De nieuwe Wilhelminabrug zorgt voor een betere doorstroming van verkeer door het centrum van Zaandam, maar de fietsroute over de brug heeft tot discussies geleid (en binnen een dag tot de eerste valpartij).

Ook de ‘gedeelde’ fiets/voetgangers-paden op de Zaanse Schans doen stof opwaaien: is dat veilig? En eigenlijk wel toegestaan? En dan lijkt het ook niet helemaal goed te gaan met de bebording en omrij-routes voor fietsers.

Eerst maar eens de Wilhelminabrug. Gisteravond, 20 mei, werd die geopend. “Mooi hoor, maar dat slingerbochtje net voor de brug???” schrijft Yede Bruinsma op Facebook. Sonja Puhl-Diehle van de Fietserbond Zaanstreek is het daarmee eens: “Dat gaat nooit goed. Ook al omdat het fietspaadje op de brug veel te smal is.”

Het probleem is dat de weg op de brug veel breder is dan de Nicolaasstraat bij het Zaantheater. Wie richting de Burcht fietst moet een scherp slingerbochtje naar rechts maken het fietspad op. Tussen fietspad en autostrook ligt een betonnen rand. Vanaf de andere kant lost het fietspad nogal snel op in de autostrook, de auto’s worden naar rechts gedwongen. Onder deze afbeelding een foto van vanmorgen (21 mei) van de eerste valpartij op de brug dankzij de betonnen randjes.

UPDATE: Hildr Behrens-Vogelesang (GroenLinks) heeft vragen gesteld aan B&W over deze situaties, ze wil o.a. weten of de fietscoördinator van Zaanstad en de Fietsersbond geraadpleegd zijn. Ze wil graag dat de situaties zo “snel mogelijk veilig en duidelijk wordt gemaakt voor fietsers”

wilhelminabrug fietspad mei 2020 orkaan

valpartij wilhelminabrug 1000
Politie bij valpartij, foto Martin Hammer

De Zaanse Schans

Hier zijn pilonnen op het deel voor De Walvis aangebracht, het fietspad langs de molens is nu ook deels voor voetgangers ingericht om de 1,5 meter af te dwingen. Enkele reacties: “niet te doen met voetgangers op het fietspad”, “absoluut geen goed idee! Hou het fietspad voor de fietsers”, “Voetgangers op het fietspad dus? Nee, dat is niet te doen. Nu al niet. Die gasten lopen waar ze willen.” Sonja Puhl-Diehle: “We verwachten daar gevaarlijke situaties”.

Voorstanders zijn er ook, Erik van Druenen: “Shared space, werkt op veel plekken.” Sonja Puhl-Diehle (die ook de foto maakte): “ja op pleinen, maar niet op een doorgaande route. (…) Het is een brom/fietspad dat nu al niet voldoet aan de CROW normen. Veel te smal en dan ook nog eens ongeleide toeristen toelaten? Het is trouwens wettelijk niet eens toegestaan En het is een regionale fietsroute.”

Dat van dat ‘wettelijk niet toegestaan’ klopt, volgens de wet mogen er alleen voetgangers op het fietspad als er geen voetpad is, en dat is er hier wel.

eenrichtingsverkeer zaaanse schans sonja puhl diehle

Op de Westzijde gaat het mis met de bebording. Eenrichtingsverkeer voor alle verkeer, maar er is een fietsroute gemaakt waar ook gebruikt van gemaakt wordt.

westzijde afgesloten mei 2020 orkaan

Bij de brug van de Jan Eijdenbergstraat naar de M.L. Kingweg in Zaandam staat al sinds 11 mei een ‘verboden toegang’ bord, voor alle verkeer. Fietsers moeten omrijden, maar hoe is onduidelijk. Bovendien trekt niemand zich daar wat van aan, de route is namelijk helemaal niet ontoegankelijk voor fietsers. Je kan daar prima doorfietsen.

ml kingweg afgesloten mei 2020 orkaan

Met de borden bij de Dam gaat het ook mis, ook daar is het verboden voor alle verkeer, uitgezonderd vrachtauto’s en bromfietsen. De fietsers zijn vergeten.

bord dam verboden orkaan april 2020