De eerste elektrische pont over het Noordzeekanaal vaart in Velsen. Maar ook de bijna 100 jaar oude diesel-ponten bij Buitenhuizen en de Hemweg worden vervangen door elektrische exemplaren.

De aanlegsteiger bij de Hempont is al aangepast, en ook het laadstation is gebouwd. Wanneer komt de elektrische Hempont?

Wij dachten – op basis van wat het pontpersoneel ons vertelde – dat de Hempont de laatste was. Maar daar klopt niks van volgens het GVB: “Wij hebben nog niet bekend gemaakt op welke NZK-verbinding de tweede pont gaat varen.”

Die tweede pont (de NZK 101) is ook al te water gelaten in Hardinxveld-Giessendam, en zal binnenkort getest worden. De ruwbouw van pont 102 in Rotterdam is klaar en de pont wordt nu afgebouwd. De bouw van NZK Pont 103 is begonnen.

Of de tweede pont ook in Velsen komt, hangt van de politiek af, “daar is nog niets over bekend” aldus het GVB.

In ons artikel over de pont in Velsen meldde onze waarnemer dat er minder auto’s op konden, dat klopt niet volgens het GVB:

“er kunnen niet minder auto’s op de pont. Er kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtauto’s of 400 reizigers op. Er zijn aan beide kanten flexibele hekken waardoor het dek naar behoefte ingedeeld kan worden (dus meer auto’s en minder fietsers, of andersom).”

Hier hier ons dossier over de elektrische pont.

De ‘oplaad-steiger’ met stekker