Content is overal: je kunt er niet omheen. Het socialmediabericht dat je eerder vandaag voorbij zag komen, de wekelijkse nieuwsbrief van je favoriete kledingwinkel en zelfs dit artikel zijn allemaal voorbeelden van content. Content is dan ook een belangrijke pilaar voor de meeste marketingstrategieën.

Het leuke is, dat organische berichten in principe gratis zijn om te ontwikkelen. Dat betekent dat je alleen tijd hoeft te investeren. Je kunt in theorie vandaag nog beginnen aan het ontwikkelen van een content marketingstrategie. In dit artikel gaan we je iets meer vertellen over contentmarketing en hoe je dit kunt toepassen.

Partnerproductie / Ingezonden mededeling – Twenty Four Webvertising

Wat is contentmarketing?

Eigenlijk is de definitie van contentmarketing erg simpel: met content marketing leg je de focus op het creëren en verspreiden van waardevolle content. Hierbij leg je de nadruk op een specifieke doelgroep. Dat is ook logisch: het Facebook bericht dat jij leuk vindt, is waarschijnlijk een stuk minder interessant voor de buurman of je tienerdochter. Met het creëren van de passende content voor de doelgroep, hoop je hen aan te spreken, te binden en te laten converteren.  

Welke kanalen kan ik inzetten?

Content is dus overal. Het zijn allerlei (media)uitingen die een bedrijf kan publiceren. Dat zorgt er ook voor dat je erg veel beweegruimte hebt op het gebied van kanalen. Een populaire vorm van contentmarketing is SEO-blogs. Dit zijn organische blogberichten die je maakt op basis van populaire zoekwoorden. Deze blogs plaats je dus op je eigen website. Je kunt ook uitwijken naar andere vormen van content zoals bijvoorbeeld Podcasts, social media of YouTubevideo’s. Als je ervoor kiest om video- of audiocontent te maken, kan het leuk zijn om bedrukte USB sticks van bijvoorbeeld Maxilia aan te schaffen. Op deze manier heb je een leuke en persoonlijke manier om je content te bewaren zonder dat het te veel opslagruimte opeist.

Waarom zou ik gebruik maken van contentmarketing?

Contentmarketing heeft veel voordelen voor je bedrijf. Omdat je organische content publiceert, is het duurzaam. Het draagt bij aan je bekendheid en je online vindbaarheid. De content die je maakt, is van je. Dit blijft voortbestaan totdat je de beslissing maakt om het offline te halen. Op het moment dat je alleen gaat investeren in advertenties, boek je snelle resultaten, maar zodra je stopt met betalen, verlies je die content. Juist daarom is het slim om te bouwen aan je eigen content.

Hoe maak ik passende content?

We hebben het eerder in het artikel al gehad over de doelgroep. De doelgroep is ontzettend belangrijk wanneer je content gaat publiceren. Toch kan het lastig zijn om te weten wie je doelgroep precies is. Daardoor kan het slim zijn om een klantonderzoek te doen. Bekijk hiervoor de gegevens van je eigen klanten. Probeer overeenkomsten te zoeken. Denk hierbij aan demografische gegevens zoals leeftijd, woonplaats en gezinssituatie. Bedenk ook welke andere merken en producten zij fijn zouden vinden. Ontwikkel op basis van deze informatie een persona. Het is het beste om één tot drie persona’s te maken. Een persona is een fictief figuur die je doelgroep representeert. Zodra je persona’s hebt, kun je hen erbij pakken wanneer je content gaat maken. Stel jezelf de vraag: ‘zouden ze deze content leuk vinden?’.

We hopen dat het nu iets duidelijker is wat contentmarketing precies inhoudt.

* De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze commerciële bijdrage.