D66 Amsterdam en D66 Zaanstad zijn het eens: de beide steden moeten meer samenwerken. Amsterdammers moeten in Zaanstad kunnen wonen, er moet een Metro komen (zodat ze weer terug naar hun werk kunnen) en een cruiseterminal (voor de toeristen die naar Amsterdam komen).

D66-raadsleden Bart Vink (Amsterdam) en Sanna Munnikendam (Zaanstad) gaan samen een voorstel indienen.

Amsterdam wil 50.000 nieuwe woningen bouwen tot 2025, Zaanstad heeft tot 2040 een bouwambitie van 20.000 woningen. Bart Vink zegt over de bouwplannen:

“Zaanstad kan een geweldige optie zijn voor Amsterdammers op zoek naar woonruimte, maar ook als locatie voor de nieuwe cruiseterminal. We hebben alle opties nodig om de groei in goede banen te leiden. Laten we de krachten bundelen.”

Vink ziet het Hembrugterrein en de Zaanse haven (?) als mogelijke bouwlocaties en tegelijkertijd als toeristische trekpleisters:

“Onontdekte parels voor woningbouw en recreatie die bezoekers en toeristen naar Zaanstad kunnen trekken.”

Woningen

Munnikendam onderschrijft dat: “Deze woningen zijn hard nodig”. Toen wethouder Jeroen Olthof de ambitie van 20.000 in 2015 uitsprak, leek het echter voor al om groei voor Zaanstad zelf te zijn. D66 wil dus vooral voor Amsterdam gaan bouwen.

De woningmarkt in Amsterdam is volkomen overspannen, o.a. door het oprukkende toerisme. De gemeente Amsterdam heeft een hotelstop afgekondigd en AirBnB de oorlog verklaard, maar de huisjesverhuurder verzet zich tegen meldplicht.

Cruiseterminal Achtersluispolder

De toeristenstroom via cruises wil Amsterdam anders laten lopen. De huidige terminal is te klein en niet geschikt voor grote schepen. Bovendien zijn cruiseboten onhandig als er een brug over het IJ moet komen.

Daarom moet de terminal verhuizen, de Achtersluispolder is één van de twee opties (het Cornelis Douwes terrein in Noord is de andere). Vandaag hebben beide colleges (Amsterdam en Zaanstad) over bestuursopdracht vergaderd. Voor de zomer moet er een raadsvoorstel liggen.

En een metro…

Munnikendam:

“voor nieuwe woningen en toeristische trekkers zijn goede verbindingen en voorzieningen enorm belangrijk. Tussen Amsterdam en Zaandam-Centrum moeten we echt een slag maken. De snelfietsroute moet nu echt gauw afgerond worden, maar denk ook aan betere koppeling van het openbaar vervoer, betere verbindingen over water en bruggen en inderdaad – op langere termijn – ook aan een metro naar Zaanstad.”

Die metro is vooral luchtfietserij, de huidige stopt echt in Amsterdam-Noord en er zijn geen plannen om die te verlengen. Wel is een idee geopperd voor de sneltram langs de Hemweg.

Van de drie plannen zijn de 20.000 woningen en de cruiseterminal het meest concreet. Vooral die woningbouw. Dat er vooral gebouwd moet worden om Amsterdamse problemen op te lossen is een toevoeging van D66.

Zaanstad zou profiteren vanwege de werkgelegenheid die de cruiseterminal zou opleveren en de extra toeristen die de gemeente zou kunnen trekken. De terminal is echter een ‘verhuizing’ dus veel extra banen (behalve in hotel De Vrede en voor de bouw) levert dat niet op.

En waarom Zaanstad aantrekkelijker wordt voor toeristen is onduidelijk. Dat Vink het Hembrugterrein een “onontdekt pareltje” noemt is wellicht veelzeggend.