Groei Schiphol voorlopig van de baan

De plannen om het aantal vluchten van Schiphol na 2020 te laten stijgen tot 540.000 is van de baan. Het maximum zou op 500.000 blijven.

Door de coronacrisis is het aantal vluchten drastisch gedaald, 90 procent van de vliegtuigen staat op de grond. De verwachting is dat het wel tot 2030 kan duren voordat de 500.000 weer gehaald wordt.

Volgens de NOS gaat het kabinet dat vrijdag bekend maken. Het kabinet zet nu in op schonere vliegtuigen, minder geluidshinder en afname van het aantal nachtvluchten.

Schiphol groeide tot de grens van 500.000 in 2017, 2018 en 2019. Dit jaar zou de laatste keer zijn dat het half miljoen niet overschreden zou mogen worden. Het kabinet had plannen gemaakt om tot 540.000 door te mogen groeien, maar dat zou alleen mogen als vervuiling en geluidshinder zou afnemen (vliegen met stillere en schonere vliegtuigen). Hoe dat in de praktijk zou moeten uitpakken bleef overigens onduidelijk, dat soort vliegtuigen was er namelijk nog niet.

Gecontroleerde groei

De coronacrisis lost dit probleem op. De grens van 500.000 is de komende jaren sowieso onhaalbaar. Volgens de NOS wil het kabinet Schiphol “de komende vijf jaar gecontroleerd laten groeien” voordat de 500.000 weer wordt gehaald. Pas daarna zou Schiphol weer kunnen groeien, maar “met bijvoorbeeld 10.000 vluchten per jaar.”

Er komt geen vliegveld op de Noordzee, dat zou de plannen voor windmolens te veel in de weg zitten.

SOS

De werkgroep Saense Onderwonenden Schiphol (SOS) heeft vorige week met wethouders Wessel Breunesse en Songül Mutluer gesproken en ook met afgevaardigden van de GGD. Vanuit de gemeente en GGD werd toegezegd meer aandacht te geven aan het gebruik van de Explane app waarmee geluidsoverlast kan worden gemeten.

Ook zal werkgroep op de hoogte worden gebracht over wat er gebeurt in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband waarin 3 provincies en 43 gemeenten zijn vertegenwoordigd, met namen over hoe Zaanstad zich daar opstelt.

Éen reactie op Groei Schiphol voorlopig van de baan

  1. Winnie de Wit schreef:

    Er lijkt dus iets van een beweging in te zitten, anders dan het voortdurend maar groeien – en te zeggen dat je dan meteen de hinder gaat beperken…
    Kennissessie
    Gisteravond deelgenomen aan een kennissessie over ‘hoe nu verder’ georganiseerd door de MilieuFederatie N-H en de Bewonersvertegenwoordigers van de ORS. Een fantastisch initiatief, dat zij gaan herhalen rondom de andere landingsbanen rondom Schiphol.
    Er deden 28 mensen aan mee, vanuit diverse achtergronden maar allen wonend onder de ‘Polderbaan’: ‘gewone’ gedupeerde bewoners, mensen van burgeractiegroepen, raadsleden – uit Zaanstad maar liefst 3 raadsleden (fantastisch!), uit Oostzaan 1 raadslid – een wethouder van Velsen, iemand van Provinciale Staten, en iemand van de Schipholsite ‘Minderhinder’.
    Het bleek dat het dossier Schiphol voor raadsleden en Statenleden te ingewikkeld is om zonder ondersteuning kritisch te kunnen volgen. Daarbij is er qua planning geen enkel overleg: het Rijk gooit ingewikkelde stukken over de schutting wanneer hen dat uitkomt (stukken die vaak al maanden klaar liggen), wanneer er op gemeentelijk niveau aan lastige stukken (begrotingen etc.) moet worden gewerkt, is er dus totaal geen tijd om zo’n lastig Luchtvaartdossier nauwkeurig te gaan bestuderen, laat staan daar een zienswijze op in te leveren.
    Bovendien blijken de ambtenaren van IenW te opereren als een merkwaardig gesloten bolwerk, en op geen enkele manier samenwerking te willen met gemeenten of provincie. Volgens wethouder Sebastian Dinjens van Velsen is dit een opvallende afwijkende houding, gezien zijn ervaringen met rijksambtenaren in zaken als o.a. de vervanging van de zeesluis in IJmuiden. Daarbij wordt altijd vooraf en in goed overleg gehandeld.
    Men was het erover eens dat er een grote en zware taak ligt voor bewoner, om zowel richting gemeenteraden als binnen de provincie te werken aan kennisoverdracht richting bestuurders, maar ook om van onderaf druk uit te oefenen, zodat zij gemotiveerd worden tóch iets met dit lastige dossier te gaan doen, aangezien ook zij hun belangrijke stem richting Den Haag zullen moeten laten horen.

    Opmerkelijk:
    In het bericht van de NOS stond gisteravond om 21.10 nog een opmerkelijke zin die een minuut later ineens verdwenen was. ‘Andere belangrijke besluiten zijn, dat de luchthaven Lelystad de komende jaren echt niet open gaat. En het vliegveld op zee is definitief van de baan.’
    om 21.22 stond alleen de laatste zin over het vliegveld op zee er nog op…
    Actie
    Vanochtend liepen actievoerders van Greenpeace tamelijk gemakkelijk de landingsbaan bij Amstelveen op, en spreidden daar een banner uit met de tekst ‘Geen Poen zonder Groen’. Zie greenpeace.org/nl

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *