vastgoed blokkeert (alweer) een gunstige verkoop om te verhuizen
    5 – Gezien de schijnbewegingen wordt er voor de bewoners op deze route voorlopig niets veranderd

    Ook ik heb met deze bewoner zeer te doen. Het gebied zou voor onbewoonbaar verklaard moeten worden en de slachtoffers uitgekocht voor een redelijke prijs òf Schiphol moet voor een gevaarlijk bedrijf gekentekend worden en naar de Noordzee worden verplaatst.

    De vervuilde grond kan na een grote schoonmaak voor de nog steeds ontbrekende woningen zijn.

  • Louis Dirksen

    Nu twee in de minuut, ergens in Zaandam? En eerst wonend in Oostzaan onder de hoogspanning waar ik ook vlak bij woon?

    Wellicht is het een schrale troost te weten dat je daar nu met wind tussen NW en NO niet twee maar minimaal 5 overvliegers per minuut hebt. Dus 600 stuks op maandag twee weken terug, geteld en wel.

    Gelukkig komen ze in plukjes van steeds weer een half uur en dan weer een half uur niet, maar ik ben toch blij dat sinds dinsdag de wind eindelijk eens van de Noordhoek af is waar hij al een half jaar zat.
    Ongeveer het moment waarop de scribent last begon te krijgen……..

    • Harry Lisse

      Ik verwacht ook meer van onze gemeenten. In Landsmeer wordt ik ook compleet wanhopig bij wind uit het noorden of oosten. Hier komt dan ook per 2 minuten een vliegtuig over. Dat moet nog opkomen en wegsterven ook (zeer indringend) en duurt bijna een minuut, waarna je de volgende al weer hoort. Er is dus meer vlieggeluid dan stilte. En nu ‘valt het nog mee’, voor de chaos op Schiphol waren het er hier zo’n 200 per dag. Echt de hele dag geraas. Overheden kunnen blijven doen alsof hun neus bloedt, de mogelijkheid tot klagen is immers van de gemeenten afgepakt; zij verwijzen je door naar de *veroorzaker* Schiphol, maar vroeg of laat zullen zij verantwoordelijkheid moeten nemen omdat hun dorpen en steden onleefbaar worden. Tegen die tijd zullen talloze mensen al compleet kapotgemaakt zijn door de luchtvaart. U bent al te laat, dames en heren van Stadhuisplein.

  • Diederik Eijer

    Wij hebben vooral het laatste half jaar veel meer vlieglawaai overlast in Wormerveer. Ik heb een keer een klacht ingediend bij het BAS en kreeg keurig de gegevens terug van het vliegtuig dat daar voor verantwoordelijk was. En toen……..?helemaal niks!!
    Dus toen heb ik maar een aantal vragen gesteld aan het BAS:
    1) waarom de vliegroutes verlegd waren sinds een half jaar;
    2) waarom er snachts zoveel meer werd gevlogen ( ik wordt er wakker van)
    3) Wanneer de vliegroutes weer teruggelegd worden naar waar ze vandaan komen

    Nou ik heb er natuurlijk niks van begrepen. Er is helemaal niks veranderd dat is alleen maar mijn beleving. Onderstaand letterlijk het antwoord dat ik kreeg.

    Ik kan net zo goed tegen een muur praten.

    Geachte heer Eijer,

    Dit antwoord heeft betrekking op uw vraag van 2022-08-11.

    Goed dat u ons mailt. De vliegroutes zijn niet verlegd voor de dagperiode. Het kan zo zijn dat u de overlast als meer bent gaan ervaren door de dominerende windrichting waardoor er met name sprake is van veel noordelijk baangebruik waarin de Zwanenburgbaan vaak wordt ingezet naast de Polderbaan tijdens de startpieken.

    Ook kan het komen dat u de overlast als meer bent gaan ervaren door de zomerperiode waarin er (zeker na de pandemie) een merkbaar verschil is in het aantal vluchten.

