Een glazen Orkaan-bol hebben we niet. Maar wat in 2020 nieuws gaat worden, denken we wel te kunnen gokken op basis van wat er vorig jaar gebeurde.

De 10 dingen die in 2020 nieuws gaan worden dus: variërend van de nieuwe burgemeester van Wormer tot de plannen voor Museum Holland en van de nieuwe Zaanbrug tot de nieuwe norm voor Schiphol.

Vandaag: vliegbewegingen Schiphol.

2020 is het laatste jaar van de ‘beperking’ van het aantal vliegbewegingen op Schiphol tot 500.000. De nationale luchthaven benadert dat aantal al twee jaar. In 2021 moet er een nieuwe grens komen, en omdat de contracten al lang van tevoren gemaakt worden, is 2020 het jaar van de waarheid.

Het kabinet heeft al het aantal van 540.000 laten vallen, onder voorwaarde dat de veiligheid niet in het geding komt en de overlast beperkt blijft. Dat laatste zou gegarandeerd moeten worden door technologische vooruitgang: vliegtuigen zouden stiller worden en minder brandstof gaan verbruiken. Harde cijfers over die claim ontbreken trouwens. Zo’n constructie lijkt erg op het vorig jaar gesneuvelde stikstof-besluit (PAS) waarbij ook een gokje genomen werd op toekomstige ontwikkelingen.

Als onderdeel van de uitbreiding zou ook vliegveld Lelystad open moeten. Ondertussen wordt al gedacht aan extra landingsbanen op Schiphol.

Het verzet tegen Schiphol neem toe. Onderwonenden verenigingen zich, houden acties, bestrijden de claim dat Schiphol een ‘motor’ van de economie is en gaan de discussie aan over de betrouwbaarheid van de cijfers over geluidsoverlast en stikstof-dispositie.

Dit schreef De Orkaan eerder over Schiphol.

Onder: percentage inwoners in Zaanstad, Assendelft, Krommenie, Westzaan en Wormerveer dat ernstige overlast ondervindt van vliegtuigen, industrie en auto-verkeer (Zaanpeiling 2018)

overlast auto vliegtuig 2018 zaanpeiling