Coalitie Noord-Holland: € 11 miljoen leefbaarheid Krommenie, ‘verdiepen’ A8/A9

provincialeweg krommenie file mei 2019 orkaan

De nieuwe coalitie in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, PvdA, D66) wil € 11 miljoen uittrekken om de leefbaarheid bij A8/A9 (Krommenie) te verbeteren.

Onderzocht wordt of de verbinding A8-A9 verdiept of ondertunneld kan worden aangelegd. De Stelling van Amsterdam wordt gespaard.

Ook komt er een onderzoek naar het doortrekken van de Noord-Zuidlijn richting Zaanstad en Purmerend en wordt er € 26 miljoen uitgetrokken voor openbaar vervoer, de aanleg van snelfietsroutes en fietsveiligheid.

Dat staat in het nieuwe coalitieakkoord dat vandaag is gepubliceerd.

De passage over de A8:

“De huidige voorkeursvariant van de verbinding A8-A9 zal verder onderzocht worden. Om het landschap te sparen zal gekeken worden of het mogelijk is de weg verdiept of in een tunnel aan te leggen. In dit onderzoek worden ook klimaatadaptatie en de aansluiting van Krommenie en Assendelft op openbaar vervoer meegenomen. Leidend bij de definitieve keuze voor een voorkeursvariant is het behoud van de Werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam. Om op korte termijn iets te doen aan de grote overlast voor de omwonenden van de N203 bij Krommenie investeren we in de leefbaarheid, bijvoorbeeld in maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.”

De voorgestelde gedeputeerden zijn: Zita Pels (GroenLinks) voor financiën, circulaire economie, havens, cultuur, sport, Edward Stigter (GroenLinks) voor duurzame energie en klimaat), Cees Loggen (VVD) voor ruimtelijke ontwikkeling, wonen en water, Esther Rommel (VVD) voor natuur, landschap en bodemdaling, Jack van der Hoek (D66) voor economie, landbouw, recreatie en bestuurszaken en Adnan Tekin (PvdA) voor mobiliteit, Schiphol, leefbaarheid, gezondheid en milieu.

7 Reacties op Coalitie Noord-Holland: € 11 miljoen leefbaarheid Krommenie, ‘verdiepen’ A8/A9

  1. Rogier Swagerman says:

    Klinkt goed allemaal. Maar kunnen we niet veel beter een tunnel onder de Zaan maken zodat het dat viaduct in Koog aan de Zaan kwijt raken. Daar wonen veel meer mensen die er profijt van hebben, hoef je niet meer te stoppen voor een open brug op de snelweg én heeft de scheepvaart op de Zaan een obstakel minder.

    Misschien is dat een beter idee dan een tunnel aanleggen onder een paar koeien.

    • Chris Stam says:

      En en En lijkt mij. De ondertunneling onder de Zaan wordt dan het volgende project om voor te strijden.

      Want vwb A8/A9 gaat het niet alleen om “een paar koeien” maar ook om een groot natuurgebied, vele andere woonwijken in Krommenie en Assendelft (Heemskerk), het cultuur-historische element van De Stelling van Amsterdam, etc.

  2. erik schaft says:

    Al enig idee waar de tunnelbak moet worden aangelegd ?

  3. Cees Kuypers says:

    Slecht nieuws voor Zaanstad:Op pagina 6 van het Coalitie-akkoord wordt aagegeven dat de uitbreiding van bestaande of bouw van nieuwe grootschalige biomassa-centrales tegen moeten worden gehouden.

    • D meulenkamp says:

      Ik zeg goed bezig!!
      Het geen wat schone lucht oplevend verbrand word in een woonwijk, het besteld moet worden in Zweden of Canada om met een vervuilende boot naar nl gebracht moet worden. Schoon noemt zal er veel geld aan verdienen!! En zeker niet aan zijn kinderen of kleinkinderen denken!

    • André van Beveren says:

      Wat dacht je van de roetdeeltjes uitstoot van dit soort centrales?

  4. Babs says:

    Ik ben erg benieuwd of wij dit nog gaan meemaken, wonend aan de provincialeweg! Wat vaker controles van de verplichte 50km per uur zou ook zeer welkom zijn, om nog maar niet te spreken van de motoren met pakweg 80 90 km per uur.
    Ik ben nu 69 dus wie weet de laatste paar jaar boven de gemiddelde leeftijd nog genieten? Of de boompjes voor het huis lekker door laten groeien.

Leave a Reply to Babs Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>