De ingebruikname van de nieuwe fietsenstalling de Droogschuur in april 2020 heeft niet tot minder fietsendiefstallen in dat deel van het stationsgebied van Zaandam geleid. Daarvoor was er een ‘open’ stalling achter het station.

In 2018 en 2019 waren er zo’n 60 fietsendiefstallen per jaar in Westerspoor*. In dat gebied ligt ook de fietsenstalling aan de westkant van het station. In 2020 was dat 64 en in de eerste negen maanden van 2021 gaat het al om 58.

Bij de nieuwe fietsenstalling was wel cameratoezicht maar die beelden werden niet bekeken of opgeslagen en werd er wegens budgettechnische redenen’ bijna niet gehandhaafd. Perry van der Velden van POV stelde onlangs vragen over het ‘forse aantallen diefstallen’ in De Droogschuur, dat zou onder meer om elektrische fietsen gaan. Het antwoord van de gemeente was dat aan die situatie een einde was gekomen:

“inmiddels zijn de beelden doorverbonden met de politie en handhaving. Indien er diefstal plaatsvindt kan de politie de beelden direct benutten om de dader(s) staande te houden of op te sporen.”

Om hoeveel diefstallen dat ging, of ze zijn afgenomen en hoeveel daders er staande zijn gehouden, werd niet vermeld. De gemeente beloofde wel dat er een “memo voor het einde van het jaar zou worden gedeeld met de raad” over de situatie op de spoorovergang en de veiligheid bij de Droogschuur.

Dat duurt De Orkaan te lang en daarom zochten we het zelf uit. Eerder deze week deden we de verkeerssituatie op Slinger en Buiging, vandaag de diefstallen.

Toename van diefstallen

De conclusie is dat het aantal diefstallen niet afneemt als 2020 met de voorgaande jaren wordt vergeleken en dat ook in 2021 er eerder sprake is van een toename dan van een afname. Als de trend van 2021 zich voortzet zal het aantal fietsendiefstallen in Westerspoor in 2021 hoger zijn dan in 2020. In de laatste maanden (tot september) was er ook geen afname van het aantallen diefstallen.

Wanneer exact de camerabeelden zijn doorverbonden werd niet bekend gemaakt. In juni van dit jaar was het zeker nog niet het geval. Iemand die toen aangifte bij de politie deed, werd geadviseerd om zelf ervoor te zorgen dat de camerabeelden veiliggesteld werden. Ze belde met het nummer van de Interval Groep (“dit pand is voorzien van video bewaking”), maar die verwezen door naar de gemeente. Daar werd doorverwezen naar Handhaving, maar ook daar wisten ze niet waar die camerabeelden werden bekeken of opgeslagen. Na drie uur bellen gaf ze het op.

Graveeracties

Dat de politie al enige tijd (en met succes) handhaaft, lijkt er overigens niet op. Eind augustus meldt de politie in een mail aan één van onze lezers:

“in ons werkgebied zijn de fietsendiefstallen een groot probleem, met name bij de fietsenstalling naast het station van Zaandam. Momenteel zetten wij verschillende acties op om het aantal fietsendiefstallen terug te dringen.”

Handhaving wordt daarbij niet genoemd, wel worden er fietsgraveeracties aangekondigd.

En gaat het vooral om elektrische fietsen? De woordvoerder van de politie laat weten dat het soort fiets dat gestolen wordt, niet apart wordt bijgehouden, ‘snorfietsen’ horen bij ‘bromfietsen’.

Data over het aantal fietsendiefstallen komen van het CBS.

* Het gaat om bij de politie gemelde diefstallen. Het gebied Westerspoor omvat overigens een groter gebied, ook het bedrijventerrein tot aan het Noordzeekanaal hoort daarbij.

Aantallen fietsendiefstallen met jaar in Westerspoor, 2021 is t/m september (data: CBS)