GroenLinks (NH) wil onderzoek tunnelvariant A8-A9

Statenlid Servaz van Berkum van GroenLinks voelt zich om de tuin geleid door gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) bij de onderzoeken naar de verschillende varianten van de A8-A9-verbinding.

Post beloofde aanvankelijk aan de Stuurgroep die de verschillende varianten onderzoekt te vragen om ook een nieuw ‘korte’ tunnelvariant bij Krommenie te laten onderzoeken. In een later stadium kwam Post daarop terug.

Van Berkum had samen met Michel Klein (CU/SGP) tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 13 maart via vragen GS willen verzoeken de tunnelvariant toe te voegen. Maar omdat GS voorafgaand aan de vergadering via een brief al beloofde dat voor te stellen, zagen de vragenstellers er vanaf.

Tot Van Berkum’s verrassing kwam Post later op dat besluit terug. De korte tunnel-variant wordt niet onderzocht. Van Berkum heeft over die koerswijziging van Post vragen gesteld aan GS.

Volgens Van Berkum is er voor zo’n onderzoek een ruime meerderheid in Provinciale Staten: “Alleen CDA en VVD echt tegen” en “GroenLinks, D66, PvdA, GL, PvdD, SP, CU, ouderenpartijen waren voor”.

In Zaanstad zijn de meeste partijen tegen Nulplus-varianten door Krommenie. Maar dat betekent niet dat ze een warm voorstander zijn van Assendelft-varianten die niet alleen een tunnel onder het dorp inhouden maar ook een snelweg door de Stelling van Amsterdam.

In de Provincie (die het meeste gaat betalen), landelijk en internationaal (Unesco) is er juist veel verzet tegen varianten die door de Stelling gaan.

6 reacties op GroenLinks (NH) wil onderzoek tunnelvariant A8-A9

  1. Boon schreef:

    En wederom gaat het om het traineren van een besluit wat al 40 jaar terug had moeten plaatsvinden.
    Voor een tunnel door Krommenie ontbreekt gewoon de ruimte want als j de weg jaren dicht kunt laten is hij ook niet nodig. Dat zelfde krijgt Zaanstad als ze de ZaanLijn wil ondertunnnelen. Er is geen ruimte dus sluiten we de Provinciale weg om een tunnel te kunnen bouwen.
    De verbinding A8/9 moet eigenlijk al bij het Jagersveld zakken om onder de Zaan en de spoorlijn door te gaan. Ook onder de NauernaseVaart en de Dorpstraat. Door het veld buiten het schootsveld van de forten dus gewoon een betonnen bak die 2 m onder het maaiveld zit.
    Morgen uitschrijven en overmorgen beginnen met boren.
    Niet weer een miljoen weg vergaderen. De meeste kosten zijn tot nu toe vooral nee vergaderingen en protesten geweest.

    • Gerben schreef:

      Dat dacht ik ook wel eens ja, je sluit een weg af voor een lange tijd, dat kan dus blijkbaar. waarom dan miljoenen investeren in een plan dat geen voordeel oplevert. Er blijven knelpunten, dus geen vlotte doorstroming. Immers, bij het trias en de krokodil blijven verkeerslichten. nul plus is gewoon een plan van niks.
      Het is dood zonde van de stelling van Amsterdam, en van de weilanden etc, (de andere Varianten) maar levert wel het gewenste resultaat, doorstroming!!!

  2. vaartje197 schreef:

    en zo zijn ze nog jaren met dit probleem zitten

  3. Gerben schreef:

    Hele goeie zin van “Boon”, helemaal mee eens.

    • Gerben schreef:

      Voor een tunnel door Krommenie ontbreekt gewoon de ruimte want als j de weg jaren dicht kunt laten is hij ook niet nodig. Deze zin bedoelde ik.

  4. Weg met die weg schreef:

    Hoezo dwars door het veld?
    Waarom kan een beslissing, ooit in een ver en totaal niet meer actueel verleden, niet teruggedraaid worden? Waarom wordt er überhaupt nog een weg door onze mik geduwd?

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *