De fietspaden op de Beatrixbrug zijn volgens de Fietsersbond te smal en zijn verhoogd aangelegd: “de situatie is nu niet veilig voor fietsers”.

Zaanstad wil de betonnen randen tussen fietspad en rijbaan rood-wit schilderen om de rand beter op te laten vallen. Dat vindt de Fietsersbond onvoldoende. Beter is het de brug helemaal af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.

Wethouder Gerard Slegers had specifiek laten kijken naar de fietsstroken vanwege de ongevallen op de Wilhelminabrug waar ook een smal en verhoogd fietspad ligt. Daar werden de fietspaden al snel na de opening afgesloten vanwege de vele ongelukken. De Wilhelminabrug wordt minder intensief gebruikt dan de Beatrixbrug omdat er minder doorgaand verkeer is. Ook rijden er geen bussen.

LEES OOK: Bussen op de Beatrixbrug

Obstakels

De opening van de Beatrixbrug is uitgesteld omdat de veiligheid in het geding was. Nu mogen alleen bussen over de brug. De bond vindt de fietspaden te smal en de betonnen rand gevaarlijk, ook bevat het fietspad gevaarlijke obstakels:

“Zaanstad heeft de Fietsersbond gevraagd om mee te denken hoe de fietspaden toch gebruikt kunnen worden. Maar wij hebben voor deze situatie, waarvoor we al in 2015 waarschuwden, geen oplossing.”

Zaanstad heeft volgens de bond aangegeven dat het niet mogelijk is om de gevaarlijke hoogteverschillen weg te halen, maar:

“het voorstel om de afscheidingsbanden rood en afwisselend wit te maken is niet duidelijker dan de huidige band. De verhoogde fietspaden blijven gevaarlijk. Als een vrachtfiets langzaam de brug opgaat zal menig fietser inhalen en komt dan op het grensgebied fietspad met rijbaan terecht. Bovendien is de fietsstrook ter hoogte van de poller 1,50 m breed en heeft het effect van een fuik. En dat met rechte stoepranden.”

Gewenning

De bond schrijft dat Zaanstad hoopt dat fietsers aan de situatie gaan wennen waardoor er “op den duur minder ongelukken door het hoogteverschil zullen gebeuren.” de Fietsersbond vindt dat riskant:

“Gewenning is een letterlijk levensgevaarlijke overweging, als je na verloop van tijd nog een ongeval krijgt dan zou dat je eigen schuld zijn want je had genoeg tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Maar onveilig blijft onveilig, hoe dan ook. Verkeerssituaties moeten voor een ieder duidelijk en herkenbaar zijn en niet tot verrassingen leiden.”

De fietspaden zijn sowieso te smal volgens de bond,

“maar als de brug na opening dicht gaat is er een groot aantal fietsers dat tegelijk de brug over gaat, de kans op botsingen, of fietssturen in elkaar en dergelijke, is dan reëel.”

Beatrixbrug afsluiten

De Fietsersbond stelt voor om de fietsers op de Beatrixbrug op de rijbaan te laten rijden en de brug totaal (7 dagen 24 uur) af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd openbaar vervoer en hulpdiensten. En de brug moet net de Wilhelminabrug 30 km als maximum snelheid krijgen. Ook wil de bond de pollers definitief omlaag zetten en met camera’s het inrijverbod laten handhaven.

Voor de Wilhelminabrug heeft de bond ook ideeën:

“De enige veilige constructie is het verhoogde fietspad weg te halen. De veiligheid van fietsers is doorslaggevend en daarom is het goed de fietspaden open te stellen voor voetgangers en de fietsers te laten rijden op de rijbaan.”

Foto: Bas Sommeijer