Dit wordt gesloopt, hier wordt Heldin gebouwd!

“Als alles volgens planning verloopt, start in 2022 de sloop en de bouw.” Deze tekst komt van de projectwebsite Heldin-Stelling. Let vooral op de passage “Als alles volgens planning verloopt.”

Tot dusver is er erg weinig volgens planning verlopen bij dit project. Maar daar lijkt (wij houden een slag om de arm) verandering in te komen. Zaanstad heeft een overeenkomst met de ontwikkelaar gesloten en het ontwerp-bestemmingsplan naar de raad gestuurd.

De Heldin / De Stelling is één van de ’16 snelle projecten’ die Zaanstad in 2018 vaststelde waarbij binnen drie jaar gebouwd zou moeten worden. Dat is dus hier niet gelukt. Sterker nog: in de brief bij het bestemmingsplan schrijft Zaanstad dat de plannen al uit 2016 dateren maar diverse keren in de ijskast belandden.


De plannen zijn een mooie aanleiding om alle 16 snelle projecten langs te lopen. Vandaag dus: De Heldin – De Stelling.

Tussenstand: uiterdijk maart 2021 startbouw niet gelukt. Bestaande bouw nog niet gesloopt. Wel bestemmingplan gemaakt maar nog niet goedgekeurd. Plan opgeschaald.


Waar komt het?

Het voormalige belastingkantoor ligt aan de Houtveldweg (Cypressehout-Letterhout) achter het station van Zaandam. Het fietspad – de haarspeld in de volksmond – buigt nu af bij de ruïne van het belastingkantoor maar moet – als het klaar is – erlangs gaan lopen.

Houtveld (Westerwatering) dus waardoor ontsluiting nog steeds problematisch is. Het autoverkeer moet over de Houtveldweg.

Wat komt er?

Oorspronkelijk (2019): “Het complex Heldin/Stelling moet 405 woningen gaan herbergen. Woontoren De Heldin aan de Houtveldweg zou 57 meter hoog worden en 150 appartementen in 17 woonlagen gaan bevatten. Later werd dat bijgesteld tot 70 meter hoog.” De bouwhoogte varieert van 35 tot 70 meter. De woontoren van 70 meter (22 bouwlagen) komt aan de noordoostkant van het plangebied.

Nu: 449 appartementen waaronder 161 betaalbare huurwoningen waarvan 24 sociale huur en 137 middeldure huurappartementen (totaal: 36% sociale en middeldure huur). Er komen 416 parkeerplaatsen.

Het gaat om sociale huur tot en met € 752,- en middeldure huur tot en met € 920,- (prijspeil 2021). Het andere deel bestaat uit vrije sector huurappartementen (vanaf 70 m2).

In de plint van het gebouw komen ‘commerciële voorzieningen’. Het project is volledig gasloos.

Hoever is het plan?

Er is nu dus een bestemmingsplan maar dat is nog niet goedgekeurd. Eerst praat het Zaanstad Beraad erover (14 april) en dan moet de raad erover beslissen. Dat kan nog wel even duren. En dan kan er nog bezwaar worden aangetekend.

Er is een anterieure overeenkomst gesloten tussen ontwikkelaar Woonfront en Zaanstad.

Zijn er dingetjes?

Het bouwplan heeft geen last van stikstof-beperkingen.

De geluidbelasting “als gevolg van het wegverkeerslawaai op de Houtveldweg” is maximaal 60 dB. Er wordt voor 200 appartementen niet voldaan aan de ‘voorkeursgrenswaarde’ van 48 dB, maar “de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting van 63 dB wordt niet overschreden” aldus Zaanstad. B&W heeft voor de 200 appartementen hogere waarden voor geluid vastgesteld.

Er zullen zeer waarschijnlijk bezwaren worden gemaakt vanwege de hoogte. De ontsluiting zal ook een probleem worden.

Zijn er plaatjes?

Onder de nieuwste van de architect.

De 16 projecten op de kaart

Deel dit artikel:

20 reacties op Dit wordt gesloopt, hier wordt Heldin gebouwd!

  1. Rene van Lieshout schreef:

    Nog meer woningen zonder parkeergelegenheid. De wijk word volgebouwd en dat is natuurlijk prima mbt de woningnood. Maar de gemeente verteld er niet bij dat je geen auto moet bezitten want parkeerplaatsen komen er niet. Zie de Zaanse Helden bouw, > 600 huur appartementen zonder parkeerplaats. De gemeente zegt, woon je in het centrum dan heb je geen auto nodig !

    • Rene van Lieshout schreef:

      Oja en dan vergeet ik de ontsluiting van de wijk nog eens. Als 30 jaar word er over de “busbrug” vergadert

    • Rienk Spiekstra schreef:

      In de raadsvoordracht bij het bestemmingsplan staat:
      “Voldoende parkeerplaatsen voor auto’s van bewoners, bezoekers en de
      commerciële ruimte (in de planregels gefixeerd op 416 totaal), waarbij tevens
      rekening is gehouden met de dichtheid van het gebied, de nabijheid van het station en de mogelijkheid voor deelauto’s’.
      Ook het aantal fietsparkeervoorzieningen is gewijzigd naar aanleiding van de
      aanpassing van het aantal woningen en oppervlakte voorzieningen in het
      bouwplan”

      Los van of je dat voldoende vindt is het niet zo dat er meer woningen worden gebouwd zonder parkeergelegenheid.

      • René van Lieshout schreef:

        Bij Burano en de Zaanse Helden kunnen men geen parkeerplaatsen. Dit gebied lijkt ineens onder de regeling van het centrum te vallen. En dan heb je volgens de gemeente geen auto nodig , en dus geen parkeerplek , omdat je er zelf voor kiest in nabijheid van alle voorzieningen incl OV te gaan wonen.

        • Wat ook vaak wordt vergeten is dat mensen ook een voertuig van het werk hebben, of je nu in de (kraam)zorg werkt of als glazenwasser of stucadoor waar moet je al die busjes kwijt die naast die 0,7 auto per huis moeten komen?

      • René van Lieshout schreef:

        Zie Burano en Zaanse Helden

      • Jan ijsel schreef:

        Zie Burano en Zaanse Helden

    • Roy van berge schreef:

      Waar en wanneer kun je je inschrijven voor deze woningen?

  2. Karel relka schreef:

    Komt er ook een extra verbinding over het spoor? Deze buurt is zeer moeilijk bereikbaar en is slecht onderhouden. De faciliteiten laten ook te wensen over. Appartementen zijn prima maar dit is veelste hoog voor deze buurt!

  3. Jelga Biesheuvel schreef:

    Altijd fijn, die geluidsnormen. Als de omgeving daar niet aan voldoet om acceptabel te kunnen wonen passen we gewoon de normen aan – niets meer aan de hand…

  4. Britta Poeliers schreef:

    Klagen als er een boot wordt neergelegd tbv vluchtelingen uit Oekraïne “ja maar onze kinderen dan” en klagen als er een ambitieus en groots plan wordt neergelegd met vele woningen want te hoog, te weinig parkeren, moeilijk bereikbaar, te klein, te groot, te duur, te goedkoop.
    Zo wordt het nooit wat met zaanstad. Graaf een extra tunnel van de Stationsstraat of v Goghweg direct naar westerwatering en pak maar eens goed door! Die woningen moeten er gisteren komen.