    Met vriendelijke groet,

    Bewoners Aanspreekpunt Schiphol

  • Louis Dirksen

    Duidelijk, toch? Weg met de Noordelijke winden.

    Men zou natuurlijk de uitvliegroute eerst langs Tata en de zeesluizen van Ymuiden kunnen leiden, dan boven zee hoogte winnen en dan naar de eindbestemming over land.

    Maar dat kost wel 60 km extra vliegen en 5 minuten extra vliegtijd met de nodige CO2 uitstoot en 3 euro meer per passagier. Dat moet je toch niet willen……?

  • Jan Mulder

    Fijn om een keer niet te lezen “dan ga je toch ergens anders wonen”. Het is inderdaad sinds dat wij in zaandam komen wonen 15 jaar geleden een stuk heftiger geworden qua vliegtuigen. Vooral de afgelopen 2-3 jaar vliegen er meer vliegtuigen over Zaanstad. En inderdaad zoals men zegt de politiek interesseer het niets. Ook niet gek omdat het groot aandeelhouder is in Schiphol. Niks in Nederland is heiliger dan geld verdienen. Daarom doet men er pas wat aan inderdaad als we langzaam gaan rijden op de A4/A5/A9

    Wat betreft de opmerking over het niet kopen van vliegtickets dat is maar een gedeeltelijke oplossing. Het is zo dat 2/3 van de passagiers op Schiphol over stappers zijn. Die kopen niet hier hun ticket om hier te vertrekken. Dus zoveel impact zal het niet kopen van tickets niet hebben ben ik bang.
    Dat gezegd hebbende ben ik het er wel mee eens! Hoe cliché het ook Klinkt een beter milieu begint bij jezelf. Ik ben al 13 jaar niet met het vliegtuig op vakantie geweest. Mede vanwege kinderen maar ook vanwege de impact op de natuur

  • Bert Versteeg

    De vermeende overlast van vliegverkeer is lang niet zo erg als die website ons doet geloven.
    Vaak zijn het dezelfde mensen die klagen dus die 150.000 klachten komen van een beperkte groep mensen.
    Daarnaast is het zo dat een zielig verhaal het altijd goed doet in de media.
    Afgelopen jaren zijn de aanvliegroutes inderdaad veranderd met als doel dat de vliegtuigen over dunner bevolkte gebieden vliegen waardoor minder mensen overlast hebben.
    Ook is het zo dat er veel nieuwe wijken onder aanvliegroutes zijn gebouwd dus mensen die daar zijn gaan wonen zijn hypocriet omdat veel van die mensen daar zijn gaan wonen vanwege hun werk en nu ze met pensioen zijn gaan ze klagen!
    Het is net als met roken, mensen die gestopt zijn zijn de grootste zeurkousen geworden!
    Als ik op flightradar kijk dan zie ik dat opstijgende vliegtuigen vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan over het algemeen het Noordzeekanaal volgen. Toestellen richting het westen, zuiden en noorden gaan meestal richting Noordzee en vliegtuigen die oostelijke bestemmingen hebben gaan via het IJsselmeer.
    Het valt wel op dat er bijna niet meer boven Amsterdam wordt gevlogen.

    • Hans den Bezemer

      Wat betreft het stijgende vliegverkeer heb je gelijk. Helaas is het dalende vliegverkeer de veroorzaker van de meeste overlast in Zaanstad Noord.
      Er komen twee vliegroutes vlak bij elkaar boven Krommenie en Assendelft die in duo’s zo om de anderhalve minuut recht over de bebouwing razen.
      In de zestien haar dat ik nu in Saendelft woon is dit nog nooit zo erg geweest.
      Helaas blijft de gemeente oorverdovend stil. Eigenlijk zouden zij toch op moeten komen voor de leefbaarheid en gezondheid van de bewoners. Waar je ziet dat andere gemeenten zoals Uitgeest wel actie ondernemen heb ik helaas Zaanstad nog niet kunnen betrappen op enige actie.
      Ik denk dat een actie naar de gemeenteraad inderdaad een goede zet is. Denk aan een petitie of ingezonden brief namens veel bewoners.
      Klagen alleen is inderdaad niet genoeg.

