Recent kreeg de Fietsersbond via de Vereniging Behoud Engewormer plannen onder ogen van de herinrichting van Engewormer. Onveilig voor fietsers volgens de bond.
Nieuw asfalt vindt de Fietsersbond ‘hartstikke fijn’, maar het hele ontwerp is volgens de bond gericht op maximale doorstroming van autoverkeer:
‘Liefst zoveel en zo snel mogelijk. Voor fietsers is amper ruimte. Geen fietsstroken, zelfs geen rode suggestiestroken. Niet meer dan een lijn 90 cm uit de berm.’
In België noemen ze dat volgens de bond een moordstrook: ‘Automobilisten gebruiken zulke strepen onbewust als geleide lijn, waardoor fietsers in de praktijk rakelings gepasseerd worden. Met een aanzienlijk hogere kans op aanrijdingen.’
De Nederlandse CROW-richtlijnen worden volgens de Fietserbond volkomen genegeerd.
Ook vreest de bond dat bij ‘een nog altijd dreigende afsluiting van het fietspad langs de Zaanse Schans, scholieren genoodzaakt zullen zijn van Engewormer gebruik te maken en fietsende toeristen om de betaalmuur heen willen rijden’.
Het is dan ‘slechts een kwestie van tijd voordat dit weer goed mis gaat’ aldus de bond.
Een omrijdroute via de Engewormer zou overigens niet de bedoeling zijn. De PvdA in Wormerland stelde daarover vragen aan B&W van de gemeente die daarop op 2 april al een gesprek gevoerd met het college van Zaanstad:
‘Een eventuele afsluiting van het fietspad Kalverringdijk kan pas als er eerst een goede omleiding moet zijn gerealiseerd voor fietsers van en naar Wormerland voordat de Zaanse Schans uit de openbaarheid kan worden gehaald.’
Zaanstad was het daarmee eens.
In de plannen is opgenomen dat een (gratis) fietsverbinding vanuit Wormer richting Zaanse Schans / St. Michaël College en vice versa mogelijk blijft. Uitgangspunt is volgens Zaanstad dat fietsverkeer op de Zaanse Schans wordt gescheiden van bezoekers. Het fietspad langs de Kalverringdijk wordt deels verlegd richting oostzijde van Zaanse Schans.
In de Mobiliteitsvisie van Wormerland wordt de Engewormer ‘een belangrijke schakel tussen Wormer en de Wijdewormer en naar de A7’ genoemd. Dus inderdaad vooral voor auto’s.
Door Piet Bakker op basis van informatie Fietsersbond Zaanstreek, PvdA-vragen Wormerland en de Mobiliteitsvisie van Wormerland.
Ik fiets regelmatig een rondje Enge Wormer. Een mooie route met prachtig uitzicht over de velden vol vogelleven. De noordkant is autoluw gemaakt, maar de zuidkant vanaf de brug bij manege Veldt tot aan Bartelsluis verwerkt veel meer autoverkeer dan de weg aankan. Als fietser voel je je er niet veilig. Tuincentrum Ofman is voor fietsers eigenlijk niet veilig bereikbaar. Een goede oplossing weet ik niet. Het liefst zou ik daar gewoon minder autoverkeer zien. Of heel langzaam rijdend autoverkeer. Dat zou ook schelen in het enorm hoge aantal doodgereden dieren op dit stuk weg. Maar voor autoverkeer uit de Wijde Wormer of vanaf de Leeghwaterweg richting Wormer (en andersom) is dit wel de kortste en snelste route.
De enige oplossing is de automobilisten via de Clausbrug over de N-wegen te laten rijden de snelweg op, TomTom stuurt je ook zo. Dan kan de Enge Wormer autoluw gemaakt worden, die dijk is niet gemaakt voor auto's, maar voor wandelaars, handkarren en paarden met wagens.
Extra kilometers afdwingen zorgt voor meer vervuiling. Er zit na de Bartelsluis ook bedrijventerrein dus dat er verkeer is, kan je niet voorkomen.
Ik ben voorstander van betere bescherming van fietsers. ook de Zaanse Schans is onveilig. Ik heb zelf net een week in het ziekenhuis gelegen door een blinde toerist die met een vreemde actie op het fietspad kwam.
Eline, dat was 100 jaar geleden !
Als je vanaf de A7 komt is de dijk toch de snelste route, via de Clausbrug is een pokke eind omrijden.
Maar je hebt verder gelijk, een inrijverbod in de spits zou een oplossing kunnen zijn!
Of maak er en fietsstraat van zoals de dr Jan Mulderstraat in Zaandijk of de Westzanerdijk in Zaandam, waar auto`s te gast zijn .
Ach, ze hebben zoals gewoonlijk echt geen idee hoe dit op te lossen.
Ze rommelen maar aan hoor.
"Voordat de Zaanse Schans uit de openbaarheid kan worden gehaald" is trouwens weer zo'n prachtig bedachte zin.
Zeg dan gewoon een hek er omheen.
Een fietspad beneden langs de dijk net als richting Knollendam zou een veilige oplossing zijn.
Hoe wil je dat doen met al die op en afritten van de bewoners.
De verkeersdrempels die op die weg liggen, zijn zo laag dat iedere auto met volle snelheid er overheen rijdt. In Frankrijk leggen ze zulke gemene drempels zodat je het uit je kop laat om er sneller als 30 km er overheen gaat. Let je even niet en rij je zoals ik een enkele keer er sneller overheen, dan geeft dat een klap van de onderkant van de auto die het asphalt raakt. Geen leuk gevoel.
Een beter oplossing zou zijn er enkele versmallingen aan te leggen waar auto's wisselend de andere richting voorrang moeten geven. De fietsers kunnen op die plekken gewoon rechtdoor fietsen.
Safety first. Een mooie spreuk, maar toch niet altijd het leidend beginsel, want onpraktisch.
De fietsroute langs de Zaan, langs de Zaanse Schans, loopt over de oudste uitvalsroute van Wormer richting (destijds nog Oostzaan). Al dan niet door city marketing is ons Zaanse erfgoed in populariteit gegroeid. Van heinde ver vliegen ze deze kant op om het te aanschouwen, en met drommen staan ze op het fietspad. De veiligheid is al een tijdje ernstig in het geding en zijn er geen verkeersregelaars te bekennen. Nog een paar weken geleden maakte een fractiegenoot een lelijke val met zijn fiets door een bezoeker uit Sri Lanka met een rits gebroken ribben en een kapotte fiets als gevolg. En hij kan nog steeds moeilijk zitten. Wachen we tot er iemand een doodsmak maakt? Goed dus dat er maatregelen komen, en dat is aan Zaanstad. Wel verwacht ik dat eerst de passende verkeersmaatregelen van kracht zijn, voordat de Zaanse Schans ontoegankelijk wordt gemaakt. Een verkeersomlegging waarbij scholieren fietsend via de Engewormer ringdijk en langs de Amerikaan St. Michael College kunnen bereiken is een rotoplossing. Ook voor al die fietsers die in Koog aan de Zaan, en verder in Zaandam hun bestemming hebben. Laten we dit goed doen en zorgen dat voor fietsers zo snel mogelijk een goede route beschikbaar komt, en pas dan de volgende maatregelen. Dat moet toch mogelijk zijn? Ja dus!
Kees-Jan, als ik het goed heb is de dijk van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier dus daar hebben de gemeenten Wormerland en Zaanstad geen zeggenschap over.
En het stuk Enge Wormer dat op de foto staat is niet van belang voor scholieren uit Wormer, die kunnen al veel eerder het fietspad langs de Hercules ( Amerikaanse windmolen) nemen.
Verder is een aantal jaren geleden de fout gemaakt de nieuwe brug niet een paar honderd meter westelijker te bouwen, dus in het verlengde van de Westdijk voordat deze naar rechts afbuigt komende vanaf de Leeghwaterweg,
Tja, die fietsersbond wordt allang niet meer door iedereen serieus genomen dus begrijpelijk dat er lang niet altijd naar ze geluisterd wordt.
@ Bert.
Als je dat fietspad neemt langs de Amerikaanse windmolen, dan kom je nog uit in de bocht van de Engewormer en dat is toch net niet wat je wil om die kinderen veilig over te laten komen. Nu nemen ze de Schans en fietsen aan het einde linksaf een fietsvriendelijke weg op. Op die dijk rijden ze de vouwen uit je broek en er zijn malloten die presteren het om in de auto een andere auto te passeren. Heb het zelf meegmaakt dat ik daar 60 reed en een gek mij nog voorbij ging.
Mee eens Gerrit, maar als die kinderen van school naar huis rijden via de Zaanse Schans dan moeten ze weg ook oversteken dus zoveel verschil is er dus niet, behalve dan dat die route een stuk korter is.
Het is en blijft moeilijk een veilige oplossing te vinden.
Ik opperde al in een eerdere rectie om van dijk een fietsstraat te maken maar je kan ook wegversmallingen maken of de dijk vol leggen met die drempeltjes zoals het stuk tussen de Bartelsluis en de Kalverringdijk.
Als je daar met 60 overheen gaat dan rammelen je vullingen al uit je kiezen, laat staan als je nog harder rijdt.
Gekken hou je altijd, ik zou zo`n malloot geen ruimte geven om in te halen.
Bert, dat is vorig jaar veranderd de dijk zal nog wel HHNK zijn, maar de wegen zijn overgedragen aan Wormerland ik dacht ergens in 2024 reeds.
Is er nog over nagedacht dat er mensen wandelend van de mooie polder willen genieten ? Ga voor goud en leg ook een mooi wandelpad aan en voor auto's heeeel veel drempels
"een kwestie van tijd voordat dit weer goed mis gaat". Een eufemisme. Botsing tussen auto (60Km) en een fietser (14km) loopt altijd zeer slecht af. 2x raden voor wie.
Het is bepaald onveilig fietsen daar. De auto's rijden snel en vlak langs je. Ik zou me daar veiliger voelen door links te fietsen, maar nog liever neem ik een andere route of ga ik daar met de auto :P
Het is echter wél de weg waar straks de SMC leerlingen overheen moeten, want in wazige toezeggingen door Zaanstad geloof ik niet meer.
Een fietspad ten oosten van de Zaanse Schans dwars door het Natuurgebied. Ach ja, iedereen wil ook wel eens wat, toch?