    • Andre dekker schreef:

      De gemeente is laks maar zelf rijden ze wel auto. En als je in westewaterijg woont en je buiten zaandam werken heb je wel een auto nodig.maar je ze luisteren toch niet naar de bewoners

    • René van Lieshout schreef:

      Niemand klaagt over extra woningen. De gemeente heeft een a sociaal parkeerbeleid. En dan hebben we het nog niet eens over wanbeleid ontsluiting middels busbrug. Duurt pas 30 jaar

  5. Jack van Brederode schreef:

    Weer zo’n lelijk hoog gebouw 🙁

  6. Mark Veneman schreef:

    Gisteren was de brandweer daar met 3 wagens waaronder een ladderwagen en een hulpverleningsvoertuig. Geen rook en vuur te zien… Ook de politie was daarbij om het verkeer in goede banen te leiden…

    Ik hoop dat ze daar na de zomer gaan beginnen met slopen, alleen al vanwege het stof dat daar bij vrijkomt. Je kunt inderdaad zonder auto leven, maar dat is niet voor iedereen een optie.

    • Dave Groen schreef:

      Het gebouw wordt al jaren bewoond door een kraker die het niet eens is met de sloop. Hij heeft de brandweer waarschijnlijk gebeld en heeft de afgelopen dagen urenlang troep vanaf het dak naar beneden gegooid.

      Wij als omwonenden zijn blij dat dit pand eindelijk wordt gesloopt en dat er mooie nieuwe appartementen voor in de plaats komen!

  7. J.L. Koppenol schreef:

    Gezien de waardeloze ontsluiting is de het voor mij na het betrekken van een woning in 1984 en 1e bewoner wel eens klaar. Toen ik het kocht woonde ik in Westerkoog en één van de verkoop argumenten toen was dat er een ontsluiting genaamd de “Binding” gerealiseerd zou worden. Echter 2022 nog steeds nada. Zaanstad de groeten. Het ga je goed, maar ik haak af.

  8. Frans Kwast schreef:

    Woningen bouwen binnen de bestaande bouw moet helaas gebeuren, en we moeten de hoogte in. Dat is niet leuk maar anders gaat het groene buitengebied eraan. Het is het één of het ander. Veel keus is er niet en niemand, behalve de woningzoekers, zal er blij van worden. Dus zeuren over dit deugd niet of dat is waardeloos, of teveel geluid of te dicht op elkaar, zijn achterhoedegevechten. Bovendien nog dit: autorijden is dat in de toekomst niet achterhaald? Maak in plaats van parkeergelegenheid is een acceptabel, snel, vlot en goedkoop openbaar vervoer!

    • Jaap Meeuwsen schreef:

      Inderdaad Frans, weinig keus. Het is hier in het dichtbevolkte westen of leuk ruim wonen zonder natuur of de hoogte in en de natuurgebieden zoveel mogelijk behouden.
      Maar eh, autorijden achterhaald ? Een autoloze wereld dat gaan de komende generaties echt nog niet meemaken.

  9. Aaf Aafjes schreef:

    Als ik zo alle nieuwbouwplannen bekijk dan worden de komende jaren hoofdzakelijk hoog, hoger hoogst gebouwd. Vanaf de 700 Wessanenmeelfabriek woningen, schat 1.000 woningen bij station Kogerveld, 500 hoek Paltroktraat, 300 bij Bernardbrug, 700 bij De Helden, 1.000 Hembrugterrein, 700 terrein bij Houthavenkade en nu bij belastingkantoor bijna 500. Allemmaal HOOGBOUW minimaal 8 tot 22 verdiepingen hoog. Veel mensen willen graag wonen maar willen deze mensen wel in dit soort woonkazernes wonen? Ik denk dat straks maar een paar procent van de nieuwbouw bestaat uit laagbouw Huizen waar eigenlijk iedereen in zou willen wonen. Zoveel huizen in binnenstedelijk gebied gaat ten koste van veel groen en de infrastructuur kan dit niet dragen. Straks fietsen we alleen in de slagschaduwen van al deze hoogbouw, kil en koud. Een moeilijk dilemma voor gemeente en woningzoekenden. Elk nadeel heeft zijn voordeel,(al wens ik dit niemand toe) Ik heb als invalide een woning op de begane grond toegewezen gekregen van een woningcorporatie.
    Tip: binnenkort te koop: 2 onder 1 kap woning aan de Dorpsstraat in Jisp aan de wegsloot

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.