‘Bushalte Begraafplaats sneuvelt’ kopten we afgelopen week, maar dan hadden we buiten wethouder Gerard Slegers en de raad gerekend! 

Connexxion heeft een Vervoerplan 2022 naar de raad gestuurd, dat in zou moeten gaan op 12 december 2021. Het plan behelst onder meer het wegsnijden van de gehele halte ‘Hotels Vijfhoek’ (dat is de halte voor de begraafplaats en het crematorium).

Verantwoordelijk wethouder Gerard Slegers kreeg daarop afgelopen woensdag vragen van CDA, ROSA, GroenLinks en PvdA, die hij met maar liefst twee petten op beantwoordde. De wethouder is niet alleen wethouder van en voor Zaanstad, maar hij is ook lid van het dagelijks bestuur van Vervoerregio Amsterdam waar de echte macht inmiddels lijkt te liggen.

Verschraling

Een paar dagen eerder stelde De Orkaan vragen. De antwoorden daarop gaven weinig hoop op een vredig einde. In het ontbreken van een bushalte bij de begraafplaats/crematorium zag de wethouder geen probleem: 

‘Op loopafstand (circa 300 meter) is er een andere R-Net halte (de halte Vijfhoek), waar veel mee bussen stoppen en daarmee een goed alternatief. Het is dus niet zo dat er geen bushalte meer is in de buurt van de begraafplaats/ crematorium.’

Nog even als opfrissertje de route (325 meter) die mensen (ook die slecht ter been) moeten lopen vanaf dit ‘goede alternatief’(gelopen met kwieke benen): 

Tijdens het vragenuurtje van de raad sloeg de wethouder een andere toon aan: ‘Verschraling is het laatste waar we over moeten denken’ was een van de eerste dingen die hij zei. Maar ook: 

‘Er moet gesneden worden, er moeten vervelende keuzes gemaakt worden. We hebben gekeken waar de keuze het minste pijn doet. We begrijpen dat ze ervoor kiezen de halte te laten vallen.’ 

Dat ‘ze’ (Connexxion) ervoor kiezen kan wel waar zijn, maar, hoewel het aantal reizigers dat van de halte gebruikmaakt laag is, openbaar vervoer is nog altijd een nutsvoorziening (een dienst die wij als samenleving ooit als ‘belangrijk’ hebben geoormerkt). Zaanstad/Vervoerregio zou als opdrachtgever prioriteit kunnen geven aan de halte waarvan veel mensen hebben bedacht dat die voor iedereen bereikbaar zou moeten zijn.

Hartenkreet

Gelukkig vertelt de wethouder dat het nog geen voldongen feit is dat de halte verdwijnt: 

‘We hebben daar nog geen besluit over genomen.’ 

‘We’ is in dit geval de Vervoerregio en zij hebben met het rijk nog gesprekken over geld. Ze vragen uitdrukkelijk aan het rijk om een oplossing voor de financiële situatie. Als dat resultaat opleveren dan kunnen ze inperkingen terugdraaien. Maar… -en dan doet de wethouder even aan ‘verwachtingsmanagement’- of daardoor halte Begraafplaats behouden blijft is geen gelopen race. 

CDA, ROSA, GroenLinks en PvdA stellen daarop voor om 22 april in de Zaanse raad een motie in te dien om de vraag om de halte te behouden kracht bij te geven. Dat juicht de wethouder toe. Zodat hij ‘de hartenkreet kan voordragen aan de Vervoerregio en aan het rijk’. 

Onderzoek

Onze bushalte ligt dus in handen van de Vervoerregio en het rijk. En of zij al dan niet onze ‘hartenkreten’ horen. De halte is nog niet dood en begraven, maar wel vrij ziek. 

PS. We hebben sinds 2017 gevraagd om het onderzoek waaruit blijkt dat er winst wordt behaald (en hoeveel?) door het schrappen van de halte. Dat onderzoek hebben we nooit gekregen. De wethouder geeft het volgende antwoord, zonder de berekening, zonder onderzoek:

Connexxion heeft de rijtijdwinst berekend, deze wordt behaald doordat in de dienstregeling geen rekening meer hoeft te worden gehouden met een stop op deze halte en omdat de bus over de Thorbeckeweg (richting busstation de Vlinder) kan rijden en daardoor een stuk afsnijdt. In de tegenrichting gaat na het project Avant ook de bus dan over de Thorbeckeweg rijden en wordt de lijn ook in de tegenrichting iets ingekort.