Connexxion en bonden op ramkoers: “We gaan hier hard in, dit pikken we niet”

bus connexxion

Stakers mogen zich op 30 april en 1 mei niet verzamelen bij Connexxion. De busmaatschappij wil werkwillenden inzetten om bussen toch te laten rijden en wil geen confrontaties met stakers.

De bonden noemden de actie een poging om de staking te breken en een tweedeling te forceren tussen werkwillenden en stakers.

In een brief aan de chauffeurs van Connexxion, ondertekend door Bart Schmeink, CEO Transdev, schrijft het bedrijf dat stakers zich op een plek “buiten het terrein” moeten verzamelen en dat “werkwillenden verwacht worden op de diverse standplaatsen”.


Hier een filmpje van de eerste stakingsdag in Zaandam


Ook aan de Sluispolderweg in Zaandam, zijn de stakers en vakbonden maandag en dinsdag niet welkom bij Connexxion. Ze mogen bijvoorbeeld geen gebruik maken van de kantine om zich in te schrijven (of voor koffie). Waarschijnlijk zullen de Zaanse stakers en de vakbond uitwijken naar halte De Vlinder (aan de Poelenburg).

FNV Streekvervoer noemt de werkgevers “slechte verliezers” die “de staking willen breken door werkwilligen op diensten van stakers te zetten”. De brief sluit af met “We gaan hier hard in, dit pikken we niet”

13 Reacties op Connexxion en bonden op ramkoers: “We gaan hier hard in, dit pikken we niet”

  1. Egbert Visser says:

    Bonden zijn criminele organisaties die moedwillig bedrijven en vele mensen die niets met het conflict te maken hebben duperen. Dat de bonden bonje hebben met de busmaatschappijen is nog tot daar en toe maar veel mensen zijn afhankelijk van het OV om naar hun werk of school te gaan. Bonden denken dat deze manier van actie voeren op begrip van reizigers kan rekenen maar het werkt juist averechts. Je krijgt de reizigers achter je als ze gratis mee mogen!

  2. rj says:

    Lekker eenzijdig bericht, Egbert. Geef liever inhoudelijke informatie zodat de niet-geïnformeerde lezer zich kan vergewissen over het nut of bestaansrecht van de geplande staking

    • Egbert Visser says:

      rj, niet op de man spelen ! Het grote probleem met bonden is dat ze er echt niet voor die chauffeurs of wie dan ook zitten maar puur voor zichzelf. Staken is een vorm van chantage en dat is bij wet verboden. Het OV is al zwaar gesubsidieerd en als de eisen van de bonden wordern ingewilligd wie gaat dat dan betalen? Wij met z`n allen en uiteraard wordt de ritprijs duurder.

      • Bruce says:

        Er is wel een belangrijk verschil met chantage: chantage is verboden, en staken is een grondrecht! U geeft in uw reactie aan dat u het niet eens bent met werkdruk verlichting of loonsverhoging voor de chauffeurs, omdat dat betekent dat de reiziger meer moet betalen. De vraag is echter, als wij een dienst willen en mensen moeten werk leveren om dat mogelijk te maken, is het dan eerlijk om te zeggen dat zij dat maar voor een hongerloontje moeten doen om het zo goedkoop mogelijk te houden?

        Op dit moment concureren OV bedrijven door met de laagste prijs te bieden voor het verzorgen van busvervoer. Zij moeten die kosten dan weer ergens drukken. Zoals u stelt zijn veel mensen afhankelijk voor OV voor werk en school. Veel van die studenten en leerlingen kunnen een student OV kaart krijgen. Misschien een idee als werkgevers dan ook goed kijken naar hun reiskostenvergoeding, of OV kaarten, zodat buschauffeurs gewoon een geode loon en pauzes kunnen hebben, zonder dat iedereen weer in de auto springt.

        • Egbert Visser says:

          Ik zal nooit in zo`n hobbelbus stappen, al hoost het van de lucht dan ga ik nog liever met de auto of de fiets. De chauffeurs beseffen waarschijnlijk niet dat als veel meer mensen de fiets pakken omdat het OV te duur wordt hun baan op het spel komt te staan. Waarom legt u het probleem neer bij de werkgevers van de reizigers ? U noemt staken een grondrecht en ik noem het pure chantage. “Als jullie niet meer betalen dan gaan wij niet meer rijden.”

          • Bruce says:

            Dat staken een grondrecht is is geen mening, maar een feit. Tot 1872 was het wel verboden (artikel 415 Code Pénal), daarna niet meer en werd het onder omstandigheden geaccepteerd als gerechtvaardigd door de rechters. Sinds 1980 geldt het Europees Sociaal Handvest (ESH) in Nederland, dat in artikel 6 lid 4 een recht om te staken (behoudens enkele beperkingen) bevat. Dat u vindt dat het wellicht averechts werkt, omdat men geen sympathie heeft met de chauffeurs, maar geïrriteerd raakt door de problemen die zij ondervinden door de staking, kan ik goed begrijpen. Maar dat maakt het niet illegaal, en het blijft een grondrecht.

