De Keizer Marine Engineering, bouwer van elektrotechnische installaties voor superjachten is donderdag op eigen verzoek failliet verklaard.

Volgens het bedrijf wordt er met verschillende partijen onderhandeld over een doorstart. Lopende projecten worden afgemaakt.

Op 13 oktober verleende de rechtbank al uitstel van betaling. Het management kon de financiële verplichtingen niet langer nakomen.

Het bedrijf werd in 1965 opgericht door de grootvader van de huidige eigenaren Sjoerd en Niels de Keizer. Zij namen het in 2006 over van hun vader. Het aantal werknemers nam sindsdien toe van ongeveer 100 tot 450.

Behalve het hoofdkantoor in Zaandam aan de Sluispolderweg 44a zijn er meerdere vestigingen in Nederland, Frankrijk, Spanje en de USA.

De problemen hebben volgens het bedrijf te maken met een ‘exponentiële’ groei die ze hebben doorgemaakt, maar tegelijkertijd kwamen er “inefficiënties in de bedrijfsvoering en klantcontracten aan het licht”.

Bestellingen worden doorgaans zo’n vier jaar vooruit gedaan, het bedrijf realiseerde zich te laat dat de problemen bestonden, aldus de mededeling op de website. Ook konden ze niet snel genoeg inspelen op vragen uit de markt. De Covid-19 crisis trof de vestigingen in Spanje, Frankrijk en de USA.

Sjoerd de Keizer, CEO De Keizer International:

“De realiteit is moeilijk te verdragen en een harde klap. We hebben alles gedaan om onze klanten tevreden te stellen maar zijn op het punt aangekomen waar het niet langer houdbaar is.”

Een doorstart na faillissement zou kansrijker zijn dan een overname. (Dan zijn de schulden immers verdwenen.) In de komende dagen zullen activiteiten worden herstart terwijl de aandeelhouders met verschillende kandidaten onderhandelen.

Volgens vakwebsite Schuttevaer zou jachtbouwer Feadship betrokken zijn bij een mogelijke doorstart. Ook andere werven waar superjachten worden gebouwd, zijn betrokken bij het reddingsplan.

Bronnen: De Keizer Marine en Schuttevaer, foto’s van de website van De Keizer.