Vandaag is de eerste dag van de campagne “Stoplichten en slagbomen zijn er voor jou, goed dat je wacht“.

Met de campagne wil de gemeente bevorderen dat er minder overtredingen worden begaan bij brugopeningen.

Maar hoe goed is zo’n campagne nu eigenlijk? Kan het geen averechtse gevolgen hebben?

“‘Positief gedrag is de norm” aldus gemeente. Wethouder Vissers van Haven en Vaarwegen zegt in het persbericht van de gemeente:

“We willen duidelijk maken dat de norm is dat je wacht voor een brug die open gaat. Dat doen we nu door positief gedrag in het licht te zetten, maar ook door te laten zien dat overtredingen gevaarlijk zijn en anderen last bezorgen.

In het YouTube-filmpje is echter geen positief gedrag te zien. Reint Jan Renes, Lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein bij de Hogeschool Utrecht en Universiteit Hoofddocent bij de Universiteit Wageningen is kenner op het gebied van gedragsverandering via voorlichtingscampagnes, hij schreef na het zien van het filmpje op Twitter:

In een mail aan De Orkaan licht hij zijn oordeel toe:

Oei. Dat is wel een heel beroerd filmpje. Ze laten dus de hele tijd zien wat mensen allemaal doen om de boodschap over te brengen dat mensen dit niet moeten doen. Kans dat het averechts werkt is groot (‘oh ik ben dus niet de enige’). Vooral raar dat ze dit doen gezien het persbericht waarin nadruk ligt op het feit dat de meeste mensen het goed doen (‘Om deze meerderheid, die zich voorbeeldig gedraagt…’).

Wat ik niet snap is waarom ze via communicatie zoveel aandacht schenken aan het ongewenste gedrag. Daarmee zet je de schijnwerpers op de paar idioten die niet de norm zijn… Heel vreemd. Vrijwel geen studie bekend die laat zien dat dit werkt. Wat wel werkt is positieve norm communicatie, gewenst gedrag belonen en het ongewenste gedrag lastig maken (heldere handhaving).