GroenLinks: “komt die integrale Guisweg-oplossing er nog?”

Bij GroenLinks zijn ze niet blij met de Guisweg-plannen van het college. Eerst een plan voor de fiets. En nu dus niets.

Er was geld van de provincie voor een fietstunnel. Het college wilde een ‘integrale oplossing’ (lees: autotunnel) maar daar was geen geld voor. Dus die tunnel komt er niet. Het geld (minstens 5 miljoen) voor de fietstunnel heeft het college laten lopen.

GroenLinks stelt dan ook vragen aan het college, vooral met het oog op de verkeersveiligheid van de fietsers en om haar argumenten kracht bij te zetten voegde men een sprekende foto toe (bron: vragen GroenLinks).

De partij vraagt hoe staat het met de ‘integrale oplossing’ voor de Guisweg en of het college gelooft die vijf miljoen subsidie nog terug te krijgen, desnoods voor een ander project.

Volgens GroenLinks ontstaan er met enige regelmaat gevaarlijke situaties bij de oversteekplek. Ze vragen het college iets te doen aan de ‘ophoping’ van fietsers.

Hoe had die tunnel er trouwens uit kunnen zien?

fietstunnel guisweg

Het aantal treinen tussen Uitgeest en Amsterdam – die dus de Guisweg passeren zal toenemen van 16 tot 24, dus een oplossing zoals GroenLinks die voorstelt (stoplicht voor fietsers langer op groen) gaat op lange termijn niet helpen.

6 reacties op GroenLinks: “komt die integrale Guisweg-oplossing er nog?”

  1. Frieda schreef:

    Fietstunnel en busbrug openstellen zou zeker helpen.
    Kom op Gemeente even doorpakken!

  2. Rodney Schermer schreef:

    Het is weer het zelfde liedje GroenLinks komt met een goed plan maar het college schiet het van en gaat op hun handen zitten wachten tot er zwaar gewonden vallen of nog erger dat er dood gereden woord het ze bij het oversteken van de provincialenweg of op het spoor omdat de schoollieren niet op van het spoor kunnen komen en dan pas in actie komen en dan met de al om bekende kreet komen wir haben es nicht gewusst maar die vlieger gaat dan niet op. Het kan ook zijn dat ze het aan de opvolgers over dan is het niet meer hun verantwoording. Mij is te oren gekomen dat met spoor onder het maaiveld moet komen te liggen en dat alle gelijkvloerse kruisingen moeten verdwijnen dus dat betekend dat de kruisen Guisweg en de kruising met de Dorpsstraat et Assendelft moeten verdwijnen en ik denk dat het college de verbouwing van de Guisweg daarom uitstelt. Wanneer dit project begint is nog niet bekend. Aan dit project zal een deel door de NS en de provincie betaald en ook de gemeente Zaanstad moet hier aan mee een deel door de NS en de provincie betaald en ook de gemeente Zaanstad zal hier aan mee moeten betallen of dit een gerucht is weet ik niet maar dat het spoor onder het maaiveld moet is geen gerucht dit is een landelijk project. Als het college denkt dat zij de 5 miljoen later als nog krijgen lijkt mij een utopie dit geld is weg en komt niet terug kijk maar naar het Vogelaar geld voor stads ontwikkeling van uitstel komt af stel.

  3. Corine schreef:

    Een tunnel voor de trein lijkt me het meest geschikt, maar dat project is toch afgeblazen omdat er niet voldoende geld voor was? Wanneer de trein door een tunnel rijdt, krijg je daarboven meer ruimte voor een andere indeling van weg en fietspad en kan je meer ruimte maken voor grote groepen fietsers. Het is een doorgaande route naar het Sint Michaëlcollege, dus lijkt me logisch dat je op bepaalde tijden een ophoping van fietsers krijgt. Er is al een fietstunnel, maar die ligt wat verder naar links.

  4. De Orkaan schreef:

    Er was dus wel voldoende geld. Maar deze coalitie wilde liever een autotunnel (die er dus niet komt) en staat nu met lege handen.

  5. Boon schreef:

    Fietsers zijn niet het hoofdprobleem bij de Guisweg. Natuurlijk wordt het niet simpeler maar een paar minuten zijn voor de fietsers voldoende om het spoor over te kunnen steken. Probleem 1 en 2 zijn nog steeds de auto oversteek tussen Oost en West. Maar niet alleen de Guisweg is een probleem maar ook Assendelft kent een zelfde overweg bij haar Dorpsstraat. Het zou Zaanstad en ProRail sieren als ze een gezamenlijk concept opstellen voor de gehele Zaanlijn. Want ook uitbreiding naar 4 sporen zal de oversteek alleen maar moeilijker maken. Alleen stappen van Zaanstad moet worden voorkomen want dan kost het meer dan dat gehele Inverdan samen. Waarbij vooral ProRail de lachende derde is. Maar hoe graag willen Westerkoog en Rooswijk een betere ontsluiting. Ik zie daar geen aktieve beweging die aktie onderneemt voor deze dure ingreep. Waarom bezet men niet eens de overweg opdat iedereen weet waar het over gaat en laat men zien dat er ook een draagveld is voor het vele geld dat de gemeenteraad vrij moet maken voor deze wijken.

    • Corine schreef:

      De overweg bezetten … Nederlanders zijn veel te kalm. Rooswijk verloederd zienderogen, niemand maakt zich er druk over. Moet ik in mijn eentje die overweg bezet houden? Kom je me daarna opzoeken in de isoleercel 😉

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *