Het Rijk trekt € 366 miljoen uit en de regio € 173 miljoen voor een ‘mobiliteitspakket’ voor het verkeer tussen Hoorn en Amsterdam.

Belangrijke onderdelen zijn extra rijstroken op de A8 en A7 en het openstellen van de beide reserve-rijstroken bij de Coentunnel. Ook de Guisweg- en Thorbecke-tunnels en het aanpassen van het knooppunt Zaandam zijn onderdeel van het pakket.

Ministers Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Van Veldhoven (Milieu en Wonen) en bestuurders uit de regio – onder meer van Wormerland, Oostzaan en Zaanstad – hebben deze afspraken ondertekend.

Ook moet het fietsgebruik gestimuleerd worden en komen er extra carpoolplaatsen. De bereikbaarheid van openbaar vervoer-knooppunten in Zaanstad, Purmerend en Hoorn moeten verbeterd worden, ook in verband met belangrijke woningbouwopgaven die in die gebieden zijn voorzien. In de Zaanstreek gaat het met name om woningbouw in de buurt van station Zaandijk Zaanse Schans.

Wethouder Rob Berkhout (Wormerland):

“Tijdens de gesprekken over de verkenning van de A7 en A8 (de Corridorstudie), heb ik het belang van snelfietspaden aangekaart, inclusief een directe aansluiting op de kern Wormer en ik zal daar in de toekomst met onze partners in de regio verder over praten.”

Wethouder Gerard Slegers (Zaanstad):

“Met het ondertekenen van deze bestuursovereenkomst geven we een enorme impuls aan de leefbaarheid en bereikbaarheid in de regio. Specifiek voor Zaanstad betekent dit dat er drie grote en belangrijke bereikbaarheidsprojecten, de Guisweg, de Thorbeckeweg en het ombouwen van de Prins Bernhardweg/A7 tot stadsweg, gerealiseerd kunnen worden. Dit biedt enorme kansen om kwaliteit aan de stad toe te voegen en de doorstroming te verbeteren.”


Bronnen: persberichten Oostzaan, Wormerland en Zaanstad, foto uit persbericht Oostzaan