Het voorspellen van nieuws is een riskante zaak. Maar op grond van wat er in 2018 is gebeurd, durven we wel een gokje te wagen.

De Ikea-soap is nog niet ten einde, we verwachten minstens twee rapporten over ongevallen (Dekamarkt en Bernhardbrug), het gerechtelijke onderzoek naar het A10-ongeluk en een paar fikse verbouwingen of de aanlopen daartoe (Thorbeckeweg en de Zaanbrug).

Ook is de spooroverbouwing af (denken we) en wordt er gewerkt aan de Wilhelminasluis (hopen we), en er is een feestje (weten we zeker).

1. De Ikea-soap

Wat gaat er met het Ikea-terrein gebeuren? Na jaren soebatten, rode lopers, geheime stukken, uitstel, smoesjes, sloopwerk, uitstel en nog eens uitstel weten we zeker dat Ikea niet komt. Maar de Bruynzeelhallen zijn gesloopt en Ikea is eigenaar van het terrein. Ze kunnen het verkopen, maar de nieuwe eigenaar moet ook ‘historiserend’ bouwen, dat wil zeggen dat in het ontwerp de Bruynzeelhallen herkenbaar moeten zijn. Zaanstad heeft beloofd een van de autobedrijven uit te kopen en een nieuwe toegangsweg te maken. Of dat aangekocht is, wat Ikea betaald heeft (en voor welk bedrag precies) is niet bekend. Onze vraag: wordt dat openbaar in 2019?

2. De Mediamarkt-verhuizing

Eén van de grootste winkels uit het centrum Zaandam, Mediamarkt, heeft aangekondigd eind 2019 te vertrekken. Internationaal verkeert het Duitse bedrijf in zwaar weer. In Zaandam willen ze wel blijven, maar dan op bedrijventerrein Zuiderhout (toevallig: Ikea wil daar niet). De gemeente ligt dwars. Het zou volgens de Detailhandelsvisie niet mogen. Dat is een beetje vreemd, aan die visie houdt niemand zich en bovendien is het juridisch waarschijnlijk niet houdbaar. Onze voorspelling: Zaanstad gaat door de knieën.

3. Het Berhardbrug-ongeluk

Het ongeluk bij de Prins Bernhardbrug waar eind november twee zwaargewonden vielen, zal in 2019 onderzoeksrapporten opleveren. Zaanstad doet zelf onderzoek en ook de Onderzoeksraad. Pikant wordt de relatie met de aanbevelingen van de Onderzoeksraad na het dodelijke ongeval bij de Den Uylbrug, zijn die allemaal tijdig opgevolgd? Dat er sprake is van een bedieningsfout of een beoordelingsfout van de brugwachters is overigens nog onzeker. (foto boven, Erik Esteie)

4. Verkeersruzie A10

Het fatale ongeluk waarbij eind december twee motorrijders omkwamen na een verkeersruzie komt begin deze maand opnieuw in de publiciteit als de 52-jarige verdachte uit Krommenie in staat van beschuldiging gesteld gaat worden (tenzij het OM beslist dat de zaak anders ligt). Op basis van de eerste verklaringen lijkt duidelijk dat beide partijen bij de ruzie betrokken waren (bij een snelheid van 100 à 130 km. per uur).

5. Holland Museum / Monetjaar

De ruzie rond het Monetjaar lijkt enigszins geluwd maar de kou is niet helemaal uit de lucht. Veel enthousiasme is er niet om in 2024 het verjaardagsfeestje van Zaanstad op te luisteren. Eigenlijk was 2021 een betere keus, ook volgens de experts. Vraag blijft waar die expositie moet komen. Het Zaans Museum zou ongeschikt zijn, of minstens moeten worden verbouwd. Directeur Hovers vindt zijn museum nu al te klein. Langzaam maar zeker wordt toegewerkt naar het Museum Holland – een nieuw museum in Zaandam (het nieuwe Cultuurcluster?). Waar wachten we op? Welke musea en welke particulieren welke Monet’s af willen staan. Als ze niet weten waar de tentoonstelling komt, wordt dat trouwens lastig.

