Toeristisch fietsen langs het water, van Zaandam naar Amsterdam? Zo’n Dam-tot-Dam-route staat al jaren op het verlanglijstje van Zaanstad en Amsterdam. Een 75 pagina’s dik rapport (pdf hier) is al in maart 2012 verschenen.

Maar zo’n route ontmoet veel obstakels: er moeten bruggen bij de Prins Hendrikkade en Zijkanaal H komen, een slinger om De Conrad, een nieuwe route door de Achtersluispolder, asfaltering van het pad langs het Barnegat, en niet te vergeten een oversteek over de Coentunnel.

Dat laatste is sinds kort geregeld, hoewel de weg naar de over-Coentunnelweg goed verborgen is. De Orkaan ging gister met Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond op safari door het woeste gebied tussen Zijkanaal H en De Coentunnel en ontdekten de doorsteek naar Amsterdam-Noord.

De brug over de Kattegat/Hanepadsloot
De voorgestelde fietsroute loopt over de Prins Hendrikkade naar het Vissershop. Die oversteek over Kattegat/Hanepadsloot is nu onmogelijk, terwijl de bewoners van de Prins Hendrikkade zich verzetten tegen zo’n brug.

Omrijden dus via Skagerrak en Bleekerstraat. Hieronder de plek – gezien vanaf de Bleekerstraat waar de brug moet komen. De grond (aan de kant van de Prins Hendrikkade) is al in eigendom van de gemeente.

1 bleekerstraat ph kade

Brug over Zijkanaal H
Langs het Vissershop kan gewoon gefietst worden, de slinger om wolkenkrabber De Conrad is trouwens overbodig en onnodig duur volgens de Fietsersbond. Wij fietsen langs de Achtersluispolder, en dan rechtsaf langs zijkanaal H, bij de woonboten (de gemeente Amsterdam heeft alle bewoners al geïnformeerd over de plannen).

In de toekomst moet de route door het industriegebied gaan, Zaanstad moet daartoe het bestemmingsplan herzien. Hieronder de plek waar de brug moet komen. Eerder schreef de Orkaan over de brug en hoe die eruit gaat zien. Samen met het fietspad langs het Barnegat zou dit als eerste gerealiseerd kunnen worden. ER zou een subsidie van de Stadsregio gebruikt kunnen worden, de Zaanse bijdrage voor het realiseren van de brug over Zijkanaal H wordt geschat op € 0,45 mln volgens de gemeente.

2 zijkanaal

Langs het Noordzeekanaal
En dan wordt het spannend. Na de weg langs de woonboten wordt het pad smaller en smaller. En als het – zoals de afgelopen week – geregend heeft, ook erg modderig. Als de Coentunnel dichterbij komt, wordt het pad een streepje modder tussen de struiken. In 2016 moet dit een fietspad zijn geworden.

3 modderpad

Over de Coentunnel
En plots, als een wonder, duikt daar een gloednieuwe brede geasfalteerde weg op: over het Coentracé. De weg wordt ook gebruikt om te hoge vrachtauto’s (na boete van €1000) weg te leiden van de tunnel.

4 over coentunnel

Amsterdam-Noord
We komen uit op de Meteorenweg bij de Febo-fabriek in Amsterdam-Noord, en kunnen via de Cornelis Douwesweg naar de NDSM-pont fietsen. Korter en mooier dan de lus onder de Coentunnelweg. Maar wel een beetje modderig.

Voor de onverschrokkenen is er een nog slimmere route: gewoon de busbaan volgen, en op de plek waar de bus onder de Coentunnelweg doorgaat, rechtuit. Dan kom je ook bij de weg over de Coentunnel. Snel daar een fietspad aanleggen zou de beste oplossing zijn. Maar nu is fietsen op de busbaan nog verboden.

6 busbaan

Hieronder het kaartje uit het rapport van 2012 (klikken voor grote versie).

 

Screen Shot 2014-10-26 at 22.58.37