Half miljoen euro van Provincie voor SolaRoad

solaroad trafo 620

De Provincie Noord-Holland investeert opnieuw een half miljoen euro in SolaRoad. Het bedrijf legde eerder een zonnepanelen-fietspad in Krommenie aan.

Het nieuws van de nieuwe investering kwam van de website van D66 waar Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit, zijn blijdschap uit over het nieuwe geld. D66 stond volgens hem in 2009 al aan de basis van de subsidies voor Solaroad.

De N232 langs de Haarlemmermeer krijgt als eerste autoweg zonnepanelen. Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland: “Geweldig dat er nu gewerkt kan worden aan grote trajecten met zonnewegdek.”

Ook de Europese Unie gaat volgens D66 investeren in het consortium “Rolling Solar” waar Solaroad deel van uit maakt, vanuit het INTERREG programma.

D66 “ziet wel een aantal risico’s als de provincie deelneemt in een innovatieve BV, maar die wegen niet op tegen de baten voor de provinciale doelen.”

8 Reacties op Half miljoen euro van Provincie voor SolaRoad

  1. Rob says:

    Fietsers hebben behoefte aan comfortabele en veilige infrastructuur. Solaroad voldoet daar niet aan: spekglad bij regen en vorst, een toplaag die om de haverklap vervangen moet worden en een wegdek waar de vullingen uit je mond rammelen. Dan laat ik de onzinverhalen over de vermeende opbrengsten nog in het midden. Staat in geen verhouding tot de kosten.

    Maar prima dat er nu geëxperimenteerd gaat worden op een rijbaan: als de veel zwaardere auto’s die Solaroad aan gort rijden dan is het gelukkig snel over met dat onzalige experiment.

    • Peter says:

      “Critici zien een groot aantal problemen:

      De panelen worden vies, doordat ze horizontaal liggen. Modder, sneeuw en dergelijke kunnen zich aan de oppervlakte hechten.
      De panelen kunnen niet naar de zon toe gedraaid worden voor een betere lichtopbrengst, dit in tegenstelling tot een opstelling van zonnepanelen op dak.
      De kosten zijn relatief hoog en staan niet in verhouding met losse zonnepanelen en een standaard wegdek (naar schatting 3 tot 4x duurder; geschat €900-1200 per m² voor de verharding). De terugverdientijd is hiermee meer dan 50 jaar.
      Met een prijs van €1000 per m², een opbrengst van 70 kWh per m² / jaar en een levensduur van 20 jaar kan een kWh prijs van €0,71 worden berekend. In vergelijk met een offshore windmolenpark zijn hiermee de kosten 4x hoger (kWh prijs gemiddeld €0,17[16]). Ter vergelijk de normale kale energieprijs ligt rond de €0,04-0,05 per kWh.
      Gevoelig voor vandalisme.
      Salderen van de elektriciteitsopbrengst is niet of nauwelijks mogelijk. Hierdoor is de opbrengst (in euro’s) laag.
      Onderhoudskosten zijn zeer hoog.
      Hoge kosten voor aansluiten elektriciteitsnet, wat (over)gedimensioneerd moet worden op piekmomenten in de zomer.
      Totale milieubelasting gedurende de levensduur (LCA) valt naar verwachting negatief uit, vanwege de milieubelasting bij de productie van de betonnen omhulling en de stroeve toplaag in combinatie met de relatief korte verwachte levensduur van 10 jaar.
      Grootschalige toepassing van SolaRoad kan een negatief effect hebben op de ontwikkeling van goedkopere en effectievere mogelijkheden om de klimaatverandering tegen te gaan, de investeringen in SolaRoad-wegen gaan waarschijnlijk ten koste van alternatieven.
      Natuurkundige Phil Mason publiceert onder het pseudoniem “Thunderf00t” over dit onderwerp. Middels een serie video’s demonstreert hij zowel met theoretisch als ook praktisch bewijs dat de projecten in Amerika (Idaho) en China gedoemd zijn om compleet te mislukken.”

      Bron: Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Solaroad

      • Rob says:

        Ja, mij bekend. Mijn grootste bezwaar tegen Solaroad is echter dat de pleitbezorgers daarvan de grootste groep gebruikers van Solaroad nooit iets gevraagd hebben. Fietsers wordt het door de strot geduwd. Daarmee krijg je de paradox dat het meest milieuvriendelijke vervoermiddel van de weg wordt weggetreiterd omwille van een miliedoel. Zou D66 zich dat wel realiseren?

  2. Jaap says:

    D66 “ziet wel een aantal risico’s als de provincie deelneemt in een innovatieve BV, maar die wegen niet op tegen de baten voor de provinciale doelen.”
    Wat is dat nou weer voor een rare zin ?
    Zullen ze daar zelf wel snappen hoe onzinnig het idee is ?
    Maar ja, van andermans geld ….

    En een half miljoen nog wel ?
    Wordt het niet eens tijd dat de provincie bij dit soort idioot hoge bedragen eerst eens overlegt met de bevolking ?

  3. Frank Peter says:

    Zoveel geld voor een onzinnig project, alleen maar om een paar deugkneuzen te plezieren… dat geld kan wel aan andere dingen besteed worden…..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>