Het maar maar één zinnetje in het persbericht van de Gemeente Zaanstad, maar wel een intrigerend zinnetje: “Het college trekt één zin terug uit de Zaanse zienswijze op Omgevingsvisie NH2050.”

Welke zin Zaanstad terugtrekt wordt niet meteen duidelijk, maar de Zaanse zienswijze blijkt achteraf ontdaan te zijn van een zinsnede over Schiphol en Lelystad.

De bezwaren kwam van de fractie van ROSA en was gericht tegen de zienswijze van het college (waar ROSA dus deel vanuit maakt). ROSA vond dat Zaanstad zich niet sterk hoefde te maken om voor vliegveld Lelystad te lobbyen. Dat zou namelijk neerkomen op het stimuleren van de groei van het vliegverkeer, een vreemd keuze voor een gemeente die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft.

De volledige tekst van de Zaanse zienswijze over Schiphol luid als volgt:

“Zaanstad ligt deels onder de aanvliegroutes van de luchthaven Schiphol. Schiphol blijft dan ook een zwaarwegend aandachtspunt voor de leefbaarheid in onze stad. Helderheid over normen en de realiteit van keuzes met betrekking tot groei in relatie tot verstedelijking in de metropoolregio Amsterdam is geboden.

Om bovenstaande te borgen we vragen de provincie om zich blijvend in te spannen voor een goede implementatie van de gemaakte afspraken in het wonen-vliegen dossier.

De provincie kan een stevigere rol pakken in het traject rondom het uitbreidingsvraagstuk van de luchthaven Schiphol door te lobbyen voor de snelle opening van luchthaven Lelystad.”

Die laatste zin is dus teruggetrokken, Hans Kuyper van ROSA:

“de snelle opening van Lelystad AirPort was ambtelijk opgesteld, zoals de hele zienswijze, maar die is daarvoor natuurlijk te zwaar politiek beladen.

Het de bedoeling dat de raad beter wordt betrokken bij het vervolg; het opstellen van een provinciale Omgevingsverordening komend voorjaar.

Met het vorige college was afgesproken dat de raad intensief bij alle aspecten van de invoering van de Omgevingswet betrokken zou worden. Dat is er met deze zienswijze, ook door onderhandelingen en coalitiebesprekingen, bij ingeschoten.”

ROSA wilde ook weten hoe de procedure in elkaar zat, de zienswijze dateert toch uit deze collegeperiode? Het antwoord van Zaanstad is op z’n zachts gezegd ontwijkend:

“De periode voor het indienen van een zienswijze startte medio juni en eindigde op 30 juli 2018 en viel samen met de vorming en opstart van het college.”

Dat lijkt in strijd met de feiten, de coalitie is begin juni tot stand gekomen, de zienswijze is op 27 juli verstuurt, alles ruim binnen de periode van de nieuwe coalitie die dus impliciet voor uitbreidingen van Schiphol kiest.