Eenrichtingsverkeer op Zaanse Schans

De Zaanse Schans krijgt eenrichtingsverkeer voor voetgangers. Wie richting Wormer gaat, moet het fietspad op. De terugweg mag het paadje langs de molens belopen worden.

Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond Zaanstreek spotte de pijlen: “Wij verwachten daar dan gevaarlijke situaties.”

Wij ook. Normaal gesproken zijn de voetgangers en fietsers op de Zaanse Schans al een linke mix, maar als ze ook nog eens naar het fietspad gedwongen worden en bij elke molen de dijk op spurten wordt het echt een Russische roulette.

UPDATE 1: volgens onze onvolprezen lezers zijn voetgangers op een fietspad bij wet alleen toegestaan als er geen voetpad is, en dat is er hier wel.

UPDATE 2: op het stuk voor De Walvis zijn pilonnen geplaatst om de verkeersstromen van elkaar te scheiden. Maar ook hier lijken voetgangers en fietsers hetzelfde stukje weg te moeten gebruiken (foto onder).

Afgelopen weekend werd het al drukker op de Schans, en als de horeca met ingang van 1 juni weer opengaat, zal het weer drukker worden.

Sonja vindt het maar niks dat de toeristen het fietspad worden opgestuurd. Volgens haar staan de pijlen ook nog eens op de verkeerde kant van het fietspad. Dat laatste is een kwestie van smaak, de linkerkant van het fietspad wordt wel aanbevolen (omdat je dan beter fietsers aan ziet komen) maar verplicht is het niet meer. In dit geval was het handig geweest om het oversteken naar de molen tegen te gaan.

(Helemaal handig was geweest om helemaal niks te doen.)

eenrichtingsverkeer zaanse schans

Foto Wim de Jong

 

eenrichtingsverkeer zaaanse schans sonja puhl diehle

Foto: Sonja Puhl-Diehle

27 reacties op Eenrichtingsverkeer op Zaanse Schans

  1. Henk Hartog schreef:

    Goed plan.. Maar ik hoop dat die fietsers erook rekening mee houden, en zich niet Asociaal gaan gedragen, EN de regel in acht nemen.

    • Henk Brunt schreef:

      Niet alleen de fietsers maar ook de voetgangers die te gast zijn op het fietspad moeten rekening houden met fietsers en zich sociaal gaan gedragen.

  2. Jaap Meeuwsen schreef:

    Uh ? Wandelaars op een fietspad ?
    Volgens mij is dat niet toegestaan maar waarschijnljk ben ik te beperkt om dit soort gekke overspannen regeltjes te begrijpen.

  3. Marcel van Kampenhout schreef:

    Volgens mij kan dit richtingensysteem alleen maar werken, wanneer er dranghekken worden geplaatst, al vanaf de ingang bij de fietsenstalling, om zo fietsers en voetgangers te scheiden, met af en toe gaten, waar voetgangers kunnen oversteken. Maar zelfs dan: die voetgangers willen daarna weer terug naar de looproute. Is dát oversteken dan ook met eenrichtingspijlen geregeld? Schijnbaar niet. Het wordt een puinhoop.

    • Siem van Westen schreef:

      Met terug keer is wel degelijk rekening gehouden. De vuistregel via fietspad( iedereen lopend) richting Wormer. Van richting verannderen kan bij elke molenopgang. Via het voetpad ( iedereen lopend) bovenop de dijk richting Zaandam.

  4. Henk Brunt schreef:

    Lijkt een goed plan, hopelijk houden de lopers rekening met de fietsers en blijven ook aan de rechterkant lopen, fietsers moeten hen dan inhalen en zij zien dat er tegemoet komend verkeer is. (lopers zijn dan niet ongeleide projectielen links stug door lopen zonder te zien of er voor de fietsers tegenliggers zijn of uit te wijken). Overigens: wat doe we met toenemende autoverkeer op dit fietspad?
    Tegens een extra reden om de aanleg van een nieuw fietspad te versnellen.

  5. Rob Wolvers schreef:

    Volgens het RVV mogen voetgangers alleen van het fietspad gebruik maken indien voetpad ontbreekt. Aangezien hier een voetpad is, lijkt hier iemand bezig een illegale situatie te creëren.

    • De Orkaan schreef:

      Dat klopt inderdaad, hier de wetstekst:
      Artikel 4 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens)
      1 Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
      2 Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.

      • Aris Bakker schreef:

        Juist! art. 4 RVV laat NIETS aan duidelijkheid te wensen over 🙂

      • p.hoogkamer schreef:

        hoi orkaan ,stichtingzaanse schans maakt het heel bont mogen zij zomaar de openbare ruimte leesfietspad afsluiten .zonder vergunning.
        zie filmpje nh nieuws van vandaag.

  6. Klaus schreef:

    Begrijp heel goed dat er inkomsten nodig zijn om de ZaanseSchans draaiend te houden. Daar hebben we toeristen voor nodig. Dat we die moeten scheiden begrijp ik ook en dat daarvoor het fietspad wordt gebruikt is dan het meest voor de hand liggend. Maar toeristen en fietsen is nu al een kriem, laat staan de idioten die denken dat je met 30+ de schans over kan fietsen. Eigenlijk zouden deze mensen hun fiets moeten inleveren.

    In de huidige situatie is met een beetje inlevensvermogen, geduld, aangepaste snelheid en af een toe een brul het goed te doen.

    Met de gescheiden voetgangers stromen is dat natuurlijk niet meer mogelijk. Al snel zal fietsen verboden worden.

    Dan is meteen het probleem van het fietspad opgelost en dat komt nooit meer terug en dan kan de schans afgesloten worden en kan men kaartjes verkopen.

    Ik als Zaankanter fiets daar bijna dagelijks en geniet van de omgeving en is mij alles aan gelegen dat dit zo blijft. Dus hoop dat de gemeente en de schans werkt aan een oplossing die voor beide geld.

  7. Jaap Meeuwsen schreef:

    Misschien een goed idee om bij het betreden van de Schans ook een gezondheidscheck in te stellen zoals bij de horeca het plan is ?
    Iedereen mag dan gezellig dicht bij elkaar lopen.
    O nee, mag niet want is tegen de privacyregels dacht ik zo.
    De enige die naar mijn gezondheid mag vragen is mijn arts ( beroepsgeheim ) en niet zomaar een of andere werknemer.
    Dit rare plannetje zal ook nu wel weer snel teruggedraaid worden.
    Weer eens niet verder over nagedacht door onze overheden.
    Wat zullen we binnen afzienbare tijd moeten lachen om al die gekke capriolen wanneer dit virus uitgedoofd is.

  8. Erhan Atalay schreef:

    Lees weer ondoordachte goed bedoelde situatie van de gemeente. Gevaarlijk en onverantwoordt. Ga er eens goed voorzitten als er ergens een wijziging gemaakt word. Kijk naar de Pro’s en Con’s. Misschien de plannen met meer mensen delen zodat het een overzichtelijk maar een goede aanpassing word.

    • Jaap Meeuwsen schreef:

      Ja maar Erhan, de gewoonte in Nederland ( dit geval Zaanstad ) is, zeker in deze tijd, eerst ondoordacht doen en daarna pas nadenken.
      En daardoor worden er fouten gemaakt.
      Zie ook afvalscheiding, biomassacentrales enz.

  9. frenk van heeswijk schreef:

    Tussen 10.00 en 18.00 uur verboden voor fietsers, m.u.v. bestemmingsverkeer.., opgelost lijkt me.

    • frenk van heeswijk schreef:

      Er zijn prachtige alternatieve routes.., ontdek je plekje.., ik ken ze…

      • Jaap Meeuwsen schreef:

        Ja, die ken ik ook maar ik denk niet dat de vele scholieren vanaf de kant van Wormer nou zo’n trek hebben om een eind te gaan omrijden.

    • Jaap Meeuwsen schreef:

      Tis natuurlijk een gewoon doorgaand fietspad ri Wormer frenk.
      Zolang er geen fietspad buitenom is, maar ja, hoe lang dat nog gaat duren ?
      Heeeel lang vrees ik.

      • frenk van heeswijk schreef:

        Jaap wij hoeven hier geen nieuwe paden voor aan te leggen, misschien hooguit verbreden, maar je kunt fietsen via onze Amerikaanse molen of via de enge Wormer. Je eerste of tweede lesuur op het Michael kan je via de Schans en anders fiets je maar een stukje om. Tijd genoeg en goed voor de conditie en onze lokale economie. Je kunt Wormer ook bereiken via het Zuideinde. De openbare weg over de Schans blijft openbaar alleen vanwege Corana tijdens speruren gesloten voor fietsers. Een win-winsituatie lijkt me.

  10. Didier Hennequin schreef:

    Dit is nauwelijks werkbaar. Het lijkt erop dat er een plan is gemaakt omdat er een plan moet zijn. Voor de rest is het puur voor de bühne (lees: voor de beleidsmakers, het RIVM, en eventuele handhavers). Die dijk is te smal voor een fiets-/voetgangerscombi, waarvan de laatsten waarschijnlijk meer met andere dingen bezig zijn dan met letten op het overige verkeer. Enige oplossing voor de korte termijn: fietsers afstappen daar waar de voetgangersstroom begint. En op de lange termijn: een nieuw fietspad om de Schans heen.

