In de plannen voor de ondertunneling van het spoor bij de Guisweg staat dat “de komst van een hoogfrequente spoorverbinding tussen Amsterdam en Alkmaar het opheffen van de gelijkvloerse spoorkruisingen” noodzakelijk maakt.

Moet dan de spoorwegovergang bij Krommenie-Assendelft ook vervallen? We vroegen het aan de Metropoolregio, ProRail, gemeente Zaanstad en de Provincie. Het antwoord: ‘nee’.

Het is geen drukke overgang en er is vlakbij een alternatief: de Jan Brassertunnel. Daarmee wordt Krommenie-Assendelft de enige ongelijkvloerse kruising in Zaanstad (zie reacties: ook bij de Vaartdijk en Busch en Dam zijn nog gelijkvloerse kruisingen). Uiterlijk 2027 moeten er 50 procent meer treinen over het traject rijden.

Zaanstad stelt dat de ongelijkvloerse kruising bij Krommenie niet gaat verdwijnen:

“Die kruising heeft een andere verkeersintensiteit. Er is een uitgebreide veiligheidsanalyse gemaakt waaruit de Guisweg naar voren is gekomen waar veiligheid het grootste knelpunt is en de verkeersintensiteit het hoogste is.”

Woordvoerder Mercedes Grootscholten van ProRail meldt:

“De overweg Vlietsend/Dorpsstraat is rond 2012 fors aangepast. De opheffing van deze overweg is niet randvoorwaardelijk voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Alkmaar-Amsterdam (de frequentieverhoging). 400 meter verderop ligt onder station Krommenie-Assendelft de onderdoorgang ‘Jan Brassertunnel’ (voor auto’s en langzaam verkeer). Daardoor is in Krommenie dus geen sprake van een spoorbarrière met lange wachtrijen en wachttijden.”