      • Rik Romijn

        Alle gemeenten kunnen wel in actie komen maar hoe gaan we het dan oplossen? Er is altijd wel een dorp de sigaar he, ze kunnen moeilijk boven Schiphol vanaf 10 km in 1x naar beneden zeilen. Misschien een optie om voortaan met de helikopter op vakantie te gaan?

    • J.S. Leene

      Het klopt absoluut niet dat er bijna niet meer boven Amsterdam wordt gevlogen. Integendeel. Er wordt alleen maar meer, vaker en lager gevlogen. Met 80 decibel over het Vondelpark bulderen is heel gewoon geworden de laatste jaren,

    • Louis Dirksen

      Juist Bert, en die komen vanaf het Noordzeekanaal dus allemaal over onze hoofden in Oostzaan Centrum en Oostzaan Zuid. Meestal bij Noordelijke wind omdat ze blijkbaar om economische redenen of god mag weten wat niet boven de Noordzee hoogte mogen winnen. Dus 600 tot 800 per dag. Je houd toch zo van vliegtuigen? Kom een dagje genieten ophet Kerkplein. Leuke barretjes, leuke terrasjes maar een goed gesprek voeren is er dus niet bij. Donderdag is het mooi weer met een mooie NO wind. Biertje in de Borrelz om 16.00 h? Ik betaal. Ben benieuwd of je de uitdaging aandurft….

      • Bert Versteeg

        Louis, ik durf alles aan maar ik kom niet naar Oostzaan !
        Ik zit regelmatig in het Twiske te vissen , dat is ook deels Oostzaan en er kwamen toen ook vliegtuigen over maar ik kan nou niet zeggen dat het een ondraaglijke herrie is.
        Je hoort ze wel maar storend was het zeker niet en ik kon met mijn vismaat praten zonder stemverheffing.
        Het is gewoon een pracht gezicht om grote toestellen zoals de Boeing 777 en 787 of de Airbus A350 en A380 daar de bocht zien maken richting IJsselmeer.
        Mensen moeten eens stoppen met klagen en accepteren dat er vliegtuigen overkomen en als dat s `avonds of `s nachts is doen ze hun raam maar dicht.
        Ik hoor ook de vliegtuigen overkomen maar ik stoor me er zoals de meeste mensen niet aan.

        • Louis Dirksen

          Ach Bert, ik had ook niet anders verwacht.

          En uit de beschrijving die jij geeft zit je ook wel erg ver van de vliegroute af als je dat allemaal zo mooi kunt volgen

          Goede vangst, overigens….

  • Anne Renes

    Je moet je wel realiseren dat alles ingevlogen wordt: ook fruit, groente, vlees, kleding, de Action spullen, Ali pakjes enz.
    Als je klaagt wees dan ook consequent en eet/gebruik alleen spul van Nederlandse bodem.
    Ik heb de keerlus boven m’n hoofd maar alles went…

  • Henk Visser

    Beste briefschrijver,

    Ook ik leef met u mee. Woon zelf pal onder de Zwanenburgbaan aanvliegroute met 100 meter daarnaast de illegaal aangelegde Polderbaan. Graag zou ik willen weten wat u bedoeld met afspraken met de gemeente over vliegroutes. Daar is mij niets van bekend.
    Als mede slachtoffer ben ik al ruim 5 jaar betrokken in actief verzet en overleg met de gemeente. Dat begon toen op initiatief van Michael Kat (als ik het goed herinner) waaruit het SOS is ontstaan. Regelmatige overleggen met wethouders Krieger (VVD) en Breunesse (GL) kwamen daar uit voort. De vermelding van partij is hier niet onbelangrijk. Vergaderingen met vertegenwoordigers van LVN en GGD.

    Daarnaast; de gemeente heeft geen enkele invloed op vliegroutes. Was dat maar waar.
    Omdat er zoveel onduidelijkheid is over hoe weinig invloed de gemeente heeft op Schiphol zou het zeer nuttig zijn als er eens een informatieavond komt voor alle bewoners van Zaanstad. Daar kan iedereen geïnformeerd worden. Door de wethouder Schiphol. Door de activisten die niet alleen kennis in huis hebben van onze omgeving, maar ook de impact van luchtvaart in globaal verband. Zij hebben ook contacten met deskundigen op dit gebied door het hele land die graag hun kennis met ons delen.

    Zoveel vragen kwamen voorbij in reacties op Schiphol gerelateerde artikelen. Het is een immens complexe materie en dus begrijpelijk dat lang niet iedereen het naadje van de kous weet. Wat iedereen nu moet weten, en dit zijn feiten, verkregen door journalistiek onderzoek.

    Luchthaven Schiphol is al sinds 2008 onrechtmatig in bedrijf. Het zogenaamde luchthavenverkeersbesluit (LVB) van dat jaar is gebaseerd op een onvolledige procedure en daarmee onwettig. Schiphol mag volgens de wet niet opereren zonder een geldig besluit. Een LVB is in feite niets anders dan een vergunning voor vliegvelden waarin staat aangegeven hoeveel schade zo’n bedrijf mag veroorzaken aan natuur, milieu en leefomgeving.
    De luchthaven beschikt niet over geldige natuurvergunningen. De overschrijding van geluidsgrenzen wordt gedoogd door de minister van I&W (al 4 kabinetten Rutte lang een VVD’er. Niet toevallig)

    Het Ministerie van Infrastructuur (I&W) eist brutaal stikstofruimte van de boeren op om Schiphol van de ontbrekende natuurvergunning te kunnen voorzien en zoekt naar manieren om de kosten niet voor rekening van Schiphol te laten komen, maar van de belastingbetaler.
    De Polderbaan is indertijd illegaal aangelegd. Volgens beroep op de WOO.
    https://open.overheid.nl/Details/ronl-0130abf5919965193b4c205f9c6b6cc1884f23a1/1

    Samengevat; Schiphol is dus een illegale staat in de staat. Waar een snackbar moet sluiten omdat de kwaliteit van het frituurvet niet op orde is, mag de heilige zwaan buiten alle wettelijke regels om haar terreur over 1,5 miljoen landgenoten voortzetten.

    Nederland kent een rechtssysteem dat de burger moet beschermen, zoals omschreven in grondwet artikel 21. De EU schrijft in artikel 2: De rechten van het volk eerbiedigen is een van de fundamentele verplichtingen van de EU. De staat misacht dus de eigen grondwet en EU normen.
    In die context is het hele probleem Schiphol uitgelegd. Geen protest zal nog helpen. Alleen de gang naar de rechter. Genoeg jaren gelogen en bedrogen.
    Genoeg Nederlanders die ziek zijn van gegier en verbrande kerosine. Een rad voor ogen is gedraaid in schijnheilige polderoverleggen. Gemeenten en provincies die opgezogen zijn in nietswaardige inspraak tafels als het ORS en BRS.

    Zaanstad, informeer ons in een bijeenkomst. Zoals dat in kleine gemeentes nog gebruikelijk is. De expertise staat u graag bij.

  • René Eenhoorn

    In Krommenie/Assendelft is de overlast ook exponentieel toegenomen. Naar aanleiding van een reactie van mij op een post op LinkedIn heb ik eind vorig jaar een gesprek gehad met de belanghebbende van LVNL op Schiphol Oost. Ze hebben het baken ‘Spijkerboor’ uitgezet en nu kunnen de vliegtuigen middels gps navigeren en zelf min of meer de route bepalen. Het is de bedoeling dat de vliegtuigen over het Uitgeestermeer de aanvliegroute naar SPL nemen alleen nemen veel kisten een ‘shortcut’ waardoor Krommenie en Assendelft nu de sigaar zijn. Het is niet de bedoeling zeggen ze, alleen vertrouw ik dat niet. Op mijn opmerking dat het ook vaak dezelfde maatschappijen betreft, werd met verbazing op gereageerd. Atlas Air, Qatar Airways, KLM etc.. Ik kon dit allemaal aantonen via de vliegbewegingen vanuit BAS.
    Er zouden allerlei analyses worden gemaakt maar tot de dag van vandaag niets meer gehoord.
    Door privé omstandigheden ben ik er niet echt aan toe gekomen om de club daarover te benaderen maar dat ga ik binnenkort weer doen.
    De reden waarom ik daar was uitgenodigd, was omdat ik een luchtvaart achtergrond heb en weet hoe de hazen zo’n beetje lopen. Als luchtvaart-man in hart en nieren irriteer ik mij mateloos aan de wijze waarop nu zo’n beetje de kisten door mijn huiskamer vliegen in plan Willis. Het gegier van sommige, vooral nieuwe machines, is echt van de zotte.
    Toen ik bij Fokker werkte deden we geluidsmetingen in het Amsterdamse bos. Ze zijn nu welkom in mij tuin om te komen meten.
    En ik wil iedereen oproepen om een account bij BAS aan te maken en alle overlast gevende vluchten te laten registreren. Je krijgt dan ieder geval het vluchtpad te zien en vlieghoogte en horizontale afstand tot je woning. Als er meer bewoners dit doen dan krijgen we tenminste niet te horen dat het eenzelfde groep bewoners is, die melden.

  • R de Vries

    Kwaliteit van leven, leefbaarheid, is in de landelijke, provinciale en gemeentelijke politiek totaal geen interessant onderwerp.

    Meer mensen, meer toeristen, meer vliegtuigen, meer wegen, meer verkeer, meer bedrijven, meer industrie, meer boeren en meer onroerend goed zijn zaken waar de politiek warm voor loopt.
    De Almachtige Economie moet groeien ten koste van alles en iedereen, zodat een handje vol asocialen hun zakken kunnen vullen over de ruggen van berooide loonslaafjes, die ruim 40 keer minder verdienen gemiddeld dan een bestuursvoorzitter.
    Aangezien deze gasten overal in de politiek hun stromannetjes/-vrouwtjes hebben rondlopen maken zij de dienst uit.

    Het kapitaal regeert, de rest, met de democratie voorop, heeft het nakijken.

  • Nu maar hopen dat geen van de (overigens terecht) klagend mensen op een neoliberale partij gestemd heeft. Of -erger nog- van plan is dit opnieuw te doen. Bij deze partijen is welzijn ondergeschikt aan financieel gewin.

  • Louis Dirksen

    Reken de linkse rakkers ook maar tot deze groep. Als het om Schiphol gaat zijn ze, behalve de Diertjrs, toch allemaal hetzelfde…..

  • Wendy Kind

    Ik was een dagje in Uithoorn. Daar vlogen de toestellen ook ineens heel laag over, in een totaal andere route en frequentie dan een tijdje geleden. En om de paar minuten. Wat een lawaai. Dat mag kennelijk zomaar allemaal.

  • Nico de Vries

    Door de coronatijd hebben we kunnen genieten van rust. Het kan dus wel denken velen. Terecht. Maar ja, onze leiders kiezen voor veel vluchten en veel herrie, zolang ze er ze er zelf geen last van hebben. Je kunt ook stemmen op een partij die voor milieu en leefbaarheid kiest.

  • Gerda Brasser

    Uw brief, had mijn brief kunnen zijn. Ik woon in Krommenie en ook hier is het vreselijk. In de nachten gaat het ook ( gewoon) door. We moeten allemaal minderen, behalve Schiphol, het gouden kindje van de staat dat wij met ons belastinggeld overeind moeten houden. We betalen allemaal mee, aan deze enorme overlast en zware vervuiling. Blijf melden bij Vliegherrie!! Deze meldingen komen ook bij BAS terecht.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.