  11. Ernst Debets schreef:

    Het enige dat gaat werken op het eerste stuk (tussen Leeghwaterweg en de Huisman), is als je daar een betonrichel van 50 cm hoog plaatst (die ook wel bij wegwerkzaamheden gebruikt worden). Er is op dat stuk Kalverringdijk ruimte genoeg. Bovendien denk ik dat we voorlopig alleen Nederlandse toeristen op de Schans zien en die worden geacht wel aan fietsers gewend te zijn. Iets dat je van de gemiddelde buitenlandse toerist niet kunt zeggen.

  12. Siem van Westen schreef:

    Op het eerste stuk vanaf de brug tot de Huisman staan de pylonnen/ verkeerskegels niet op het midden van de weg zodat er bij calamiteiten niet vanalles gesloopt/ verwijdert hoeft te worden. Vandaar op het fietspad geen pylonenne/ verkeerskegels.
    We praten voornamelijk over toeristen maar dit is ook de kans( die velen aangrijpen) voor mensen uit onze eigen regio om (weer?) eens over da Schans te lopen

  13. Rob Wolvers schreef:

    In heel Nederland wordt invulling gegeven aan de anderhalve meter economie door meer ruimte te reserveren voor (brom-)fietsers, maar in Zaanstad/Zaanse Schans wordt die ruimte juist beperkt door voetgangers het fietspad op te sturen. Tel daarbij op dat het tweerichtingsbromfietspad al te smal is en je kunt op je vingers natellen dat daar conflicten gaan ontstaan. Nu is de Kalveringdijk ook nog eens een openbare weg, dus daar kun je niet zomaar pilonnen en pijlen gaan plaatsen, daar moet een verkeersbesluit aan ten grondslag liggen.

    Eénrichtingsverkeer op de Zaanse Schans? Ik denk dat die route dan beter kan lopen via de kaasboerderij. Ja, dat zal niet altijd gemakkelijk zijn, maar het zijn bijzondere tijden (vrij naar Rutte) en dan mag van een ieder een kleine inspanning verwacht worden. Oók het bestuur van de Zaanse Schans kan daarin acteren door het inzetten van verkeerscoaches op strategische punten.

  14. Jeannette Schoone schreef:

    Voorlopig zullen Schans en molens het vooral moeten hebben van toeristen uit eigen land. Veel grenzen zitten nog dicht. Dus Nederlanders, gedraag je en houdt rekening met elkaar. Handiger was het geweest de voetgangers links op het fietspad te laten lopen. Dan zouden er geen oversteken hoeven plaatsvinden. Nóg handiger was het als iedereen bij de Bonte Hen met het pontje naar de overkant zou varen.

    • Marianne Metselaar schreef:

      Wel jammer, Jeannette, dat het pontje i.v.m. de corona dreiging niet vaart. Een veerbootje waar qua grootte de 1,5 meter afstand niet haalbaar is. Dat is maar 1 van de meerdere praktische problemen waar wij helaas mee kampen.

  15. Sam van Buuren schreef:

    Zondag met racefiets vanuit noorden op plots overstekende voetganger geknald, ter hoogte De Kat. Liepen op fietspad wegens corona. Ben met ambu afgevoerd, heb luxatie ac gewricht, minstens maand mee zoet. Heb st Zaanse Schans aansprakelijk gesteld voor schade aan fiets, kleding, arb. ongeschiktheid wegens creeeren niet veilige situatie voor fietsers, geen waarschuwing/bebording.

  16. Siem van westen schreef:

    Beste Sam, heel veel sterkte met je herstel. Jammer dat dit jouw most overkomen maar..
    Gezien de vele berichten de afgelopen tijd was je gewaarschuwd dat het een gevaarlijk pad is.

    In het algemeen ( niet persoonlijk naar jouw Sam):

    Het heel apart dat mensen evengoed hard( soms keihard) in het verkeer rijden.
    Als een situatie in potentie gevaarlijk is hoor ik mijn snelheid daar bij aan te passen.
    Ik merk dat velen denken opzij want hier kom ik aan waarbij een enkeling even belt of toetert.
    Mijn rijinstructeur zei altijd :” het verkeer is een spel dat je samen speelt”
    Als je een onervaren danspartner hebt pas jij je aan die aan in de hoop dat de ander iets leert en je uiteindelijk samen voor goud kunt gaan.
    Dat is in het huidige verkeer vaak ver te zoeken.
    Het is een groot podium waarop velen éénakters spelen en dat is chaos.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *