€ 539 miljoen voor extra rijstroken A7 en A8

a7 a8 oostzaan

Het Rijk trekt € 366 miljoen uit en de regio € 173 miljoen voor een ‘mobiliteitspakket’ voor het verkeer tussen Hoorn en Amsterdam.

Belangrijke onderdelen zijn extra rijstroken op de A8 en A7 en het openstellen van de beide reserve-rijstroken bij de Coentunnel. Ook de Guisweg- en Thorbecke-tunnels en het aanpassen van het knooppunt Zaandam zijn onderdeel van het pakket.

Ministers Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Van Veldhoven (Milieu en Wonen) en bestuurders uit de regio – onder meer van Wormerland, Oostzaan en Zaanstad – hebben deze afspraken ondertekend.

Ook moet het fietsgebruik gestimuleerd worden en komen er extra carpoolplaatsen. De bereikbaarheid van openbaar vervoer-knooppunten in Zaanstad, Purmerend en Hoorn moeten verbeterd worden, ook in verband met belangrijke woningbouwopgaven die in die gebieden zijn voorzien. In de Zaanstreek gaat het met name om woningbouw in de buurt van station Zaandijk Zaanse Schans.

Wethouder Rob Berkhout (Wormerland):

“Tijdens de gesprekken over de verkenning van de A7 en A8 (de Corridorstudie), heb ik het belang van snelfietspaden aangekaart, inclusief een directe aansluiting op de kern Wormer en ik zal daar in de toekomst met onze partners in de regio verder over praten.”

Wethouder Gerard Slegers (Zaanstad):

“Met het ondertekenen van deze bestuursovereenkomst geven we een enorme impuls aan de leefbaarheid en bereikbaarheid in de regio. Specifiek voor Zaanstad betekent dit dat er drie grote en belangrijke bereikbaarheidsprojecten, de Guisweg, de Thorbeckeweg en het ombouwen van de Prins Bernhardweg/A7 tot stadsweg, gerealiseerd kunnen worden. Dit biedt enorme kansen om kwaliteit aan de stad toe te voegen en de doorstroming te verbeteren.”


Bronnen: persberichten Oostzaan, Wormerland en Zaanstad, foto uit persbericht Oostzaan

8 Reacties op € 539 miljoen voor extra rijstroken A7 en A8

  1. Peter Prins says:

    Die belachelijke dubbele invoegstrook komende van Amsterdam naar Zaandam afschaffen, grootste rede van de file’s op de A8.

  2. Robert Van Tellingen says:

    Benieuwd voor welke plannen van de tunnel Guisweg er subsidie is verleend. Ook benieuwd of de raad daarover is geïnformeerd. De buurt tast sowieso in het duister…

  3. Robert Van Tellingen says:

    Als een tunnel betekent dat er geen plaats meer is voor Olam is dat voor iedereen het beste, want die fabriek stoot recordhoeveelheden ammoniak uit. Maar waarschijnlijk gaat de gemeente voor de minst bevolkingsvrienselijke variant. Een tunnel diie de overlast voor de buurt verergert. De NS, Rijkswaterstaat en Olam mogen niet belangrijker zijn dan de inwoners van Zaandijk en Koog aan de Zaan, die overigens in het duister tasten wat betreft de plannen.

  4. Erik schaft says:

    Ammoniak uitstoot Olam? Recordhoeveelheden? Hoe veel is dat dan?
    En is dat elke dag?

    • robert van tellingen says:

      Erik, het is 57.000 KILO per jaar. Je kan daar mensen mee vergiftigen.bron: Groene Amsterdammer

  5. Anna de Groot says:

    Over de uitstoot van OLAM zijn schriftelijke vragen aan B en W gesteld, die beantwoord zijn. Inmiddels is er een tweede serie schriftelijke vragen ingediend.
    Het voornemen van OLAM is overigens om de uitstoot van ammoniak volgend jaar fors te verminderen.

    • robert van tellingen says:

      De cynische waarheid is dat als er een journalistiek onderzoek komt, wordt het aangepast. De gemeente Zaanstad wist er ook van en stonden het toe. De fabriek en de gemeente hebben willens en wetens haar bevolking bloot gesteld aan een mengsel dat niet goed is voor de volksgezondheid. Kennelijk zijn de aandelen Olam belangrijker dan haar eigen bevolking van -in dit geval- oud-Zaandijk

  6. Jaap Meeuwsen says:

    Het grootste deel van de bouw ligt stil vanwege het stikstofprobleem en dan deze plannen ?
    Of is het probleem tegen die tijd weer opgelost ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>