Haalt de Haaldersbroeker Kalver Wip de 100?

De  brug die ‘t Kalf met Haaldersbroek verbindt, stamt uit 1927 en is dus 91 jaar oud. Dat is ouder dan verwacht want eigenlijk zou de brug in 2015 al vervangen zijn (dat werd later uitgesteld tot 2016), maar er is nog niks gebeurd.

Misschien wordt de brug wel 100! Maar D66’er Jan de Vries heeft het college gevraagd waarom er nog niet begonnen is het het werk.

De Vries vraagt zich ook af of “de brug anno 2018 nog steeds veilig te gebruiken” is en of het college tegemoet kan komen aan “de uitdrukkelijke wens van de bewoners van het Haaldersbroek om de brug wederom in hout uit te voeren?”

De Vries zou het ook een goed idee vinden om een informatiebijeenkomst te beleggen met de buurt om de plannen toe te lichten.

De nieuwe brug zou volgens de plannen uit 2016 ietsje breder worden (van 2,50 naar 3 meter) om meer ruimte te maken voor de nood- en hulpdiensten. De bedoeling was destijds om de nieuwe brug het historische uiterlijk (“een vergelijkbare uitstraling”) van de klassieke ophaalbrug te geven.

De nieuwe brug zou een lagere doorvoerhoogte krijgen, maar de gemeente onderzocht of de oude hoogte (1,05 meter) gehandhaafd kon blijven.

De foto van de oude brug is van Marieke van Soest.

3 Reacties op Haalt de Haaldersbroeker Kalver Wip de 100?

  1. Peter schreef:

    Nog lager? welja dan moet i vaker open. Deze hoogte is toegezegd. Er zijn er die hun bootje er op aangepast hebben.

  2. ikkeook schreef:

    Brug de brug laten; nood- en hulpdiensten via de Sonoyweg! Lijkt me de meest logische oplossing.

  3. Cor schreef:

    Nood en hulpdiensten over de D. Sonoyweg?? Omdat het verboden is om op parkeerplaatsen naast de snelweg in een vrachtauto te overnachten doen ze dat steeds vaker en massaler op Pinkster Drie. De eerste staat er vaak al om 21:00 maar om 05:00 staan ze in een rij en vaak aan bijde zijden van de rijbaan opgesteld. Omdat de vrachtauto’s door rijden tot enkele centimeters voor de rijbaan van de D. Sonoyweg wordt het voor grotere voorrangsvoertuigen lastig om de bocht naar links te nemen. Een ander aspect is de aanrijtijd. Door het omrijden komen er enkele minuten bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *