Bij de bouwwerkzaamheden bij station Zaandam is de giftige stof chroom-6 aangetroffen.

Op een bord bij een van de deuren in de stationshal van het station wordt voor de stof gewaarschuwd.

De waarschuwing is bedoeld voor personeel dat op de steigers werkt. Zij moeten volgens een vast protocol werken. Voor gewone treinreizigers is het deel waar de stof is aangetroffen niet bereikbaar. Bij ProRail wordt volgens een vaste procedure gewerkt als er chroom-6 wordt aangetroffen.

Chrome-6 is volgens de Inspectie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:

“een gevaarlijke stof die na blootstelling, op termijn kan leiden tot ernstige gezondheidsschade in de vorm van kanker of een nadelig effect op de voortplanting. Dit wordt ook wel een CMR-stof genoemd: Carcinogeen, Mutageen, Reproductietoxisch. Aan het werken met CMR-stoffen worden extra verplichtingen gesteld.”

De gemeente was nog niet op de hoogte van de waarschuwing bij het station.

De NS meldt zelf over Chroom-6 dat het in “oude verflagen van sommige treinen in juni 2015 Chroom-6 aangetroffen” is. Het betrof een integratieproject in Tilburg voor werklozen waarmee de betrokkenen intensief met de stof in aanmerking waren gekomen. Velen kregen daarop gezondheidsklachten. Volgens onderzoek van het Brabants Dagblad wist de NS al veel langer dat er met de gevaarlijke stof werd gewerkt.

De NS meldt zelf op de website dat NS-dochter NedTrain Chroom-6 heeft aangetroffen “in de oude verflaag en in sommige onderdelen” van sommige treintypes:

“SGM, ICM, ICR, Mat’64, loc DDAR, DDM1, E1700, VIRM en mogelijk in bepaalde bevestigingsmaterialen van andere materieeltypen.”

Wij belden naar het telefoonnummer op het affiche en we spraken met uitvoerder Ben Dekkers. Hij vertelde dat chroom-6 op het gehele spaceframe (buizenstelsel) zit. Er is echter geen gevaar voor reizigers en passanten:

“Chroom-6 zit onderop en levert gevaar op als het verwerkt wordt. Dat doen wij minimaal, er wordt alleen geschuurd op plekjes waar roest zit. Daarbij dragen we beschermende kleding die speciaal wordt gewassen.”

Voor de zekerheid hebben we het toch maar gevraagd, en nee… in de nieuwe verflaag zit geen chroom-6.