Busbrug De Binding ‘op zijn vroegst’ begin 2020 open

Busbrug De Binding tussen Westerkoog en Westerwatering kan over 2 jaar open zijn. Maar alleen als alles meezit, alle besluiten op tijd worden genomen, alle plannen op tijd klaar zijn en procedures of bezwaren geen roet in het eten gooien.

In het plan van de coalitie voor 2014-2018 werd beloofd de 24-uurs openstelling van busbrug De Binding te onderzoeken. Dat is gelukt, maar daarmee is de brug dus nog lang niet open.

Het principebesluit om de busbrug 24 uur per dag open te stellen is overigens wel genomen.

Per dag zullen volgens de gemeente 2.300 automobilisten de brug passeren. Daarvoor zijn extra verkeersmaatregelen nodig. Wat gaat er gebeuren?

  1. aanpassingen op de rondweg in Westerkoog (De Wildeman en De Glazenmaker)
  2. geluidreducerend asfalt op de Wildeman
  3. aanpassingen op de kruisingen met De Binding
  4. een geluidsscherm (met een maximale hoogte van 1.20 meter) bij de busbrug
  5. de gevels van 24 tot 36 woningen worden op kosten van de gemeente geïsoleerd

Wat is de planning?

  1. In de eerste helft van 2018 worden planologische procedures gestart en worden maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren en geluidwerende maatregelen uitgewerkt.
  2. Het project- en verkeersbesluit kan in het derde kwartaal van 2018 klaar zijn, B&W moet daar een besluit over nemen. Belanghebbenden kunnen dan zienswijzen indienen.
  3. De gemeenteraad kan in het eerste kwartaal van 2019 een definitief besluit nemen.
  4. Daarna start de aanbesteding- en uitvoeringsfase. Als al deze stappen doorlopen zijn, kan de busbrug op zijn vroegst begin 2020 opengesteld worden.

Eind februari of in maart 2018 wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd.

Foto uit het persbericht van de gemeente.

12 Reacties op Busbrug De Binding ‘op zijn vroegst’ begin 2020 open

  1. Jan schreef:

    zorg voor goede ontsluiting van westerwatering en westerkoog
    Spoortunnel maken onder de provinciale weg. oude spoorlijn verwijderen en beide wijken ontsluiten via provinciale weg.
    busbrug tijdens spits sluiten. Dat kan een goede oplossing bieden voor verkeersoverlast, zowel voor westerwatering, westerkoog als westzaan.

    • TheMX schreef:

      En de 1200 woningen langs de provincialeweg kunnen verder sterven zonder geluidschermen en gevelisolatie van de gemeente. Maar westerkoog is er vanaf 🙂

      • Egbert Visser schreef:

        Er wonen aan de rondweg een aantal zeikers die zich hebben verenigd in actiegroep Rondom de Binding. Deze activisten houden al jaren de opening van de busbrug tegen.95% van de bewoners van Westerkoog wil de brug permanent open hebben

        • TheMX schreef:

          Inderdaad, Heb overigens alle begrip voor als je overlast ervaart dmv verkeerslawaai.

          Vind het alleen extreem egoistisch als je al weet hoe vervelend verkeerslawaai kan zijn, dat je het probleem dan wilt verschuiven naar een plek waarbij de verkeerslawaai nog een antal factoren erger is, met het gevolg dat het daar nog erger is.

          Begrijp me niet verkeerd maar vind het goed dat de gemente nu geluidswerende voozieningen gaat uitvoeren, voordat het de busbrug opgengooit, zijn mensen die er gevoelig voor zijn.
          Begrijp alleen niet dat als er bij 2300 autos per dag over de busbrug, huizen worden geissoleerd en geluidsschermen worden geplaatst, hoe het dan kan dat alle woningen langs de provincialeweg in oud koog en zaandijk geen isolatie hebben en geen geluidscherm.

          Dit terwijl daar tussen de 17600 en 25000 mvt perdag vorobij razen met 70kmph (maakt meer geluid dan 50) en ook nog eens 16 treinen per uur.

