Zaanstad schat dat een ‘gemiddeld huishouden’ 30 kilo minder papier op de deurmat krijgt na de invoering van de Ja-sticker. Die sticker moeten mensen gebruiken als ze wel reclamefolders willen, zonder die sticker slaat de folderbezorger de brievenbus over.

De sticker wordt per 1 januari 2022 ingevoerd. Bewoners ontvangen wel huis-aan-huisbladen tenzij ze met een nee/nee-sticker aangeven dat ook niet te willen.

Wethouder Duurzaamheid Annette Baerveldt noemt het in een persbericht van de gemeente “een belangrijke stap naar een duurzamer en bewuster gebruik van papier. Een gemiddeld huishouden bespaart hiermee dertig kilo papier per jaar. Dit is het goed voor het milieu, zorgt voor minder afval en er komen geen folders meer terecht in zwerfvuil op straat.”

Hoe die berekening tot stand is gekomen is niet uit het persbericht op te maken. Eerder maakte Zaanstad bekend dat per huishouden 36 kilo ongevraagd papier per jaar werd verspreid, een ‘besparing’ van 30 kilo zou betekenen dat vrijwel niemand folders zou willen ontvangen.

Volgens Zaanstad bestaat ongeveer 7% van het restafval uit oud papier dat samen met het restafval wordt verbrand. Welk deel uit folders bestaat is niet bekend.

De Ja-sticker is door folderverspreiders al in hun pakket verspreid en is ook op brievenbussen te vinden (boven en onder, foto’s De Orkaan). Vanaf 1 januari is de sticker online gratis aan te vragen via www.zaanstad.nl (zoekterm ja-sticker). Ook kan de Ja-sticker afgehaald worden in het stadhuis en bij bibliotheken.

Lees hier alles over de Ja-sticker.

stickerwat inwoners ontvangen

géén stic­ker

geen re­cla­me­fol­ders, wel huis-aan-huis­bla­den

ja-stic­ker

re­cla­me­fol­ders en huis-aan-huis­bla­den (sticker doet zelfde als ja/ja sticker)

nee/nee-stic­ker

geen re­cla­me­fol­ders, geen huis-aan-huis­bla­den

nee/ja-stic­ker (zelfde als géén sticker)
geen re­cla­me­fol­ders, wel huis-aan-huis­bla­den (heeft geen zin meer, kan je laten zitten of weghalen)

(Bedrijven die Zaankanters willen bereiken kunnen adverteren op De Orkaan.)

UPDATE: De lezers hadden al snel in de gaten dat ze bij nr. 56 niet echt weten wat ze willen