5. Avant voor de Thorbeckeweg

Het voorbereidende werk voor de Thorbecketunnel zal moeten gebeuren. Dat moet de doorstroming naar Hoogtij verbeteren. Bredere en langere invoegstroken voor de Coentunnel moet ook daar soelaas bieden. De Noorder-IJ- en Zeedijk wordt grotendeels afgesloten, er komt een langere busbaan en ook fietsers zouden moeten profiteren.

6. Onderzoek Deka-parkeergarage

Inmiddels is de vergunning voor de verbouwing van de parkeergarage bij de Dekamarkt in Wormerveer aangevraagd. In september stortte een deel in, maar heropening kan nog wel even op zich laten wachten. Onderzoek wordt nog gedaan, ook de Onderzoeksraad houdt de zaak in de gaten i.v.m. hun eigen onderzoek naar het instorten van een parkeergarage in Eindhoven. Inmiddels is gebleken dat er tijdens de bouw veel mis is gegaan. De bouwer had z’n zaakjes vaak niet op orde en op één moment moest Zaanstad een bouwstop afkondigen. Voorspelling: er zullen harde noten gekraakt worden in de onderzoeken.

7. Zaanbrug?

Komt-ie-er-wel of komt-ie-er-niet? Dat de bouw van de nieuwe Zaanbrug in 2019 gaat beginnen is niet erg waarschijnlijk, maar stappen moeten er wel worden. Halverwege 2018 had de brug al af moeten zijn. Maar er is geen aanbesteding, geen definitief ontwerp, geen krediet… wel zijn er plannen voor een referendum (!), de huidige brug zou namelijk nog jaren meekunnen. Wij kunnen niet wachten.

8. Hobo-soap

Het verhaal begon in 2015, dit jaar gaat de soap het vierde jaar in: Hobo of Piccolo (of allebei zo als nu) of toch iets anders. Onze voorspelling: Zaanstad blijft lekker ‘op de kaart’ in 2019 (en misschien halen we de 5 jaar wel).

9. Verbinding A8-A9

Geen 4 of 5 jaar durende soap maar eentje van minstens 50 jaar: de verbinding tussen de A8 en A9. 2019 wordt spannend. Gedeputeerde Elisabeth Post houdt vol dat de nieuwe plannen voor het (favoriete) Golfbaanalternatief genade kunnen vinden in de ogen van de Unesco, maar dat is twijfelachtig. Unesco is tegen elke doorsnijding van de Stelling van Amsterdam, en met de Unesco tegen kan de Stelling z’n status als Werelderfgoed kwijt raken, iets wat de rijksoverheid onacceptabel vindt.

10. Tunnel Guisweg

Onze voorspelling: ondank alle ketelmuziek gebeurt er in 2019 niets… het laatste nieuws: “eind 2019 wordt een ‘Gezamenlijk Voorkeursbesluit’ en een ‘Rijk-regio bestuursovereenkomst’ over de tunnel verwacht”. Je kan dat ook ‘iets’ noemen… maar dat eind 2019 gehaald wordt is natuurlijk nog niet eens zeker…

11. Wilhelminasluis

In februari wordt het werk hervat, in 2020 moet de sluis klaar zijn. Korte samenvatting van het voorafgaande: het idee achter de aanbesteding (2012!) was dat het “snel en goedkoop” zou lukken en af zou zijn voor Sail2015. De uitvoering werd “traag en duur”. De Provincie moet € 8 miljoen extra betalen bovenop de aanneemsom van € 25 miljoen. Bouwer Heijmans moet een boete van € 2,7 miljoen aan de provincie betalen en schiet er bij in omdat de extra kosten hoger zijn dan € 8 miljoen.

12. Spooroverbouwing

Die moet dus eind van dit jaar klaar zijn. Feestje. Ook zonder Cultuurcluster, maar wel met winkels, een fijne betonnen plaat, een nieuwe tijdelijke trap (beloofd is beloofd), een fietsenstalling, een fiets- en wandelroute, een vernieuwde stationsentree en nieuwe liften…

13. Orkaan Lustrum

De best bezochte Zaanse nieuwswebsite bestaat 5 jaar in februari 2019