Fietspad langs stadhuis komende drie jaar slechts ‘kortstondig’ gestremd

In de officiële publicatie over de bouw van de Catharinatoren aan de Korte Hogendijk in Zaandam lazen wij dat “een groot deel van openbare weg afgesloten moet worden inclusief fietspad en het trottoir langs het fietspad (…) voor de periode van 16 augustus 2021 tot 26 april 2024.”

Volgens de woordvoerder van verkeers-wethouder Gerard Slegers betekent dat niet dat gedurende die drie jaar fietsers permanent moeten omrijden: “het fietspad zal waarschijnlijk kortstondig enkele keren gestremd zijn tijdens bijzondere gebeurtenissen.”

Er is volgens Zaanstad “afgesproken dat het fietspad beschikbaar moet zijn en blijven”. Voor voetgangers verandert er meer, die “worden tijdens de werkzaamheden langs de Provincialeweg geleid naar de tijdelijke trappen.”

Dat is ook anders dan bij de afsluiting in juni 2019 toen voetgangers en fietsers via het Rustenburg moesten, en dat massaal negeerden. Ook in 2018 werd deze route (met oversteken van de Provincialeweg, Vinkenstraat en Stationsstraat) aanbevolen.

Bij het aankondigen van de plannen is vergeten de Fietsersbond op de hoogte te brengen. Dat gebeurt alsnog. Bij de bond waren ze dan ook verbaasd toen ze het artikel in De Orkaan lazen. Sonja Puhl-Diehle van de bond:

“Wij wisten hier niets van. Heb gelijk de fietscoördinator bevraagd. Die wist ook van niets.”

Inmiddels is de Fietsersbond ervan op de hoogte dat het fietspad toch niet permanent afgesloten wordt, “wij horen nog en worden erbij betrokken.”

Foto boven: de afsluiting van het fietspad in 2019 (De Orkaan), onder: het kaartje van het gebied waar gewerkt wordt. Op het onderste stuk komt de Catharinatoren. Extra complicatie is dat op het bovenste deel de Monettoren vanaf eind 2022 gebouwd wordt, daar zou het fietspad ook last van kunnen krijgen. In het door de rode lijn afgezette gebied zit het volledige fietspad.

Deel dit artikel:

10 reacties op Fietspad langs stadhuis komende drie jaar slechts ‘kortstondig’ gestremd

  1. Rob Wolvers schreef:

    Sorry, maar het staat toch echt in de Staatscourant:

    “het fietspad langs de spoorlijn [en het trottoir] worden afgesloten voor alle verkeer voor de periode van 16 augustus 2021 tot 26 april 2024 of zolang nodig is”

    Het wordt dus afgesloten voor een periode van 3 jaar. Langer zelfs als de werkzaamheden uitlopen.

    Zo’n toezegging over “kortstondige stremming” is uitermate vaag. Wegbeheerder en projectleider kunnen het fietspad naar believen afsluiten als het hun uitkomt, zulks onder verwijzing naar het verkeersbesluit.

    We hebben inmiddels al zoveel ervaring met afsluitingen, omleidingen, anti-fietshekken, obstakels en rondslingerend bouwmateriaal op dit fietspad dat geen enkele uitspraak, toezegging of belofte nog enig vertrouwen wekt.

    • De Orkaan schreef:

      Wij hebben de toezegging van wethouder Slegers en gaan hem daaraan houden. En dan is er nog de ervaring van de levensgevaarlijk capriolen die fietsers en voetgangers uithaalden tijdens de waardeloze omleidingsroute in 2019. Welke wethouder wil daarvoor verantwoordelijk zijn?

      Maar formeel heb je gelijk. De gepubliceerde maatregel biedt de optie om de zaak naar believen af te sluiten, en inderdaad voor 3 jaar of nog langer.

      • Ik weet het niet goed. Enerzijds is het betreffende verkeersbesluit vrij rigoreus geformuleerd. Anderzijds zegt het BABW het volgende:
        – “ingeval van de uitvoering van werken, opdooi, de doorweekte toestand van een weg of weggedeelte, dreigend gevaar of andere dringende omstandigheid van voorbijgaande aard” kun je een weg gewoon tijdelijk afsluiten; maar:
        – In afwijking van artikel 35 geschieden de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.

        In dat “regelmatig voordoen” schuilt hier het geniep, want je kunt inderdaad stellen dat zo’n bouwproject tot “regelmatig voordoen” van Werken en/of Gevaar zal leiden.

        Enfin. Ik hoop maar dat ze geen rare dingen doen.

  2. Mark Veneman schreef:

    Die omleiding via het Rustenburg is gewoon véél te lang, bevat te veel kruisingen en te veel verkeerslichten (en die staan voor fietsers altijd op rood!) Wellicht een goed idee om langs de bouwplaats zeecontainers zonder deuren en kopschotten te plaatsen en op die manier een overdekt fietspad te creeëren dat veilig voor fietsers (en scooterrrijders) is. Ook de Houtveldtunnel zal m.i. bereikbaar moeten blijven en dat kan op dezelfde manier.

    • Sonja Puhl Diehle schreef:

      Goed idee die zeecontainers. Moet er wel verlichting in natuurlijk.

      • Mark Veneman schreef:

        Is geen probleem. Die containers worden vaker bij grote bouwprojecten in de stad gebruikt. Ik heb ze wel gezien bij de VU in Amsterdam, toen daar een flinke uitbreiding werd gebouwd. Toen zat er ook verlichting in. Twee containers naast elkaar met éénrichtingsverkeer geeft een ruim fietspad.

        • Rene Minnebo schreef:

          Daarom snapte ik het ook niet want een paar jaar geleden zijn ze op dezelfde route ook toegepast, waarom deze keer dan ook niet. Het is echt naadje als je 3 jaar lang om moet rijden. Vooral in de middag is het giga druk en dan ook nog straks met winkelend publiek erbij. Nee geen goed idee dus. Hou de route open dat is veel beter.

  3. Jos Blomkwist schreef:

    De gemeente Zaanstad wil zich graag laten voorstaan op zijn groene gedrag. Alles moet groen behalve als het “tijdelijke” maatregelen voor fietsers zijn. Fietsers zijn in deze gemeente altijd het wormvormig aanhangsel wat dat betreft. Kijk maar eens naar het grandioze “fietspad voor kinderen” in de Wezelstraat.

  4. Pim Wiersma schreef:

    Het fietspad langs spoor blijft gewoon open tijdens de bouw.

    Procesmanager “De Catharina” Gemeente Zaanstad
    Pim Wiersma

  5. Jolanda Nijdam schreef:

    Ik begrijp dat het irritant is als je door stremmingen stukken om moet rijden en langer onderweg bent, maar deze maatregelen worden wel genomen om gevaarlijke situaties te voorkomen.En waar gebouwd wordt, wordt de situatie eerst altijd erger, voordat het beter wordt. Natuurlijk moet er goed gekeken worden naar een logische , veilige en zo snel mogelijke omweg, maar dat het een omweg wordt blijft onvermijdelijk. We willen natuurlijk ook niet dat er fietsers verongelukken door bouwmachines etc.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *