De Westzijde wordt tot de Klokbaai een 30 km-zone. Volgens B&W van Zaanstad wordt daarmee invulling gegeven aan een aangenomen motie waarin werd gevraagd om de hele Westzijde 30 km-zone te maken.

Maar de ‘gehele’ Westzijde vond het college wat te gortig, daarom alleen het stuk tot de Klokbaai. In de plannen voor de herinrichting van de Westzijde was echter eerder al sprake van een 30 km-zone tot de Parkstraat, wat een stukje verder is dan de Klokbaai.

In de motie werd weliswaar om de hele Westzijde gevraagd, maar de indieners hadden ook genoegen genomen het het stuk tot de Papenpadsloot.

De voorstelde zone is niet alleen korter dan waarom gevraagd werd in de motie, het is zelfs korter dan in het Plan van Aanpak uit 2015 werd voorgesteld: “Deel van de Westzijde, tussen Papenpadsloot en de Parkstraat 50 km/uur; tot aan Vinkenstraat 30 km/uur.”

De indieners zijn not amused. Ruud Pauw (ROSA):

“Ik ken de overwegingen niet van het college om tot deze keuze te komen, maar het is wel heel vreemd dat een demissionair college een motie slechts voor een klein deel uitvoert. Dat is op zijn zachts gezegd niet netjes. Ben benieuwd naar de argumentatie.”

Roland van Braam (SP):

“De motie is in meerderheid aangenomen door de raad en moet worden uitgevoerd door het college. Dertig km 30 zone Westzijde, moet minimaal tot het Papenpad zijn, zoals in de motie stond. De wethouder kan niet zijn eigen invulling hier aan geven, en hij moet de motie uitvoeren zoals is opgedragen door de raad, niet meer of niet minder!”

Paul Laport (GroenLinks):

“Zeer teleurstellend dit nieuwe voorstel. Een behoorlijke raadsmeerderheid wordt hiermee genegeerd. Dat maakt het des te pijnlijk. Het gaat om een zeer klein stukje Westzijde dat nu 30 km-zone gemaakt wordt. Terwijl misschien wel het gevaarlijkste stuk (de Westzijde rondom de Verskade en de Bieb) 50 km blijft. Juist op dit stuk fietsen veel scholieren. We zijn er absoluut niet van overtuigd dat het er nu veiliger op wordt.

We hebben ons al meerdere keren hard gemaakt voor een 30 km-zone op de Westzijde. Van verschillende mensen hoorden we dat ze blij waren dat het nu eindelijk gerealiseerd zou worden. Maar de wethouder heeft steeds aangegeven dat hij geen zin heeft om hiermee aan de slag te gaan en negeert dus gewoon de wens van de raad.”

Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond: “Wij hebben geen verkeerskundig rapport gezien waaruit blijkt dat wat het college nu voorstelt veiliger is.”

Het wegprofiel tussen de Klokbaai en het Papenpad wordt versmald. Er komen daar brede fietspaden in een afwijkende kleur terwijl de stoepen worden verbreed.

Het college zegt vanuit het oogpunt van veiligheid te kiezen voor “een iets aangepaste invulling”. Een 30 kilometer-zone met gelijkwaardige kruisingen, drempels en geen fietsstroken is op het stuk tussen Papenpadsloot en Klokbaai is: “niet wenselijk omdat het kan leiden tot verwarring voor alle verkeersdeelnemers. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede.”