Met een feilloos gevoel voor timing – midden in de vakantie – heeft TMG-CEO Geert-Jan van der Snoek een grote reorganisatie bij de dag- en weekbladen van de TMG-groep aangekondigd.

Bij TMG, het moederbedrijf van o.a. het Noordhollands Dagblad, worden eerst 75 banen op de afdeling sales (advertentieverkoop) geschrapt. De advertentieverkoop daalde met ruim 20%.

In de tweede helft van 2016 worden nieuwe ingrepen verwacht aldus De Telegraaf:

“de regionale kantoren van Holland Media Combinatie (met name verspreid in Noord-Holland) worden grotendeels gesloten en overgebracht naar de hoofdvestiging in Amsterdam.”

Het kantoor van Dagblad Zaanstreek en De Zaankanter aan de Westzijde (foto boven) staat al geruime tijd te koop. Voor de fusie met De Zaanlander tot Dagblad Zaanstreek was hier De Typhoon gevestigd.

De Zaankanter

Bovendien komt een ingreep in de weekbladen die niet goed renderen. In de Zaanstreek geeft TMG via dochteronderneming HMC behalve Dagblad Zaanstreek ook de weekbladen De Zaankanter en de Krommenieër uit. Vorig jaar beëindigde TMG het Zondagochtendblad. Ook bij dochteronderneming Dichtbij ging de stekker eruit.

Het hoofdkantoor in Alkmaar wordt gesloten. De krant wordt voortaan in Amsterdam bij De Telegraaf gemaakt. Het eerste (niet-regionale) katern van de krant wordt sinds anderhalf jaar voor een belangrijk deel uit berichten van De Telegraaf samengesteld.

Regiojournalistiek

Verdere ingrepen zijn zeer goed mogelijk: “sales, faclitair, redactie of onze callcenters, niets is onbespreekbaar” aldus Van der Snoek in het Noordhollands Dagblad. De drukkerij in Alkmaar sloot al eerder.

De nieuwe hoofdredacteur van de krant, Arjan Paans, schreef dat samenwerking met De Telegraaf niets afdoet aan de identiteit van de regionale kranten en websites: “De regiojournalistiek gaat nooit verloren.”

Bij de Ondernemingsraad is men vooralsnog geen warm voorstander van meer redactionele samenwerking met De Telegraaf.