            Dat chauffeurs zichzelf overbodig maken is een risico. Ik kan mij echter niet zo vinden in de stelling dat het beter is onder slechte omstandigheden te werken, omdat men toch niet meer wil betalen. Als veel mensen er van afhankelijk zijn, zullen zij een eerlijke prijs moeten betalen zodat ook de chauffeurs een normale werkdruk en loon hebben. Als die prijs te hoog is, maar de dienst van groot belang is, dan zal er inderdaad subsidie gegeven moeten worden. Als er alternatieven zijn, en de vrije markt zijn gang mag gaan, dan zullen busdiensten verdwijnen en zijn mensen aangewezen op auto, fiets of taxi. Maar nu wordt de last om de dienst betaalbaar te houden gedragen door de chauffeurs, en het lijkt mij niet meer dan redelijk dat zij daarover klagen.

  3. Peut says:

    Iedereen heeft het recht om te staken. Gelukkig maar. Dat er dan weer andere mensen zijn die hinder ondervinden van de staking (oh ja, wie gaat er 30 april en 1 mei naar school? Tijdens de schoolvakantie?) kan niet uitblijven.

    Het stakingsrecht is een probaat, en in Nederland bitter weinig gebruikt, middel als protest tegen de tomeloze arrogantie van de werkgevers. Een middel om het beschamend lage loontje iets op te krikken zodat werknemers geen 2 banen nodig hebben om niet naar de voedselbank te hoeven gaan.

    En de reizigers? Tja, die willen, zo blijkt uit de 1e reactie, eigenlijk alles gratis en voor niets krijgen. Gratis met de bus. Zodat de reiziger achter de chauffeur staat. Of zit, liever. Geen enkele reiziger die meldt wel een paar dubbeltjes meer te willen betalen voor de rit, zodat de chauffeurs ook een menswaardig bestaan er op na kunnen houden. Nee, gratis moet het zijn.

    En wie betaalt dan het salaris van de chauffeur die op de ondergezeken stoel zit?

  4. Rob says:

    In Frankrijk begint men met staken voordat het overleg met werkgevers start. In Nederland grijpen bonden pas naar het stakingsmiddel als overleg is vastgelopen. Da’s verantwoord en verre van crimineel.

    • Didier Hennequin says:

      Ik heb begrepen dat er een principeakkoord was tussen werkgevers en de bonden. Dit akkoord is voorgelegd aan de leden, die het afwezen. Het lijkt mij dan logisch en normaal dat je dan opnieuw met elkaar om de tafel gaat. De bonden kiezen er echter voor om niet verder te onderhandelen, maar er met gestrekt been in te gaan en naar het zware stakingsmiddel te grijpen – met het gevolg daarmee vele forenzen te duperen. Ik heb tot dusver nog steeds geen goede en rationele uitleg van de bonden gelezen over deze stap.

      • Erik Esteie says:

        Beste Didier

        Het is toch mooi dat in een democratie leden van een vakbond een eventueel princiepe akkoord afwijzen, of niet?
        (een kluitje/riet akkoord?)

        Dat de leden van de bond daarna vragen om hun eisen kracht bij te zetten door te gaan staken lijkt me dan meer dan een logisch vervolg, dat daarbij reizigers gedupeerd worden is dan jammer, maar helaas.

        Het lijkt me in dit geval dat de vakbonden er zijn voor de leden en niet andersom

        Nu ben ik absoluut geen expert wat betreft de onderhandeling maar een eis om na 2 uur werken 5 minuten pauze te houden lijkt me niet onredelijk, een vrachtwagen chauffeur mag ook niet al te lange tijd achter elkaar rijden…..

        Dat van die 5 minuten pauze bedenk ik niet zelf, lees hier verder


        In ieder geval menen de werkgevers meer tijd nodig te hebben om de voorstellen door te rekenen en bijvoorbeeld uit te zoeken wat zo’n pauze van 5 minuten voor financiële effecten heeft. “We kunnen dat niet op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen”, aldus Kagie. “Daarvoor hebben we echt meer tijd nodig.”

        https://www.ovpro.nl/personeel/2018/04/26/staking-streekvervoer-gaat-door/

        • Didier Hennequin says:

          Ik ben nog steeds niet overtuigd. In gevallen als deze kom je er alleen uit door met elkaar te gaan praten. Je zult zien dat het hier uiteindelijk ook zo zal gaan. Met een staking geef je slechts een signaal af, en dupeer je vooral mensen die niets met het arbeidsconflict te maken hebben. (Voor de goede orde: los van bovenstaande trek ik de terechtheid van de boosheid van de buschauffeurs etc. niet in twijfel.)

  5. JK says:

    Bij mij in de straat meet ik de bus met een snelheid van 72 km/h. Zal wel zijn omdat hij moet plassen denk ik nu. Echter de bus keert bij het station,
    en dan komt hij ook weer met 68 km/h de andere kant op? Ik hoop dat hij gaat staken en blijft staken. En o jah, wat ik nog vergeet; je mag maar 30 km/h in onze straat. Kortom, van mij mogen alle bussen opgeheven worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>