Het definitieve ontwerp voor de nieuwe rondweg die het verkeer 24 uur per dag naar de busbrug tussen Westerkoog en Westerwatering moet gaan leiden is nog niet af.

Daarentegen is er wel een vergunning aangevraagd om fietspaden en rotondes aan beide kanten van de brug aan te gaan leggen.

In de zomer werd aangekondigd dat het ontwerp voor De Wildeman en De Glazenmaker (rondweg Westerkoog) eind 2018 klaar zou zijn. Dat is niet gelukt. Een woordvoerder van Zaanstad laat weten:

“De afgelopen periode hebben we samen met buurtbewoners ontwerpsessies gehouden. Hierbij konden bewoners aangeven wat zij belangrijk vinden in de inrichting van de openbare ruimte. Wij willen hier zorgvuldig mee omgaan en dat kost tijd. Het is dan ook niet gelukt om voor eind 2018 het ontwerp rond te hebben.

De gemeente zegt in de afrondende fase van de ontwerpsessies te zitten. Bij de volgende bijeenkomst worden de verschillende varianten met de bewoners besproken.

Zaanstad gaf aan de vergunningen voor de verkeersaanpassingen aan te vragen als het ontwerp af is. Op 21 december werd echter al een omgevingsvergunning verleend voor “het asfalteren van fietspaden en aanleggen rotondes aan beide zijden van busbrug De Binding”. Tot 14 februari kan daartegen bezwaar worden ingediend.

Bij een 24-uurs openstelling wordt De Wildeman de belangrijkste ontsluitingsweg tussen Guisweg en Houtveldweg. De Wildeman krijgt stil asfalt en een maximum snelheid van 50 km per uur. De Glazenmaker wordt tussen het Oosterveld en De Binding als 30 km-zone. De rest van de straat tot de Binding blijft 50 km. De rotondes komen bij D en A.

De planning om begin 2020 open te gaan komt door het uitstel onder druk te staan.