Op 17 november 2019 wordt Manon Kramer om 4 uur ’s nachts wakker, misselijk van de stank.

Het is niet voor het eerst. In januari van dat jaar heeft ze last van een ‘hele sterke zurige lucht’, en aan het eind van die maand besluit ze dat ze vanwege de misselijkheid en de hoofdpijn niet meer thuis kan wonen en slapen.

Manon, eigenaar van kapsalon De Haremakerai in Koog aan de Zaan, houdt in 2019 een dagboek bij: “gasachtige lucht” (9 januari), “hele sterke stank overlast” (24 januari), “penetrante zurige lucht” (27 februari), “Ontzettende stank overlast en wij als buren allemaal wakker” (1 maart), “Wakker van de stank” (27 april), “1 weekend stank vrij” (12 juni), “hele sterke stank overlast kon er niet van slapen, zurige geur” (2 juli), “Alle dagen stank hele pand” (11 tot 14 oktober).

In januari 2020 stelt ze vast dat ze last heeft van chronische longproblemen en zware medicijnen nodig heeft.

De bron van de overlast (“Hele zware gemixte cacao en zure lucht”, 22 december) is cacao-producent Olam, die aan de andere kant van de Stationsstraat zit. De overlast is niet alleen in de woning merkbaar maar ook in de kapsalon (“Stank in de kapsalon”, 14 november).

Bescherming

Ten einde raad stuurt Kramer een brief (met haar dagboek-aantekeningen) naar de gemeente, naar Olam en naar de ombudsman van Zaanstad:

“in een ultieme poging, [vraag ik] nogmaals uw aandacht voor de door mij, mijn personeel, mijn klanten en door de buurtbewoners ervaren stankoverlast. Een overlast die zeer waarschijnlijk veroorzaakt wordt door OLAM of gerelateerd is aan door OLAM verrichte activiteiten.

Er zijn al vele partijen bij betrokken geraakt, zonder dat dit tot nu toe enige oplossing heeft geleid.

Natuurlijk realiseer ik mij dat een organisatie als OLAM die blijkbaar voldoet aan alle regels, hetgeen voor mij oncontroleerbaar is, niet zo maar even kan stoppen met haar activiteiten. Ditzelfde geldt echter voor mijn bedrijf waar niet alleen ik, mijn medewerkers en ook mijn klanten overlast ervaren.

Het kan toch niet zo zijn dat ik mijn bedrijf moet sluiten als gevolg van oorzaken die buiten mijn invloedssfeer liggen. Ik verwacht als zelfstandig ondernemer in deze ook van een gemeentebestuur enige ‘bescherming’.”

Ventilatie

Eerdere klachten hebben geen effect gehad: ‘een vertegenwoordiger van het Omgevingsloket kwam met adviezen als, ventilatie open zetten en chiffon tussen gemeente riolering of iets anders. Kan helaas niet zeggen dat deze adviezen van enige waarde zijn geweest.”

“Tot op heden is er eigenlijk helemaal niets gebeurt, er wordt soms eens gepraat, nog eens gepraat, er worden eens wat putten schoon gespoten (naar horen zeggen) zonder ook maar een spoor van enig tastbaar resultaat. Het lijkt wel of iedereen naar iedereen kijkt om toch vooral helemaal niets te hoeven doen. Waarbij ik als slachtoffer vermalen dreig te worden tussen ambtelijke en industriële ‘molens’.

Ik verzoek u met klem, de draad op te pakken, en te laten zien dat dit bestuur er is voor alle inwoners van Zaanstad en dat hetzelfde bestuur overlast niet tolereert.”

Geurkaarsen

Kramer heeft ook contact opgenomen met Olam die vervolgens een ‘Health and Safety Executive’ (HSE) Engineer naar Kramer stuurt, de Olam medewerker laat vervolgens weten “dat de loop van de riolering is nagekeken en er een pijp richting mijn kapsalon loopt en voor mijn salon de hoek omgaat en dat Olam verder niets kan doen.”

Ook meldt ze de overlast bij Zaanstad waarop enkele ambtenaren de salon bezoeken, ze constatren geen rioollek, (“helaas voor mij want ze roken de stank en vonden dit niet normaal”).

“Ik heb geurkaarsen in de salon om de klanten, het personeel en mijzelf enigszins te ontlasten van de enorme stank. Ik ontvang klachten van de klanten dat de jas die ze aan hadden enorm stinkt en ze deze moesten luchten of wassen. Vanaf 24 januari leef en slaap ik niet meer thuis.”

Een inspecteur van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied komt in februari 2019 langs, hij “was van mening dat stankoverlast bij Olam vandaan zou komen en ging er werk van maken.”

Eind februari constateert ze dat er van dat ‘werk’ weinig terecht komt:

“Herhaaldelijk contact met dhr XYZ* omgevingsdienst Noord-Holland. De Heer XXX* van Olam is in totaal 3 keer geweest. Olam reageert niet op emails, brieven of telefoon.”

Kramer krijgt van 18 buurtbewoners te horen dat ze ook overlast ondervinden terwijl een aantal ondernemers op de Guisweg ook last blijken te hebben.

De SP heeft inmiddels vragen over klachten gesteld, op 5 maart wil ze deze in het Zaanstad Beraad beantwoord zien.

* De namen van de Olam-engineer en de medewerker van de Omgevingsdienst zijn weggelakt uit de documenten. Hier de volledige brief en de bijlagen over de klachten en de contacten. De documenten werden op 4 februari verzonden er zijn op 27 februari door Zaanstad op de website gezet.

Foto boven: de kapsalon op de hoek van de Hoogstaat en de Stationsstraat in Koog aan de Zaan met Olam op de achtergrond (Google Streetview).