De plannen om het aantal vluchten van Schiphol na 2020 te laten stijgen tot 540.000 is van de baan. Het maximum zou op 500.000 blijven.

Door de coronacrisis is het aantal vluchten drastisch gedaald, 90 procent van de vliegtuigen staat op de grond. De verwachting is dat het wel tot 2030 kan duren voordat de 500.000 weer gehaald wordt.

Volgens de NOS gaat het kabinet dat vrijdag bekend maken. Het kabinet zet nu in op schonere vliegtuigen, minder geluidshinder en afname van het aantal nachtvluchten.

Schiphol groeide tot de grens van 500.000 in 2017, 2018 en 2019. Dit jaar zou de laatste keer zijn dat het half miljoen niet overschreden zou mogen worden. Het kabinet had plannen gemaakt om tot 540.000 door te mogen groeien, maar dat zou alleen mogen als vervuiling en geluidshinder zou afnemen (vliegen met stillere en schonere vliegtuigen). Hoe dat in de praktijk zou moeten uitpakken bleef overigens onduidelijk, dat soort vliegtuigen was er namelijk nog niet.

Gecontroleerde groei

De coronacrisis lost dit probleem op. De grens van 500.000 is de komende jaren sowieso onhaalbaar. Volgens de NOS wil het kabinet Schiphol “de komende vijf jaar gecontroleerd laten groeien” voordat de 500.000 weer wordt gehaald. Pas daarna zou Schiphol weer kunnen groeien, maar “met bijvoorbeeld 10.000 vluchten per jaar.”

Er komt geen vliegveld op de Noordzee, dat zou de plannen voor windmolens te veel in de weg zitten.

SOS

De werkgroep Saense Onderwonenden Schiphol (SOS) heeft vorige week met wethouders Wessel Breunesse en Songül Mutluer gesproken en ook met afgevaardigden van de GGD. Vanuit de gemeente en GGD werd toegezegd meer aandacht te geven aan het gebruik van de Explane app waarmee geluidsoverlast kan worden gemeten.

Ook zal werkgroep op de hoogte worden gebracht over wat er gebeurt in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband waarin 3 provincies en 43 gemeenten zijn vertegenwoordigd, met namen over hoe Zaanstad zich daar opstelt.