          Maar goed blijkbaar is het voor een antal (klein groepje gelukkig) nog neit voldoende dat bij 2300 mvt, de gevels geissoleerd worden icm met geluidschermen.

          Sorry hoor maar dan heb je echt geen idee hoe goed je het hebt in westerkoog 🙂

  2. Egbert Visser schreef:

    Jammer dat het weer allemaal zo lang moet duren. Gewoon opengooien de brug. Ik woon ook in Westerkoog vlakbij de Binding en mits het verkeer zich aan de snelheid houd heb je nauwelijks overlast.Gewoon opengooien die brug en handhaven. Dat is de meest goedkope oplossing. De geplande rotonde bij de Wildeman is voor fietsers een uitkomst maar waarom geen rotonde bij de Houtveldweg ? De hoogspanningsmast staat in de weg heeft ergens in een krant gestaan maar vlak naast de Binding ligt de Watering. Demp 20 meter van dat water en er is alle ruimte om een rotonde aan te leggen. Zelf zou ik graag zien dat er één fietspad komt, dan kan het fietspad aan de westkant weg.
    .

  3. Tinus schreef:

    En overal staat het woordje ‘kan’. Dat houd dus in dat over alles nog uitgebreid gediscussieert kan worden. En dat houdt in dat het ‘actiegroepje’ dit nog jaren gaat rekken. Dus 2020 is een utopie. Ik sluit me aan bij Egbert, de échte problematiek zit hem in de mentaliteit van de bestuurders. Oók van de fietsers trouwens. Want die bakken er ook niks van bij tijd en wijle. Handhaven daar zit de oplossing. En mensen motiveren om hun rijgedrag te willen aanpassen.

    • Egbert Visser schreef:

      Door het gezeik van een klein groepje actievoerders duurt deze soap inmiddels al dik 25 jaar. Het heeft de gemeente Zaanstad al heel veld geld gekost en ook al die mensen die jarenlang hebben moeten omrijden zijn op kosten gejaagd en dan niet te vergeten al die mensen die en bekeuring hebben gehad. En dat allemaal doordat die onverlaten die zich nu actiegroep Rondom de Binding vormen rustig willen wonen ! Het is allemaal het bekende Remie gedrag, ikke, ikke en schijt hebben aan de rest. De leden van die actiegroep hadden beter kunnen verhuizen !

  4. joop tralala schreef:

    Egbert, Ikke ikke ikke wil over de busbrug en de bewoners interesseren mij geen bal!

  5. Rob schreef:

    Rotondes met vrijliggend fietspad zijn voor fietsers zowat de gevaarlijkste punten die je kan bedenken en dan maakt het weinig uit of het fietspad in of uit de voorrang zit. De enige rotondes die voor fietsers een beetje veilig te doen zijn, zijn die zonder vrijliggend fietspad: d.w.z. fietsers én auto’s op dezelfde rijbaan. Logisch, verkeer is veel beter zichtbaar. Helaas, worden verkeersambtenaren dan zenuwachtig (die willen liefst alles binnen lijnen afkaderen), vrezen automobilisten voor de doorstroming (maar die wordt dan vaak vlotter) en onervaren fietsers (dat zijn er veel) bang …. Maar meten is weten, SWOV weet dat al lang.
    Van mij mag die busbrug open, maar maak dan meteen van dat hele gebied (Wildeman en Glazenmaker) een 30 km zone. Fijn voor bewoners en dan ook geen noodzaak meer voor een rotonde met fietspaden.

  6. joop tralala schreef:

    Deze week weer op de Houtveldweg mogen rijden met mijn tempo van 50. Begrijp alleen nog steeds niet waarom ik wordt ingehaald, men de bekende vinger naar mij opsteekt, naar het voorhoofd gewezen wordt, er getoeterd wordt achter mij en/of bijna boven op mijn bumper zit. Is de toegestane snelheid inmiddels verhoogd naar 80???

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *